Zaciski hamulcowe w sieci ProfiAuto
Zaciski hamulcowe są bardzo istotnym elementem układu hamulcowego i mają bezpośredni wpływ na jego prawidłową pracę. Zacisk hamulcowy jest jednym z elementów składowych systemu hamulcowego i jego jedynym elementem ruchomym. To właśnie ten element będzie wywierać nacisk przez klocki hamulcowe na tarczę hamulcową, co będzie skutkowało hamowaniem pojazdu tak długo, jak wywierany będzie nacisk na tarczę
Jak działają zaciski hamulcowe?
Zaciski hamulcowe zamontowane są na stałe do zwrotnicy koła. W zacisku znajdują się zazwyczaj dwa klocki hamulcowe, które są elementem ciernym. Zacisk odpowiada za dociskanie klocków do tarczy hamulcowej. Po wciśnięciu pedału hamulca tłoczek hamulcowy znajdujący się w zacisku przesuwa klocki w kierunku tarczy. Zetknięcie się tarczy i klocków powoduje tarcie, dzięki któremu samochód zaczyna wytracać prędkość.
Rodzaje zacisków hamulcowych
Zaciski pływające mają prostą i zwartą konstrukcję. Są instalowane w tańszych samochodach z silnikami o małej mocy. Produkty te są niedrogie i łatwe w utrzymaniu. Nie nadają się jednak do agresywnej jazdy. Ponadto ich wewnętrzny klocek hamulcowy niszczeje szybciej niż klocek zewnętrzny, ponieważ aktywuje się wcześniej.
Zaciski stałe są instalowane w ciężkich SUV-ach i samochodach sportowych o wysokich osiągach. Nie mają obaw o szybkie przegrzanie, a ich konstrukcja jest niezawodna. Z drugiej strony te części są drogie i drogie w utrzymaniu.
Z czego zbudowane są zaciski hamulcowe ProfiPower?
W skład zacisków hamulcowych wchodzą:
- tłoczek zacisku hamulcowego,
- śruba mocującą tarczę hamulcową,
- śruba prowadnicy zacisku hamulcowego,
- gumowa osłona prowadnicy.
Zaciski hamulcowe ProfiPower wykonane są z najwyższej jakości odlewów żeliwa i aluminium. Zastosowania stopów aluminium powoduje zmniejszenie masy podzespołów, ale także poprawia odprowadzanie ciepła. Odpowiednie dobranie elementów uszczelniających gwarantuje wysoką odporność na siły tarcia i trudne warunki pracy. Drobiazgowy proces testowania i klasa wykorzystanych materiałów przekładają się na efektywny proces hamowania w każdym środowisku zewnętrznym. Zaciski ProfiPower zabezpieczone są antykorozyjnie, a zastosowanie gumowych osłonek chroni przed zabrudzeniami podzespołu układu hamulcowego.
Najczęstsze usterki zacisków hamulcowych
Zaciski hamulcowe, podobnie jak inne elementy układu hamulcowego, ulegają zużyciu. Na eksploatację zacisków mają wpływ nie tylko duże obciążenia, ale również warunki atmosferyczne, zmiany temperatury, a także agresywne środowisko płynu hamulcowego. Wszystkie te czynniki powodują mniejsze lub większe usterki zacisków hamulcowych.
Intensywna eksploatacja samochodu w trudnych warunkach powoduje pękanie gumowych osłonek prowadnic, przez które może dostawać się wilgoć, woda i inne nieczystości. Jest to przyczyna powstania korozji, jednej z najczęstszych awarii zacisków hamulcowych, która może prowadzić do całkowitego zablokowania zacisku. Zużycie eksploatacyjne gumowego pierścienia umieszczonego w zacisku może powodować wycieki płynu hamulcowego. W takim przypadku warto udać się do warsztatu samochodowego w celu naprawienia usterki układu hamulcowego.
Objawy uszkodzenia zacisków hamulcowych
- ściąganie samochodu podczas hamowania w jedną stronę, czego przyczyną jest zazwyczaj zatarcie zacisków w przednim lub w tylnym hamulcu,
- drgania pedału hamulca w trakcie hamowania,
- drgania kierownicy podczas hamowania,
- problemy z utrzymaniem kierunku jazdy,
- hałas w trakcie hamowania.
Zaciski hamulcowe w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych ProfiAuto
Wybór odpowiednich zacisków hamulcowych ma wpływ na komfort jazdy, jak również na skuteczność hamowania. Aby uniknąć niepożądanych skutków w postaci hałasu czy ściągania samochodu podczas hamowania, warto zdecydować się na zaciski hamulcowe renomowanego producenta. Spośród części samochodowych ProfiPower możemy wyróżnić filtry oleju, filtry kabinowe, filtry paliwa czy filtry powietrza. Części ProfiPower dostępne są tylko i wyłącznie w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych ProfiAuto w całej Polsce.
Wymiana zacisku hamulcowego
Wymiana zacisk hamulcowy to dość rutynowa czynność dla specjalisty. Wskazane jest, aby wymiana podobnie jak cały serwis hamulców odbywała się w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Mały błąd spowodowany brakiem doświadczenia może wpływać na jakość i skuteczność hamowania. Dlatego w celu wymiany zacisku hamulcowego zalecamy skorzystać z usług mechaników serwisów partnerskich ProfiAuto
W ofercie ProfiPower znajdziemy następujące auto części i akcesoria:
Jaka jest żywotność zacisków hamulcowych?
Zaciski hamulcowe uznawane są za jedne z najtwardszych elementów układu hamulcowego. Przyjmuje się, że zaciski hamulcowe wytrzymują średnio 100 000 km. Żywotność zacisków hamulcowych zależy również od:
- Stylu jazdy
- Warunków drogowych
- Warunki atmosferycznych
Jak uszkadzają się zaciski hamulcowe?
Podczas hamowania zaciski hamulcowe powodują tarcie na tarczy hamulcowej przez klocki hamulcowe. To naturalnie szybko podnosi temperaturę zacisków hamulcowych. A kiedy przestaniesz hamować, zaciski hamulcowe nagle się ochładzają. Wraz z powtarzającymi się cyklami nagrzewania i schładzania, wewnątrz i na zewnątrz zacisków hamulcowych zaczyna tworzyć się korozja. Korozja ta tworzy szorstką powierzchnię zacisku, co powoduje:
- Zużycie ścierne uszczelki tłoczka hamulcowego
- Zacieranie się i zaklejanie tłoka i komory cylindra hamulcowego
- Nierówną skuteczność hamowania
Zanieczyszczenia osadzające się na zaciskach hamulcowych pochodzące z otoczenia mogą również je zużywać i niekorzystnie wpływać na ich funkcjonowanie.
Czy można kontynuować jazdę z uszkodzonym zaciskiem hamulcowym?
Jeśli podejrzewasz, że jeden z zacisków hamulcowych nie działa już prawidłowo, powinieneś jak najszybciej udać się do warsztatu. Im dłuższa jazda z uszkodzonym zaciskiem, tym większe prawdopodobieństwo, że oprócz naprawy lub wymiany samego zacisku, tarcze i klocki hamulcowe całej osi będą musiały również zostać wymienione. Ponadto wadliwy zacisk hamulcowy może stanowić zagrożenie dla Ciebie i innych użytkowników drogi.
Czy można wymienić tylko jeden zacisk hamulcowy?
Zwykle lepiej jest wymieniać zaciski parami. Jeśli tylko jeden zacisk nie działa, nie musisz wymieniać zacisków na wszystkich czterech kołach. Należy jednak wymienić zaciski hamulcowe na jednej osi. W niektórych sytuacjach nie jest to konieczne. Jeśli nieuszkodzony zacisk i tak jest nowy, wymiana obu zacisków może nie być opłacalna. Jednakże, jeśli oba są w samochodzie przez długi czas, to najprawdopodobniej stopień ich zużycia jest podobny. Drugi zacisk prawdopodobnie i tak będzie musiał wkrótce zostać wymieniony. Posiadanie jednego nowego zacisku i jednego starego może prowadzić do problemów z prowadzeniem pojazdu.