Tarcze hamulcowe w sieci ProfiAuto
Tarcze hamulcowe, obok klocków, stanowią centralny element układu hamulcowego w samochodach wyposażonych w hamulce tarczowe. Układ hamulcowy jest bezpośrednio odpowiedzialny za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu, dlatego należy zadbać o precyzyjne dobranie tarcz hamulcowych i klocków. O skuteczności hamowania decyduje prawidłowe działanie wszystkich elementów układu, w tym podzespołów roboczych, takich jak klocki i tarcze hamulcowe.
Z czego wykonane są tarcze hamulcowe ProfiPower?
Tarcze hamulcowe narażone są na bardzo duże obciążenia mechaniczne i termiczne. Istnieją również wpływy środowiskowe, takie jak rozpryskiwana woda, brud drogowy i żwir. Dlatego tarcze hamulcowe podlegają naturalnemu zużyciu. Po osiągnięciu limitu zużycia należy je wymienić. Tylko w ten sposób można zapewnić niezawodne działanie układu hamulcowego, który może sięgać ponad 500 stopni Celsjusza. Tarcze hamulcowe ProfiPower wykonane są z żeliwa, które jest odporne na wysokie temperatury i charakteryzują się dużą wytrzymałością na ścieranie. Zastosowanie tego materiału sprawia, że tarcze nie odkształcają się podczas hamowania.
Dzięki zaawansowanej technologii zastosowanej przy produkcji oraz użyciu wysokiej jakości materiałów, tarcze hamulcowe ProfiPower gwarantują wysoką skuteczność hamowania w każdych warunkach, wpływając się na bezpieczeństwo kierowcy, jego pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Jak działają tarcze hamulcowe?
TTarcze hamulcowe swoim kształtem przypominają talerz lub dysk. Zamontowane są na piaście koła i obracają się razem z felgą. Po dwóch stronach tarczy instalowane są klocki hamulcowe. Hamulec tarczowy otrzymuje ciśnienie hydrauliczne z głównego cylindra hamulcowego przez przewody hamulcowe. Dzięki temu ciśnieniu tłoczki hamulcowe układu hamulcowego są wysunięte. Klocki hamulcowe, są dociskane do tarczy hamulcowej. Powoduje to duże tarcie, które zmniejsza prędkość koła i spowalnia je. Gdy tylko zdejmiesz stopę z pedału hamulca, ciśnienie hydrauliczne w układzie hamulcowym również spada. Powoduje to cofnięcie się tłoczka hamulcowego, a hamulec tarczowy jest ponownie zwolniony.
Rodzaje tarcz hamulcowych
W ofercie ProfiPower są monolityczne tarcze hamulcowe wykonane z jednego pełnego fragmentu metalu. Dostępne są również tarcze wentylowane, które są znacznie mniej podatne na przegrzanie dzięki specjalnym otworom odprowadzającym ciepło. W przeciwieństwie do pełnej tarczy hamulcowej, wentylowana tarcza hamulcowa ma kanały powietrzne, które biegną między dwiema powierzchniami ciernymi (wewnętrzną i zewnętrzną). Kanały chłodzące umożliwiają przepustowość powietrza/strumienia wiatru i znacznie zwiększają powierzchnie, które mogą być chłodzone. Wpływa to na wyraźne wydłużenie czasu, w którym tarcze zachowują swoje wysokie parametry pracy. Skuteczność hamowania jest wysoka nawet przy dynamicznej jeździe.
Kiedy wymienić tarcze hamulcowe
Częstotliwość wymiany tarcz hamulcowych uzależniona jest od czynników takich, jak jakość podzespołów układu hamulcowego czy styl jazdy samochodem. Kierowcy, którzy preferują dynamiczną jazdę, zmuszającą do częstszego hamowania, muszą częściej dokonywać wymiany elementów układu hamulcowego. Specjaliści przyjmują, że tarcze hamulcowe wymagają wymiany po przejechaniu średnio 70-80 tys. km. Głównym czynnikiem informującym o stopniu zużycia tarcz jest ich grubość. Nominalna i minimalna grubość tarcz podawana jest przez producenta.
Jeśli tarcze hamulcowe są zużyte, istnieje kilka sposobów, aby w porę to rozpoznać. W nowszych pojazdach często pojawia się informacja na desce rozdzielczej po osiągnięciu granicy zużycia tarcz hamulcowych i konieczności ich wymiany.
W starszych pojazdach lub takich, które nie posiadają sygnalizacji elektronicznej, czas wymiany tarcz hamulcowych można bardzo łatwo określić za pomocą charakterystycznego piskliwego dzięki. Po osiągnięciu granicy zużycia metalowy kołek rysuje tarczę hamulcową i wydaje głośny pisk i pisk przy każdym hamowaniu. Nie należy ignorować tego dźwięku - sygnalizuje konieczność wymiany tarcz hamulcowych.
Do najczęstszych objawów świadczących o zużyciu tarcz hamulcowych należą:
- wydłużona droga hamowania,
- nieprzyjemne dźwięki powstające podczas hamowania,
- wyczuwalne wibracje w kierownicy podczas hamowania,
- odbijanie pedału hamulca.
Niesprawne tarcze hamulcowe stanowią ogromne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. W razie zauważenia jakichkolwiek sygnałów wzbudzających wątpliwości należy jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy.
Tarcze hamulcowe ProfiPower spełniają obowiązujące normy
Przepisy ECE przyczyniają się do spójnych standardów jakości na rynku wtórnym. Norma ECE-R90 dla klocków hamulcowych obowiązuje od 1999 roku. Zapewnia to, że klocki hamulcowe na rynku wtórnym mają te same właściwości użytkowe, co produkty oryginalnego wyposażenia. Od 1 listopada norma ECE-R90 dotyczy również tarcz i bębnów hamulcowych. Oznacza to, że we wszystkich nowych modelach pojazdów, których serie rozpoczynają się od listopada 2016 r., warsztaty mogą montować tarcze i bębny hamulcowe z odpowiednim oznaczeniem ECE (SOP 11.16). Części zamienne do hamulców zgodne z normą muszą być wyraźnie oznaczone na produkcie i opakowaniu. Dzięki częściom zamiennym z pieczęcią testową ECE kierowcy mogą być pewni, że produkty ProfiPower spełniają wymagane standardy.
Tarcze hamulcowe w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych ProfiAuto
Wybór odpowiednich tarcz hamulcowych ma wpływ na komfort jazdy, jak również na skuteczność hamowania. Aby uniknąć niepożądanych skutków w postaci piszczenia czy szuranie, warto zdecydować się na tarcze hamulcowe renomowanego producenta. Spośród części samochodowych ProfiPower możemy wyróżnić filtry oleju, filtry kabinowe, filtry paliwa czy filtry powietrza. Części ProfiPower dostępne są tylko i wyłącznie w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych ProfiAuto w całej Polsce.
W ofercie ProfiPower znajdziemy następujące auto części i akcesoria:
Czy można jeździć z niesprawnymi tarczami hamulcowymi?
Jazda z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi stanowi zagrożenie, ponieważ wpływa na skuteczność hamowania. Zmniejszenie skuteczności hamowania może mieć poważne konsekwencje, narażając kierowcę i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.
Jak często należy wymieniać tarcze hamulcowe?
Gdy tarcze hamulcowe są fabrycznie nowe, mają grubość określoną przez producenta. Decyduje o tym już w fazie inżynieryjnej produkcji pojazdu, biorąc pod uwagę stałe tarcie klocków hamulcowych oraz siły i ciepło wywierane na tarcze hamulcowe. Zaleca się wymianę tarcz hamulcowych, gdy osiągną minimalną grubość określoną przez producenta pojazdu.
Jakie czynniki wpływają na żywotność tarcz hamulcowych?
Istnieje szereg czynników, które zmniejszają żywotność tarcz hamulcowych. Do najczęstszych przyczyn możemy zaliczyć:
- Agresywne hamowanie, które może mocno obciążać hamulce i w konsekwencji skracać żywotność tarcz hamulcowych i innych elementów układu hamulcowego.
- Częstotliwość hamowania również wpływa na eksploatację tarcz hamulcowych. Z tego powodu jazda autostradą jest dużo korzystniejsza niż poruszanie się po centrum miasta.
- Średnie obciążenie pojazdu. Ciężkie ładunki oznaczają, że hamulce muszą generować większe tarcie, przez co pracują ciężej i szybciej się zużywają.
- Częstotliwość jazdy. Im więcej jeździsz, tym mniej prawdopodobne jest, że tarcze hamulcowe będą działać tak długo, jak powinny.
Jak długo powinny wytrzymać tarcze hamulcowe?
Ogólnie rzecz biorąc, tarcze hamulcowe powinny wytrzymać średnio ponad 100 000 km, ale na żywotność ma wpływ wiele czynników. Jeśli utrzymasz je w dobrym stanie i będziesz jeździł rozsądnie, możesz osiągnąć nawet 150 000 km na jednym zestawie!
Czy muszę jednocześnie wymieniać przednie i tylne tarcze hamulcowe?
Ze względu na to, że przednia oś pojazdu jest bardziej obciążona podczas hamowania, tarcze hamulcowe na przednich kołach zużywają się szybciej i dlatego należy je częściej wymieniać. Nie ma konieczności wymiany wszystkich tarcz jednocześnie. Zalecamy wymianę części parami i jednoczesną wymianę klocków hamulcowych, nawet jeśli nie są jeszcze całkowicie zużyte. Podczas pierwszych 150-200 kilometrów ważne jest, aby unikać ciągłego lub gwałtownego hamowania.