Szczęki hamulcowe w sieci ProfiAuto
Szczęki hamulcowe są nieodłącznym elementem hamulców bębnowych i odpowiadają za tworzenie tarcia w bębnach. Spełniają one podobną funkcję do klocków hamulcowych w hamulcach tarczowych. Szczęki hamulcowe, a w szczególności ich okładziny, są elementem szczególnie narażonym na zużycie. Jazda z wyeksploatowanymi elementami układu hamulcowego może być niebezpieczna, dlatego warto zaopatrzyć się w szczęki hamulcowe wysokiej jakości.
Z czego wykonane są szczęki hamulcowe ProfiPower
Szczęki hamulcowe marki ProfiPower charakteryzują się doskonałą jakością wykonania oraz skutecznością działania, które spełniają najwyższe europejskie standardy. Powierzchnia szczęk pokryta jest okładziną cierną, która zapewnia wysoką odporność na ścieranie. Materiał, który został wykorzystany w szczękach hamulcowych ProfiPower, zapewnia równomierne zużycie okładzin. Stosowanie niskiej jakości zamienników może negatywnie wpłynąć na poprawność działania układu hamulcowego. Części samochodowe ProfiPower zapewniają skuteczność działania oraz bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu.
Jak działają szczęki hamulcowe?
W większości współczesnych samochodów stosowane są hamulce tarczowe, które wyparły hamulce bębnowe. Jednak w małych samochodach hamulce bębnowe są nadal popularnym rozwiązaniem. Tego typu układ hamulcowy zbudowany jest z bębna obracającego się wraz z kołem, w którego środku znajdują się dwie szczęki hamulcowe przytwierdzone do nieobrotowej tarczy koła. W momencie naciśnięcia hamulca szczęki, poprzez rozpieranie ich rozpieraczem, trą o powierzchnię bębna, wywołując w ten sposób efekt hamowania. Zaprzestanie hamowania możliwe jest po cofnięciu się szczęk, za które odpowiedzialny jest układ sprężyn łączących szczęki.
Najczęstsze usterki szczęk hamulcowych
Usterki szczęk hamulcowych najczęściej są związane z niewłaściwą eksploatacją pojazdu, niepoprawnym montażem hamulców lub są efektem niskiej jakości części układu hamulcowego. Podstawową usterką szczęk hamulcowych jest starcie się okładzin ciernych. Charakterystycznym objawem zużycia szczęk hamulcowych będzie odgłos piszczenia. Innymi symptomami świadczącymi o awarii i potrzebie wymiany szczęk hamulcowych są gorsza jakość hamowania, odczuwalne drgania w samochodzie i słabo funkcjonujący hamulec ręczny (w przypadku występowania układu bębnowego).
Szczęki hamulcowe w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych ProfiAuto
Wybór odpowiednich szczęk hamulcowych ma wpływ na komfort jazdy, jak również na skuteczność hamowania. Aby uniknąć niepożądanych skutków w postaci piszczenia czy gorszej jakości hamowania, warto zdecydować się na szczęki hamulcowe renomowanego producenta. Spośród części samochodowych ProfiPower możemy wyróżnić filtry oleju, filtry kabinowe, filtry paliwa czy filtry powietrza. Części ProfiPower dostępne są tylko i wyłącznie w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych ProfiAuto w całej Polsce.
W ofercie ProfiPower znajdziemy następujące auto części i akcesoria:
Jak często należy wymieniać szczęki hamulcowe?
Szczęki hamulcowe są najszybciej zużywającym się elementem hamulca bębnowego. Specjaliści zalecają wymianę szczęk hamulcowych po przejechaniu ok. 50 tys. km. Jednak częstotliwość wymiany szczęk hamulcowych zależy również od sposobu jazdy i nawyków kierowców. Szybsze zużycie szczęk hamulcowych może być spowodowane np. niepełnym zwalnianiem hamulca ręcznego, przez co dochodzi do ocierania szczęk o bębny hamulcowe.
Kiedy należy wymienić szczęki hamulcowe?
Wymiana szczęk hamulcowych powinna nastąpić, gdy grubość okładzin ciernych osiągnie wartość określoną przez producenta. Sygnałami świadczącymi o konieczności wymiany szczęk hamulcowych mogą być wydłużona droga hamowania czy wyczuwalne drgania pedału hamulca.
Jaka jest minimalna dopuszczalna grubość szczęk hamulcowych?
Dopuszczalna grubość okładzin ściernych wynosi około 1,5-2 mm. W przypadku zmierzenia grubości okładziny z podstawą nie powinna być ona mniejsza niż 5 mm. Lepiej nie doprowadzać do sytuacji, by elementy układu hamulcowego osiągały te wartości, więc warto je wymienić wcześniej.
Czy szczęki hamulcowe trzeba wymieniać parami?
Wskazana jest wymiana szczęk hamulcowych na dwóch kołach osi. Dokonanie wymiany tylko na jednym kole może doprowadzić do obniżenia stabilności samochodu podczas hamowania. W trakcie wymiany należy oczyścić wszystkie elementy układu hamulcowego z brudu i sprawdzić poziom nasmarowania mechanizmów hamulcowych.
Objawy uszkodzonych lub zużytych szczęk hamulcowych
Podstawowym sygnałem sugerującym potencjalne problemy jest pojawiająca się kontrolka hamulca. Piszczące dźwięki podczas hamowania mogą wskazywać na konieczność wymiany szczęk hamulcowych. Jeżeli podczas hamowania słychać zgrzytanie, można założyć, że szczęki hamulcowe są opuszczone. Podczas hamowania pojazd powinien jechać prosto i oba koła powinny jednocześnie się zatrzymać. Jeśli tak nie jest, a samochód zachowuje się nierównomiernie podczas hamowania, należy sprawdzić hamulce. Zużyte szczęki hamulcowe powodują zmniejszoną skuteczność hamowania, wyczuwalne są również wibracje na kierownicy.
Jak niebezpieczne mogą być zardzewiałe szczęki hamulcowe?
Pomimo stosunkowo dobrej ochrony przed korozją, nie można całkowicie wykluczyć powstawania rdzy. Istnieje ryzyko korozji, zwłaszcza po długich przestojach lub w przypadku uszkodzenia hamulca bębnowego. W takim przypadku należy sprawdzić, czy występuje tylko niewielka korozja lub czy elementy układu hamulcowego są „zardzewiałe”. Nie zaleca się podróżowania bez dokładnej kontroli i naprawy. Bez sprawnego hamowania droga hamowania wydłuża się, co może być źródłem niebezpieczeństwa na drodze. Jeśli szczęki hamulcowe są zniszczone przez rdzę, należy je wymienić. Ponadto należy ustalić, dlaczego szczęki hamulcowe zardzewiały. Sprawdź, czy hamulce bębnowe są nienaruszone lub czy nie dostała się do nich woda.