McLaren Senna – w hołdzie mistrzowi świata
McLaren Senna, nazwany tak na cześć legendarnego kierowcy Formuły 1, wynosi markę z Woking na jeszcze wyższy poziom w kategorii wydajności i optymalizacji osiągów. I chociaż tych ostatnich oficjalnie nie ujawniono, po imponującym stosunku mocy do masy oraz aerodynamicznych usprawnieniach można przypuszczać, że są one kosmiczne.
Silnik
To najmocniejsza jednostka McLarena, jaka kiedykolwiek trafiła do auta z homologacją drogową. 4-litrowe V8 produkuje 800 KM i 800 Nm momentu obrotowego. McLaren zastosował tutaj układ z suchą miską olejową oraz wał płaski, a także zaawansowane turbosprężarki.
Z jednostką współpracuje 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która dostarcza moc na tylne koła. Przypuszczalnie osiągi Senny są lepsze od hybrydowego P1, który setkę wykręcał w 2,8 s i rozpędzał się do 350 km/h.
Masa
McLaren Senna z 1198 kilogramami reprezentuje wagę piórkową wśród superszybkich pojazdów drogowych. Dla zobrazowania, jak to niewiele: najszybsza „911-tka” w historii – GT2 RS waży 1470 kg. I ma 100 KM mniej od Senny!
Wygląd
Od kształtu podwójnego dyfuzora, przez podwozie z włókna węglowego, na rozmiarach tylnego skrzydła i ruchomych elementach w nadwoziu kończąc – wszystko w nowym McLarenie podporządkowano wydajności. Auto spędziło w tunelu aerodynamicznym niezliczoną liczbę godzin. McLaren hołduje tutaj filozofii, którą można streścić krótko i dosadnie: „forma podąża za funkcją”.
Szklany panel w drzwiach
Szyba w drzwiach prezentuje się oryginalnie, ale wbrew pozorom nie jest wyłącznie ekstrawagancją. Szklany panel wykonany jest z chemicznie hartowanego szkła z alkalicznego glinokrzemianu (tzw. Gorilla Glass) i cechuje się lekkością i dużą wytrzymałością na uderzenia i zadrapania. Na życzenie szybę można zastąpić panelem z włókna węglowego.
Zawieszenie, hamulce, opony
Podwozie auta posiada niezależne zawieszenie wszystkich 4 kół oraz układ zwany Race Active Chassis Control II, pod którym kryją się adaptacyjne amortyzatory. Kierowca może kontrolować sztywność zawieszenia wybierając jeden z 4 dostępnych trybów jazdy.
W standardzie są tarcze hamulcowe z włókna węglowego z elementami ceramicznymi, co ma wpływać na niższą masę, ultralekkie aluminiowe felgi i opony Pirelli P Zero Trofeo R.
Wnętrze
W kabinie dominuje minimalistyczny styl z dużą ilością włókna węglowego. Pomimo zorientowania na tor, McLaren nie zrezygnował z kilku udogodnień, pozostawiając do dyspozycji kierowcy m.in system audio oraz kamerę cofania. Karbonowe fotele zostaną indywidualnie dopasowane do właściciela, w tym sensie każdy McLaren Senna będzie niepowtarzalny.
Limitowana produkcja
Superauto McLarena powstanie w zaledwie 500 egzemplarzach. Podobno wszystkie są już zamówione. Zainteresowani będą musieli liczyć się z wydatkiem 750 000 funtów, a produkcja ruszy w trzecim kwartale 2018 roku, po wcześniejszej prezentacji auta na marcowych targach motoryzacyjnych w Genewie.
Zdjęcia: carscoops.com
Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.
Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>
Komentarze