Twój blog motoryzacyjny

10 pojazdów o mocy niewiele większej od wiertarki udarowej

Subaru 360

subaru360_1958_sumo

Pierwszy japoński kei car, który był czteromiejscowy i miał 4 koła. Powstawał w latach 1958 – 1971 i na początku produkcji posiadał zaledwie dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 356 cm3 (stąd nazwa). Niewielki motor generował 16 KM.

Fiat Nuova 500

Fiat Nuova 500

Doładowany 0.9 TwinAir ma obecnie nawet i 105 KM. Mowa jednak o modelu, od którego wszystko się zaczęło, czyli Fiacie 500 pierwszej generacji. Produkowany był w latach 1957 – 1976 i stanowił alternatywę dla skuterów. Włosi oszaleli na jego punkcie i wcale nie przeszkadzał im motor o pojemności 479 cm3, który wytwarzał tylko 13 KM.

Daihatsu Midget

1957_Daihatsu_Midget_01

250 cm3, dwa cylindry, dwa suwy i 10 pociągowych koni. W 1959 roku, czyli dwa lata od debiutu, w trójkołowej mini ciężarówce pojemność wzrosła do 305 cm3, a moc do 12 KM.

Voisin Biscooter

1949-voisin-biscooter-side-view

Pojazd napędzany był jednocylindrowym, dwusuwowym silnikiem o pojemności 197 cm3 i mocy 9 KM. To dzieło ekscentrycznego geniusza Gabriela Voisina, który na co dzień był projektantem samolotów. Pomysł na mikrosamochód zrodził się niejako z potrzeby chwili i ciężkiej sytuacji ekonomicznej po II wojnie światowej. We Francji pojazd akceptacji jednak nie zyskał, za to świetnie sprzedawał się w Hiszpanii, gdzie był produkowany przez 5 lat. W sumie powstało, według różnych źródeł, od 12 000 do 20 000 egzemplarzy tego śmiesznie wyglądającego autka.

Citroen 2CV

1955_Citroen_2CV

Cztery koła pod parasolem. W założeniu Citroen 2CV miał bez problemu przewieźć 2 rolników z 50-kilogramowym workiem ziemniaków i być w stanie rozpędzić się do 50 km/h. Umożliwić miały to niska masa i dwa cylindry w układzie przeciwsobnym. Początkowa pojemność silnika – 375 cm3, a moc – 8 KM.

Oldsmobile Curved Dash

Oldsmobile Curved Dash

Pierwszy samochód montowany na taśmie produkcyjnej pojawił się w 1901 roku. Chłodzony cieczą jednocylindrowy silnik produkował całe 5 KM. Wystarczało, żeby rozpędzić się do 30 km/h.

Solyto

_solyto_fourgonnette_1

Francuski jednocylindrowy trójkołowiec o mocy 4,5 KM. Był produkowany w latach 50.

Peel P50

peel-p50

Silnik DKW 49 cm3 i 4,2 KM. Mikrosamochód powstawał w latach 1962 – 1965. Nie miał biegu wstecznego, posiadał za to trzy koła i jedno światło. Peel P50 uchodzi za najmniejsze seryjnie produkowane auto, które zostało dopuszczone do ruchu.

Brutsch Mopetta

Brütsch-Mopetta

Jednocylindrowiec o pojemności 48 cm3 i mocy 2 KM. Citroen 2CV był niemal czterokrotnie mocniejszy. Ciekawe, jak potoczyłyby się losy tego dziwnego wynalazku, gdyby Georg von Opel zdecydował się w niego zainwestować. Tak się jednak nie stało i Mopetta powstała tylko w 14 egzemplarzach. Więcej o tym mikrosamochodzie oraz o pojeździe Peel P50 tutaj.

Benz Patent Motorwagen Nummer 1

Patent-Motorwagen_Nr.1_Benz_2

W 1886 roku Karl Benz zaprezentował pojazd, który dał podwaliny pod rozwój motoryzacji. Trzykołowy Patent Motorwagen był wyposażony w silnik o mocy 550W (0,75 KM) i jeździł na ciecz dzisiaj znaną jako benzyna ekstrakcyjna. Benz udoskonalał swój wynalazek i kolejne egzemplarze charakteryzowały się już większą mocą. Numer 2 rozsławiła w świecie jego żona, Bertha, która zrobiła nim podobno 106 kilometrów z Mannheim do Pforzheim, a w trakcie podróży sama naprawiała pojawiające się usterki.

Źródło zdjęć: jalopnik.com, hemmings.com, i.wheelsage.org, motorstown.com, silodrome.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze