Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

10 najciekawszych pojazdów z silnikiem Wankla

Silnik Wankla obchodzi w tym roku okrągły jubileusz. 50 lat temu Mazda po raz pierwszy zastosowała go w modelu Cosmo Sport. Z tej okazji warto przypomnieć 10 bardzo charakterystycznych pojazdów napędzanych jednostką z wirującym tłokiem.


Targi motoryzacyjne ProfiAuto Show 2019

  

NSU Spider

NSU Spider z silnikiem Wankla

NSU Spider, produkowany w latach 1964-1967, był pierwszym autem napędzanym silnikiem Wankla. Jednotłokowy jednostka o pojemności 0,5 l była umieszczona z tyłu i wytwarzała 50 koni mechanicznych. 2-drzwiowy kabriolet mógł poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h, a na rozpędzenie do setki potrzebował prawie 15 sekund.

NSU Ro80

NSU

Następca NSU Spider z roku 1967 był 4-drzwiowym sedanem. Feliks Wankel zaprojektował do niego cichy , wysokoobrotowy silnik z wirującym tłokiem, który dostarczał 116 KM. Samochód spotkał się z dużym uznaniem i w 1968 roku zdobył tytuł „Car of the Year”. W ciągu jednej dekady NSU Ro80 sprzedał się w liczbie 37 000 egzemplarzy.

Mazda 110 S Cosmo

Mazda Cosmo

W 1961 roku Mazda kupiła od NSU licencję na produkowanie jednostki napędowej Felixa Wankla, którą udoskonaliła. W 1967 roku Japończycy wprowadzili do sprzedaży sportowe coupe – Mazdę 110S Cosmo wyposażoną w dwutłokowy silnik Wankla (jednostka znana z NSU Spider miała tylko jeden wirujący tłok) o mocy 110 KM. Pierwsza generacja auta nie tylko charakteryzowała się nowatorskim rozwiązaniem technicznym, ale również oryginalnym wyglądem.

Mercedes-Benz C111

Eksperymentalny Mercedes z silnikiem Wankla

Eksperymentalny pojazd Mercedesa ujrzał światło dzienne w 1969 roku na targach we Frankfurcie. Wyróżniał się pomarańczowym lakierem, unoszonymi do góry drzwiami i silnikiem Wankla z trzema tłokami o mocy 270 KM. Wkrótce potem Niemcy zbudowali model Mercedesa C111 z jednostką z czterema obrotowymi tłokami.

Mazda 787B

Mazda 787B z Wanklem

Mazda 787B znana jest przede wszystkim ze zwycięstwa w wyścigu Le Mans w 1991 roku. Wyścigówka wyposażona była w centralnie umieszczony silnik Wankla z czterema wirującymi tłokami. Jednostka ta generowała ponad 700 KM i miała ustawione czerwone pole na poziomie 9000 obr./min.

Mazda Rotary Pickup (REPU)

Pickup z Wanklem

Pierwszy na świecie pojazd użytkowy z jednostką Wankla pod maską. Pickup Mazdy sprzedawany był w latach 1974 – 1977. Dostępny był w USA i Kanadzie.

Mazda Parkway Rotary 26

Autobus Mazdy z silnikiem Wankla

Silnik Wankla do oszczędnych nie należał, pomimo tego Japończycy zdecydowali się wsadzić go do mini autobusu. Mógł on zabrać na pokład 26 pasażerów. Zbudowany w 44 egzemplarzach jeździł po drogach w latach 70.

Mazda RX-7

RX-7

Mazda RX-7 została wprowadzona na rynek w 1979 roku. Kultowy dziś pojazd został zaopatrzony w silnik Wankla z dwoma wirującymi tłokami, który rozwijał 105 KM i pozwalał na jazdę z prędkością 190 km/h. Pierwsza generacja była produkowana do 1985 roku.

Mazda Furai

Furai

Furai czyli po japońsku „szum wiatru”. Tak został nazwany niezwykły koncept Mazdy, który zadebiutował w 2008 roku na targach w Detroit. Japończycy postawili na silnik Wankla z trzema wirującymi tłokami o mocy prawie 460 KM, który zasilany był etanolem. Pojazd uległ zniszczeniu podczas jazdy testowej programu „Top Gear”.

Mazda RX-Vision

RX-Vision

W 2015 roku na salonie Tokyo Motor Show Mazda pokazała koncept, który wykorzystywał nową generację silnika z wirującym tłokiem. Pojazd powstał w duchu filozofii stylistycznej KODO i miał napęd na tylną oś. Projekt RX-Vision zebrał bardzo pochlebne opinie, nie przełożyło się to jednak na ostateczną decyzję o wprowadzeniu modelu do produkcji.

 

 

Zdjęcia: en.wikipedia.org, hemmings.com, pl.wikipedia.org, motortrend.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Targi motoryzacyjne w 2019 roku, na których nie może Cię zabraknąć! >>

Komentarze