Czym kierować się przy doborze płynu hamulcowego?
Na temat płynów hamulcowych powiedziano już chyba wszystko. Mimo to często pojawia się pytanie „Jaki płyn hamulcowy zastosować w moim samochodzie?”.
Jaki płyn hamulcowy wybrać?
Płyny hamulcowe ATE to gwarancja właściwego wyboru. Od oltimera, przez limuzynę z ABS i ESP aż do samochodu sportowego. Zapewniają jakość, trwałość oraz doskonałą ochronę przeciwkorozyjną. Tylko który z nich wybrać? Nie jest obojętne, którego płynu użyjemy. Sprawdź, który płyn będzie odpowiedni dla twojego samochodu.
Przede wszystkim należy kierować się wskazaniami producenta pojazdu, które znajdują się na zbiorniczku wyrównawczym, np. „Use Only DOT 3”, „Use Only DOT 4”, „Use only DOT 3 or 4”.
DOT 3 - Pierwotnie przeznaczony do pojazdów starszej generacji. Obecnie jest nadal najczęściej stosowanym płynem w samochodach, które przyjeżdżają do Polski z innych rynków przeznaczenia (Ameryka, Azja).
DOT 4 SL - Płyn przeznaczony do pojazdów z rynku europejskiego, które nie są wyposażone w system stabilizacji toru jazdy ABS, ESP, ASR.
DOT 4 SL.6 - Niskowiskozyjny płyn hamulcowy do stosowania w samochodach posiadających systemy stabilizacji toru jazdy.
DOT 5.1 - Jego właściwości są dokładnie takie same jak DOT 4 SL.6. Lepkość kinetyczna tych dwóch cieczy eksploatacyjnych jest identyczna. Różni się jedynie wydłużonym czasem eksploatacji. W przypadku DOT 4 SL.6 są to dwa lata, a w przypadku DOT 5.1 – trzy, zgodnie z wymogami producentów nowych pojazdów.
Czy można mieszać ze sobą płyny DOT 4 SL.6 i DOT 5.1?
Nie powinno się mieszać ze sobą tych płynów, ale można je zastępować, ponieważ wszystkie właściwości chemiczne są identyczne i nie powodują żadnych uszkodzeń.
Warsztaty, które oferują wymianę płynu hamulcowego, bardzo często kierują się temperaturą jego wrzenia. Jednak nie jest to kryterium doboru odpowiedniego płynu hamulcowego. Temperaturą wrzenia możemy się kierować w momencie, kiedy będziemy serwisować samochody do wyczynów sportowych oraz rajdów. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi:
Typ 200 New Racing - Do samochodów sportowych, które nie posiadają systemów stabilizacji toru jazdy, gdzie przy intensywnych obciążeniach układu zależy nam, aby płyn posiadał wysoką temperaturę wrzenia.
Na opakowaniach płynów hamulcowych ATE widnieją wszystkie niezbędne informacje dla warsztatu takie jak temperatura wrzenia płynu hamulcowego (na niebiesko - „suchego” i na czerwono - zawodnionego). W wypadku pomiarów temperatury wrzenia w pojeździe (np. urządzeniem ATE BFT 320 P) jest to dla nas skala odniesienia w jakim stanie jest płyn w pojeździe i czy należy go już wymienić. Dodatkowo, na każdym opakowaniu znajduje się data przydatności płynu hamulcowego do użycia - maksymalnie pięć lat od daty produkcji przy opakowaniach metalowych (nieotwieranych). Przy opakowaniach plastikowych od dwóch do trzech lat.
Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętaj regularnej kontroli i wymianie płynu hamulcowego!
Obejrzyj film „Czym kierować się przy doborze płynu hamulcowego” na YouTube - kliknij TUTAJ lub zeskanuj kod QR:
« powrót do listy