Naprawa układu wydechowego w sieci ProfiAuto

Układ wydechowy jest odpowiedzialny za optymalną pracę silnika samochodowego. Jego zadaniem jest odpowiednie odprowadzenie spalin z silnika oraz oczyszczanie ich ze szkodliwych substancji. Dodatkowo układ wydechowy odpowiada za obniżenie poziomu hałasu emitowanego przez silnik. Niesprawny lub uszkodzony układ wydechowy może obniżyć jakość pracy silnika, a w niektórych przypadkach może doprowadzić do jego zniszczenia.

Najczęstsze awarie układu wydechowego

Naprawa tłumików

Elementy układu wydechowego wykonane są ze stali, które w wyniku ciągłej eksploatacji narażone są na szkodliwe działanie korozji. Dodatkowo układ narażony jest na oddziaływanie niesprzyjających warunków atmosferycznych lub szkodliwych substancji, które również wpływają na stan materiału. Powstałą nieszczelność łatwo usłyszeć - objawia się ona dość charakterystycznym metalicznym dźwiękiem, który nasila się przy wyższych obrotach silnika. Powoduje to, że często dochodzi do usterek, które w dłuższej perspektywie mogą okazać się kłopotliwe. Pojawienie się rdzy w elementach układu wydechowego osłabia strukturę materiału i ostatecznie prowadzi do powstania ubytku. Warto odpowiednio wcześnie przystąpić do naprawy układu, aby nie doprowadzić do nadmiernej korozji. Zbyt późna interwencja sprawia, że stopień uszkodzenia jest na tyle zaawansowany, że jedynym rozwiązaniem jest wymiana elementu na nowy.

Najpopularniejszą usterką układu wydechowego jest zapchanie filtra cząstek stałych (DFP/FAP). Zapchanie filtrów występują najczęściej, gdy pojazdy jest użytkowany na krótkich trasach lub dochodzi do awarii innych podzespołów auta. W przypadku układu wydechowego często dochodzi do mechanicznych uszkodzeń elementów gumowych, a więc tzw. zawieszenia tłumika, które objawiają się charakterystycznym dźwiękiem przypominających stukanie.

Kolejną częstą usterką układu wydechowego jest przerwanie przewodów zasilających sondy lambda. Sygnałem, że sonda uległa awarii, jest duży spadek mocy silnika oraz znaczy wzrost poziomu zużycia paliwa.

Przyczyny usterek układu wydechowego

Oprócz uszkodzenia elementów układu wydechowego powstałego na skutek korozji do najczęstszych przyczyn usterek układu wydechowego możemy zaliczyć:

Obluzowane wieszaka układu wydechowego

Układ wydechowy łączy się z podwoziem za pomocą gumowych wieszaków. Niestety, te elementy wraz z eksploatacją tracą elastyczność, przez co cały układ zaczyna się przemieszczać, a w najgorszym wypadku może nawet spaść. Naprawa układów wydechowego jest w takiej sytuacji prosta - wystarczy wymienić wieszak i po kłopocie.

Pęknięty katalizator

Zdarza się, że silne uderzenia czasami niszczą mocną strukturę katalizatora. W takich przypadkach słychać w trakcie jazdy dźwięki, które przypominają grzechotanie. Jeśli kierowca usłyszy taki dźwięk, powinien od razu zgłosić się do serwisu, aby wymienić katalizator na nowy.

Naprawa układu wydechowego

W warsztatach ProfiAuto można skorzystać z usługi naprawy układu wydechowego, która obejmuje w pierwszej kolejności diagnostykę układu. W ramach tej usługi sprawdzana jest szczelność całego układu, a w przypadku wystąpienia nieprawidłowości lokalizowane są uszkodzenia.

W zakresie naprawy układu wydechowego wykonujemy:

  • sprawdzenie szczelności układu i lokalizacja ewentualnych uszkodzeń,
  • sprawdzenie stanu wieszaków elastycznych i ich ewentualna wymiana,
  • uszczelnienie połączeń między poszczególnymi elementami,
  • spawanie miejscowe skorodowanych części,
  • wymiana tłumika końcowego i środkowego,
  • naprawa i wymiana: katalizatora samochodowego, kolektora wydechowego, tłumika drgań, sondy lambda, wieszaka układu wydechowego,
  • wymiana: filtra cząstek stałych, tłumików, katalizatorów, uszczelek,
  • ponownie sprawdzenie szczelności układu.

W warsztatach samochodowych ProfiAuto stosowane są elementy oryginalne bądź najlepsze z dostępnych na rynku zamienników. Stosowanie ekonomicznych rozwiązań mogłoby przynieść krótkotrwały efekt.

Naprawa i wymiana tłumika

Tłumik samochodowy jest elementem układu wydechowego odpowiedzialnym za odprowadzanie spalin z silnika, obniżenie hałasu generowanego przez silnik oraz redukcji szkodliwych gazów występujących w spalinach. Tłumik samochodowy jest narażony na intensywną eksploatację, dlatego stosunkowo często dochodzi do awarii tego elementu.

Przyczyny awarii tłumika samochodowego

  • długa eksploatacja bez prawidłowej konserwacji,
  • niskiej jakości jakość tłumik lub zamiennik,
  • źle wykonana naprawa, z wykorzystaniem słabej jakości elementów i części zmiennych

Negatywny wpływ na stan tłumika mają:

  • nadmierna wilgoć,
  • sól drogowa (w sezonie jesienno-zimowym)
  • uszkodzenia mechaniczne

Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzeń tłumika samochodowego, konieczna jest jego odpowiednia konserwacja. Pozwoli to na prawidłowe funkcjonowanie układu wydechowego przez dłuższy czas. Zignorowanie symptomów sugerujących uszkodzenie układu może doprowadzić do poważniejszych awarii takich jak uszkodzenie katalizatora.

Najczęstsze objawy uszkodzonego tłumika

  • zapach spalin w kabinie samochodu - jego powodem może być nieprawidłowe zakończenie elementów układu wydechowego;
  • hałas - spowodowany właśnie przez uszkodzony tłumik środkowy
  • uszkodzenie katalizatora - powstałe w wyniku zatkania tłumików lub zwiększonej emisji spalin do środowiska

Wymiana tłumika w warsztatach ProfiAuto

Należy pamiętać o regularnych przeglądach układu wydechowego i wymianie elementów posiadających ślady uszkodzeń. W ramach usług naprawy układu wydechowego możliwa jest naprawa i wymiana tłumików w warsztatach ProfiAuto .


Najczęściej zadawane pytania:

  1. Co składa się na układ wydechowy?

    Układ wydechowy to zestaw połączonych ze sobą elementów, do których należą:

    • kolektor wydechowy
    • tłumiki
    • katalizatory
    • sondy lambda
    • Filtry cząsteczek stałych
    • zawór EGR
    • łączniki elastyczne
    • obejmy metalowe, uszczelki ,wieszaki
    • Wszystkie te elementy stanowią całość układu wydechowego i umożliwiają bezpieczne dla ludzi i środowiska korzystanie z pojazdu. W przypadku zauważenia niepokojących sygnałów świadczących o uszkodzeniu układu wydechowego warto skontaktować się z warsztatem ProfiAuto

  2. Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia układu wydechowego?

    • korozja metalowych elementów układu wydechowego
    • niedrożności związane z osadzaniem się sadzy w kolektorze i katalizatorze,
    • przerwania przewodów zasilających sondy lambda,
    • zapychanie się filtra DPF/FAP w wyniku zbyt krótkich odcinków jazdy,
    • uszkodzenia mechaniczne wynikające z eksploatacji pojazdu.
  3. Czy warto samodzielnie naprawiać uszkodzony układ wydechowy?

    Jeżeli doszło do rozszczelnienia układu w miejscu styku z katalizatorem, tłumikiem czy też kolektorem, samodzielna naprawa może okazać się trudna. W takiej sytuacji naprawę najlepiej powierzyć fachowcom serwisu ProfiAuto , ponieważ do demontażu uszkodzonych elementów konieczne będzie użycie specjalistycznego sprzętu. Niepoprawne działania naprawcze mogą doprowadzić do pogorszenia sytuacji i zwiększenia kosztów naprawy.

  4. Kiedy należy wymienić wydech w samochodzie?

    W większości przypadków uszkodzenia układu wydechowego wystarczająca jest jego naprawa. Niewielkie szczeliny tłumika czy rur łączących mogą być naprawione w warsztatach samochodowych. Jeżeli korozja spowodował uszkodzenie wnętrze tłumika, wkładu katalizatora czy filtra cząstek stałych, wtedy naprawa może nie być wystarczająca i konieczne będzie wymiana uszkodzonego elementu. Aby utrzymać układ wydechowy w dobrym stanie trzeba na bieżąco kontrolować stan jego elementów. W przypadku pojawienia się nieprawidłowości warto skontaktować się z mechanikami z serwisów ProfiAuto

  5. Jak dbać o układ wydechowy?

    Chcąc utrzymać układ wydechowy w odpowiednim stanie należy chronić go przed korozją. W tym celu można korzystać ze specjalnych farb wysokotemperaturowych, które chronią rury i tłumiki. Po okresie zimowym należy pamiętać o oczyszczeniu pojazdu z resztek soli drogowej. Warto regularnie kontrolować stan zawieszenia samochodu. Konieczne jest usuwanie wszelkich awarii układów wtryskowych, zapłonowych, katalizatorów filtrów cząsteczek stałych. Dodatkowo wskazane jest parkowanie samochodu na suchym gruncie. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek usterek warto skorzystać z pomocy warsztatów ProfiAuto .