Zestaw BREMBO BEYOND EV KIT

Odporność na korozję, niższy poziom hałasu i wytrzymałość to cechy wyróżniające tę serię produktów do samochodów elektrycznych, przeznaczoną na rynek wtórny

Brembo beyond ev kit

Obecnie w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, poza tradycyjnym hamowaniem wykorzystującym zjawisko tarcia, stosuje się tzw. hamowanie rekuperacyjne, co skutkuje mniejszym zużyciem hamulca ciernego niż w samochodach z silnikami spalinowymi.

Siła hamowanie rekuperacyjnego zależy jednak od wielu czynników, np. takich jak od całkowita pojemności baterii oraz pojemność baterii dostępnej w chwili hamowania. Na ogół w przypadku samochodów typu Mild Hybrid i Full Hybrid hamowanie rekuperacyjne ma bardzo niewielki wpływ na użycie tradycyjnych hamulców z powodu ograniczonej pojemności akumulatora; jest ono jednak niezwykle istotne w samochodach w pełni elektrycznych.

Ponadto samochody wykorzystujące hamowanie rekuperacyjne, na przykład elektryczne i hybrydy plug-in, mogą w pełni wykorzystywać zalety tego systemu gdy podczas jazdy przeważa przyspieszanie czy zwalnianie (jazda po mieście) lub podjazdy i zjazdy z wzniesień (jazda w górach). Należy jednak pamiętać że hamowanie rekuperacyjne nie pozwala na osiągniecie siły hamowania takiej jak w przypadku tradycyjnych systemów hamulcowych, dlatego też pojazdy samochodowe muszą być dodatkowo wyposażone w hamulce cierne. 

Brembo beyond ev kit

Obecnie w większości samochodów hybrydowych i elektrycznych stosowane są układy hamulcowe takie same jak w ich odpowiednikach z silnikami wyłącznie spalinowymi. Oznacza to, że – zwłaszcza w przypadku samochodów elektrycznych – takie układy hamulcowe są zbyt duże dla normalnego wykorzystania auta, a ruchome elementy układu ulegają niewielkiemu zużyciu. Takie użytkowanie często jest powodem korozji na tarczach hamulcowych której przyczyną jest brak używania tych elementów ze względu na hamowanie rekuperacyjne. Jest to zjawisko podobne do tego które możemy zaobserwować w rzadko używanych samochodach – na powierzchni tarcz obserwujemy wówczas ogniska korozji które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do całkowitego zablokowania układu hamulcowego. 

W samochodach elektrycznych pewnym rozwiązaniem może być zastosowanie hamulca bębnowego, którego skłonność do korozji jest znacznie mniejsza. Niestety, ze względu na znacznie mniejszą sprawność tego układu, może on być stosowany tylko w małych i lekkich samochodach. Dla producentów i konstruktorów samochodów kluczowe jest bezpieczeństwo, stad też konieczność stosowania tak dobranych systemów hamulcowych aby umożliwiły one jak najszybsze i pewnie zatrzymanie pojazdu w każdej sytuacji. 

Skoro niemożliwa jest zmiana parametrów tradycyjnego układu hamulcowego, producenci reagują, starając się opracowywać rozwiązania technologiczne dostosowane do pojazdów elektrycznych.  Najważniejsze rozwiązania dotyczą zwłaszcza następujących parametrów: lekkość, ograniczanie hałasu i momentu resztkowego, ochrona przed korozją i materiał cierny nie generujący hałasu. 

Natomiast pod względem serwisowania, w nowych generacjach samochodów elektrycznych, bardzo ważne jest sprawdzanie wszelkich oznak korozji i możliwego zużycia komponentów. Właściwe działanie zacisków hamulcowych i ewentualną wymianę zużytych elementów należy przeprowadzać niezwłocznie, aby nie zakłócić działania ani bezpieczeństwa układu.

Rozwiązaniem problemów z korozją jest zestaw Brembo Beyond EV Kit, w którym przewidziano specjalne połączenie tarcz i klocków hamulcowych, rozszerzające ofertę Aftermarket marki Brembo dla samochodów elektrycznych. Rozwiązanie to wywodzi się bezpośrednio z doświadczeń firmy zdobytych w zakresie oryginalnego wyposażenia, a opracowano je specjalnie z myślą o połączeniu cech niskiego wpływu na środowisko z najlepszą możliwą wydajnością i bezpieczeństwem.

Brembo beyond ev kit

Podczas opracowywania tego rozwiązania główny nacisk położono na bezpieczeństwo i wytrzymałość. W pojazdach elektrycznych jest wykorzystywane hamowanie rekuperacyjne jako wsparcie tradycyjnego hamowania rozpraszającego energię, co skutkuje ograniczeniem używania hamulców tarczowych. Z upływem czasu może to doprowadzić do pojawienia się korozji na nieużywanych komponentach układu hamulcowego, czego konsekwencją będzie zmniejszenie bezpieczeństwa działania układu hamulcowego i zwiększenie kosztów konserwacji.

Projektując Brembo Beyond EV Kit marka Brembo postanowiła stworzyć pakiet tarcz i klocków, który będzie cichy i odporny na korozję, a który jednocześnie ograniczy do minimum opór resztkowy i będzie trwalszy, przyczyniając się przez to do zrównoważonego rozwoju. Dwuwarstwowa powłoka tarczy sprzyja ochronie przed korozją całego zestawu przez ponad 100.000 km niezależnie od warunków jazdy, a specjalny, bezmiedziowy materiał cierny klocka, wyposażony dodatkowo w ocynkowaną płytkę nośną, zmniejsza zarówno powstawanie pyłu, jak i hałasu na drodze podczas hamowania.

Układy hamulcowe odgrywają kluczową rolę w przyszłym rozwoju motoryzacji i marka Brembo jako dostawca rozwiązań opracowuje nowe produkty, które poprawią dynamikę jazdy pojazdów nowej generacji.


« powrót do listy