Układ zapłonowy - czy wymaga okresowego przeglądu? Jak zapobiegać usterkom?

Układ zapłonowy - czy wymaga okresowego przeglądu? Jak zapobiegać usterkom?

Powoli czujemy w powietrzu zbliżające się ochłodzenie... Jesień za pasem, a wraz z nią w powietrzu pojawi się wilgoć i mogą zacząć się problemy z układem zapłonowym. Układy zapłonowe od lat ewoluują, ale ich zadanie pozostaje niezmienne. Czy warto, a jeśli tak to w jaki sposób, sprawdzić układ zapłonowy przed sezonem zimowym? Czy proponować klientowi to jako oddzielną usługę, a może wliczyć w koszt np. okresowego przeglądu?

Usterki układu zapłonowego to domena przede wszystkim silników o zapłonie iskrowym, których wielki powrót do łask obserwujemy w ostatnich latach w związku z coraz bardziej restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi emisyjności. Benzyniaki napędzają zarówno małe auta miejskie jak i duże limuzyny. Coraz częściej na drogach pojawiają się także auta dostawcze z silnikiem o zapłonie iskrowym i instalacją gazową. Odejście od diesli zmusi więc mechaników do częstszych napraw układów zapłonowych szczególnie przy silnikach z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, które nie wybaczają już drobnych niesprawności tych układów.

Do okresowego przeglądu, czy wymiany oleju w benzynowym aucie warto dorzucić choćby, krótką weryfikację układu zapłonowego. Wymiana oleju, to często konieczność podłączenia interface’u diagnostycznego w celu wykasowania inspekcji serwisowej. W takim przypadku warto zweryfikować obecność błędów związanych z wypadaniem zapłonów. Jeśli takowe występują nie powinniśmy tego bagatelizować, choć oczywiście samo zjawisko wypadania zapłonów może mieć także inne podłoże niż niesprawność układu zapłonowego. Nawet w przypadku braku błędów, warto zajrzeć do samych świec zapłonowych. Już samym kolorze elektrod będzie można zweryfikować ich zużycie. W przypadku braku wiedzy nt. ostatniej wymiany świec zapłonowych przed sezonem zimowym warto rozważyć ich wymianę.

Zużycie świecy zapłonowej

Fot. Zużycie świecy zapłonowej

Świece wykonane w najbardziej zaawansowanych technologiach jak świece irydowe, czy platynowe można kupić już za kilkadziesiąt złotych za komplet np. irydowe KAMOKA 7100057, do aut z silnikiem 1.4 TSI, czy świece platynowe KAMOKA 7090017 np. do silników 4.2 V8 koncernu VAG. Zastosowanie świec tego typu będzie gwarantowało dużo pewniejszy zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej nawet w niekorzystnych warunkach zimowych. Cieńsze elektrody irydowe, czy platynowe umożliwiają przeskok znacznie mocniejszej iskry, a co za tym idzie dużo lepszy zapłon.

Układ zapłonowy - czy wymaga okresowego przeglądu? Jak zapobiegać usterkom?

Fot. Świeca zapłonowa KAMOKA EXTREME.

Link: https://kamoka.pl/pl/products/11_category/108_swiece_zaplonowe_extreme.html

Wymiana świec zapłonowych to nie wszystko, często za usterkę odpowiadać może inny element układu - cewka zapłonowa. Cewki zapłonowe to element, który najbardziej ewoluował w tym układzie. Dzisiejsze samochody w większości przypadków wyposażone są w pojedyncze cewki co uproszcza układ, eliminuje kilka jego elementów, a także ułatwia diagnostykę i wymianę tych elementów. Odejście od aparatów zapłonowych, cewek zewnętrznych, czy przewodów zapłonowych ogranicza także ilość elementów, które mogą zostać uszkodzone, a także powoduje występowanie wysokiego napięcia (umożliwiającego przeskok iskry na świecy) jedynie na bardzo krótkiej drodze między świecą a cewką, wyraźnie zwiększając trwałość elementów.

Pojedyncze cewki zapłonowe

Fot. Pojedyncze cewki zapłonowe

Pojedyncze cewki zapłonowe są dość przyjaznym w diagnostyce i ewentualnej wymianie elementem. W przypadku występowania wypadania zapłonów, często w łatwy sposób można „podmienić” cewki by zobaczyć, czy aby na pewno winowajcą jest cewka, czy może świeca. Dostępność na rynku dobrej jakości zamienników nie powoduje już drżenia rąk u klienta na hasło: „cewka do wymiany”. W przypadku marki KAMOKA dostępne są różnego rodzaju cewki zapłonowe do wielu aut także, z tzw. listwą zapłonową.

Listwa zapłonowa KAMOKA 7120109 do aut koncernu PSA

Fot. Listwa zapłonowa KAMOKA 7120109 do aut koncernu PSA

Pojedyncza cewka zapłonowa KAMOKA 7120060 z pojazdów marki Opel

Fot. Pojedyncza cewka zapłonowa KAMOKA 7120060 z pojazdów marki Opel

Diagnostyka układu zapłonowego to złożony proces w którym przydaje się oscyloskop warsztatowy oraz interface diagnostyczny i kilka pobocznych narzędzi. Do samej diagnostyki podejść należy zupełnie na chłodno jako do oddzielnego procesu i nie powinniśmy go utożsamiać z prostym przeglądem w trakcie okresowej obsługi pojazdu.

Podsumowując, warto weryfikować stan układu zapłonowego przez diagnostykę komputerową, okresową wymianę świec zapłonowych oraz weryfikację cewek zapłonowych nawet jeśli pojazd, czy kierowca nie wskazuje niedogodności związanych z układem zapłonowym. Niewielkie niedomagania nawet niewidoczne teraz mogą przyczynić się w niedalekiej przyszłości do braku możliwości uruchomienia silnika bądź nawet jego trwałego uszkodzenia. Taki prosty i szybki przegląd powinien być normą przy okresowej obsłudze pojazdu.

Marka KAMOKA dynamicznie rozwija ofertę części układu zapłonowego. W ofercie dostępne są świece zapłonowych KAMOKA EXTREME wykonane z wykorzystaniem „kosmicznych metali”- irydu bądź platyny. Dzięki takiej technologii trwałość świec można wydłużyć nawet do 3 razy względem świec o klasycznej budowie, a także zapewnić poprawny proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej bez względu na panujące warunki atmosferyczne. Marka posiada także 171 różnych referencji cewek zapłonowych do aut osobowych i dostawczych. Oferuje cewki zarówno jedno jak i wieloiskrowe, listwy zapłonowe, cewki zapłonowe wtykowe oraz z elektronicznym rozdzielaczem. 

kamoka


« powrót do listy