Rozszyfruj swoje czujniki: ABS

Choć tradycyjne elementy układu hamulcowego nie zmieniły się, dodatkowe elektroniczne systemy kontroli sprawiły, że układy hamulcowe stały się o wiele bezpieczniejsze i bardziej inteligentne. Technologia ABS, czyli system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, asystent hamowania oraz elektroniczna kontrola trakcji (ESP) stały się standardem. Warto jednak zauważyć, że bez niewielkich, ale niezwykle ważnych urządzeń, jakimi są czujniki ABS lub czujniki prędkości obrotowej koła, systemy te nie mogłyby funkcjonować. Awaria czujnika może niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie tych układów, dlatego warto wiedzieć, jakie zadania spełnia czujnik, dlaczego i w jaki sposób ulega awarii, a także jak należy go diagnozować. 

Partner artykułu: Delphi Technologies.

Rozszyfruj swoje czujniki

Jak działa i jakie zadania spełnia czujnik ABS?

 

Czujnik ABS monitoruje prędkość oraz obrót koła, aby optymalizować układ odpowiadający za kontrolę hamowania oraz przyczepności. Jest on zazwyczaj zamontowany na kole i składa się z dwóch komponentów: reluktora koła i koła impulsowego umieszczonych na osi, która obraca się razem z kołem, oraz czujnika magnetycznego bądź czujnika wykorzystującego efekt Halla, wysyłającego dane do modułu kontroli ABS. Dane dotyczące prędkości obrotowej koła wykorzystuje się do określenia, kiedy należy aktywować wspomaganie ABS i ile ciśnienia należy dostarczyć, aby zatrzymać pojazd bez blokowania kół podczas hamowania. Informacje o prędkości obrotowej koła są dostarczane również do innych układów (silnika, przekładni, nawigacji oraz kontroli podwozia) przez jednostkę sterującą ABS.

Dlaczego czujniki ABS ulegają awariom?

Z uwagi na swoje położenie, reluktor koła i koło impulsowe mogą zostać uszkodzone lub zabrudzić się. Na czujniku może również osadzić się pył, brud. Czynniki te sprawiają, że czujnik działa nieprawidłowo bądź nie wysyła sygnału. Innymi częstymi przyczynami awarii są: 

  • przerwanie okablowania/uzwojenia czujnika spowodowane nadmiernymi drganiami,
  • wewnętrzne zwarcia,
  • nadmierne luzy w łożyskach kół,
  • uszkodzenie mechaniczne czujnika podczas wymiany innych elementów układu hamulcowego.

Ekspert Delphi Technologies radzi: na co zwrócić uwagę w przypadku awarii czujnika ABS?

Uszkodzony czujnik ABS wpływa na wiele funkcji układu hamulcowego. Awarię czujnika mogą sygnalizować następujące objawy:

  • Kontrolka ABS: jest to zazwyczaj pierwsza oznaka awarii systemu ABS – może być ona spowodowana awarią czujnika bądź modułu sterującego.
  • Kontrolka ESP: z uwagi na to, że czujnik ABS wysyła dane do systemu kontroli trakcji, w wyniku uszkodzenia czujnika może zapalić się ta kontrolka.
  • Zmniejszona siła hamowania przy silnym hamowaniu: droga hamowania pojazdu może się wydłużyć lub pojazd może utracić trakcję i kontrolę przy silnym hamowaniu.
  • Mniejsza stabilność na mokrej lub oblodzonej nawierzchni: podczas jazdy po mokrej lub oblodzonej nawierzchni kierowca może odczuwać mniejszą przyczepność lub poślizg kół.

Najczęstsze kody błędów

Typowe kody błędów i ich przyczyny:

  • C0060: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 1 ABS.
  • C0065: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 2 ABS.
  • C0070: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 1 ABS.
  • C0075: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 2 ABS.
  • C0080: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 1 ABS.
  • C0085: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 2 ABS.
  • C0090: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 1 ABS.
  • C0095: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 2 ABS.

Poznaj bliżej czujniki ABS Delphi Technologies.

Rozszyfruj swoje czujniki


« powrót do listy