Kalibracja ADAS – doskonała okazja dla warsztatów

Nowoczesne warsztaty muszą iść z duchem czasu. Poza byciem na bieżąco z najnowszymi technologiami znajdującymi się pod maskami pojazdów, serwisy muszą również interesować się zmianami zachodzącymi w pozostałych podzespołach. Jedną z nich jest rosnąca popularność zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (ADAS). Technologia ADAS jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów elektroniki samochodowej. Od 2020 roku ponad 40% nowych pojazdów jest wyposażonych standardowo w co najmniej dwa rodzaje zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS. Czy Twój warsztat jest już przygotowany, aby wykorzystać ten szybko rosnący trend? Poniżej dowiesz się, czym są systemy ADAS, jakie możliwości obsługi stwarzają i dlaczego w przyszłości staną się niezwykle istotne dla Twojego warsztatu.

DT_Aug_Web banners7.jpg

Czym jest system ADAS?

ADAS to termin oznaczający szereg inteligentnych systemów zwiększających bezpieczeństwo pojazdów oraz ruchu drogowego. Systemy ADAS montuje się w nowoczesnych pojazdach, a ich zadaniem jest wykorzystywanie informacji z wielu źródeł, takich jak kamery, radary, LIDAR i czujniki, aby monitorować otoczenie pojazdu. Dane często wysyłane są w czasie rzeczywistym, dzięki łączności pojazd-pojazd lub pojazd-sieć.

W niektórych pojazdach informacje te służą do wspomagania kierowcy. Kamery cofania ułatwiają parkowanie, a reflektory adaptacyjne same ustawiają się tak, by doświetlać drogę i nie oślepiać osób nadjeżdżających z naprzeciwka. Systemy ADAS mogą być również wykorzystywane do ostrzegania kierowcy o potencjalnych zagrożeniach, takich jak opuszczenie pasa ruchu lub zagrożenie kolizją. Mogą one również przejmować kontrolę nad pojazdem, oferując pewien poziom autonomizacji jazdy jeszcze przed nadejściem w pełni autonomicznych pojazdów. Systemy takie, jak autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) mogą hamować i/lub kierować pojazdem bez udziału kierowcy, a aktywny tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu, utrzymując bezpieczną odległość od innych pojazdów w ruchu.

Przeczytaj nasz krótki przewodnik po systemach ADAS, aby dowiedzieć się więcej o najczęściej występujących technologiach wspomagania kierowcy.

DT_Aug_Web banners21.jpg

Po co kalibrować ADAS?

ADAS zapewnia bezpieczeństwo dzięki kamerom i radarom, dlatego wszystko, co może nawet w niewielkim stopniu wpłynąć na ich położenie lub pole widzenia, może mieć negatywny wpływ na działanie tego systemu. Na przykład, zmiana o jeden stopień położenia kamery na przedniej szybie może oznaczać odchylenie o 1,7 metra na odcinku 100 metrów, co spowoduje, że obszar docelowy będzie znacznie odbiegał od prawidłowej trajektorii.  W rezultacie pojazd może nie wykryć i nie ostrzec kierowcy o zbliżających się zagrożeniach, ponieważ niedokładne informacje i obliczenia są wysyłane do elektronicznej jednostki sterującej (ECU), powodując, że system ADAS działa nieprawidłowo lub w najgorszym przypadku nie działa wcale.

Z tego powodu ważne jest ponowne skalibrowanie komponentów systemu ADAS po każdym wypadku, naprawie nadwozia lub czynnościach serwisowych, takich jak wymiana przedniej szyby, naprawa układu kierowniczego i zawieszenia oraz geometria kół. Każda z tych czynności może spowodować zmianę położenia czujnika lub kamery systemu ADAS. Jeśli nie zostanie to skontrolowane, może to negatywnie wpłynąć na ogólne osiągi pojazdu i mieć bezpośrednie, negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Jak kalibrować ADAS?

Każdy producent pojazdów posiada własne parametry, procedury oraz wymagania sprzętowe, które należy wziąć pod uwagę podczas kalibracji ADAS. Niektóre czujniki można skalibrować statycznie w warsztacie, inne wymagają kalibracji dynamicznej podczas jazdy testowej, a jeszcze inne obu rodzajów kalibracji. Choć kalibracja może być skomplikowana i czasochłonna, jest ona niezwykle istotna dla bezpieczeństwa pojazdu i nie wolno jej pomijać.

Większość czujników i radarów wymaga przeprowadzenia kalibracji statycznej w warsztacie. Aby przeprowadzić kalibrację, mechanik musi wyznaczyć linię środkową pojazdu, znaną również jako oś wzdłużna, nierzadko korzystając z odpowiednich procedur i narzędzi dostosowanych do pojazdu danej marki. Specjalne cele kalibracyjne rozmieszcza się w bardzo precyzyjnie określonych miejscach w stosunku do linii środkowej i czujnika oraz w odległości od jednego do 10 metrów od pojazdu. W niektórych pojazdach może być również konieczne niezależne wypoziomowanie czujnika. Następnie należy rozpocząć kalibrację za pomocą urządzenia diagnostycznego OBD.

Kalibrację dynamiczną przeprowadza się w trakcie jazdy za pomocą skanującego urządzenia diagnostycznego. Jej istotą jest przejazd pojazdem po prostej drodze z wyraźnie oznakowanymi pasami ruchu, z określoną prędkością aż do momentu zakończenia kalibracji. Niektóre systemy ADAS kalibrują się najlepiej przy minimalnym natężeniu ruchu, inne zaś mogą wymagać większej liczby „celów” w postaci większego natężenia ruchu i znaków drogowych. Warto jednak wspomnieć, że niesprzyjające warunki atmosferyczne oraz słabo oznakowane drogi mogą znacznie utrudnić kalibrację. 

Co to oznacza dla niezależnych warsztatów?

Warsztaty muszą poczynić inwestycje w zaplecze warsztatowe (duże, równomiernie oświetlone pomieszczenie o równym podłożu), urządzenie diagnostyczne do obsługi pojazdów wielu marek, panele i szkolenia techniczne, aby skorzystać z możliwości, jakie daje obsługa systemów ADAS. Choć dla większości z nich może to stanowić sporą inwestycję, nie jest ona tak wygórowana jak mogłoby się wydawać. Szybki zwrot z inwestycji zapewniają prace serwisowe, które są teraz możliwe przy takim wyposażeniu. Ponieważ coraz więcej samochodów jest wyposażonych w systemy ADAS, warsztaty, które nie zdecydują się na poniesienie kosztów mogą być skazane na całkowite wykluczenie się z rynku. 

Więcej możliwości obsługi - jak z nich skorzystać?

Nie ulega wątpliwości, że systemy ADAS, wpływające bezpośrednio na osiągi i bezpieczeństwo pojazdu, utrzymają się na rynku i wkrótce staną się standardowym elementem wyposażenia. Dlatego też gorąco zachęcamy warsztaty do rozszerzenia swojej oferty o ich obsługę już teraz. Dzięki obsłudze tej technologii pojazdy opuszczające Twój warsztat będą nadal spełniały stawiane im oczekiwania, a przede wszystkim będą bezpieczne dla kierowców i pozostałych uczestników ruchu. To prostsze, niż myślisz! Korzystając z narzędzi, oprogramowania i szkoleń oferowanych przez Delphi Technologies przygotujesz swój warsztat na więcej możliwości obsługi oferowanych przez ten szybko rosnący segment. Dzięki modułowej konstrukcji naszego rozwiązania warsztaty mają możliwość poszerzenia swojej oferty w dogodnym dla siebie momencie, a jego kompatybilność z naszym istniejącym systemem diagnostycznym sprawi, że wprowadzenie całkowicie nowej usługi, jeszcze nigdy nie było takie proste.  

DT-BW_Logo_Blue_RGB.png


« powrót do listy