Jak serwisować samochód z napędem elektrycznym?

Samochody elektryczne nie są wynalazkiem XXI wieku. Pierwsze pojazdy tego typu powstały w 1881 roku. Od tego czasu minęło ponad 130 lat, a na światowych drogach auta elektryczne stają się równie popularne, co wersje spalinowe. Jak więc iść z duchem czasu i przygotować swój warsztat do obsługi tego typu pojazdów?

Na początek warto poznać różnice w budowie samochodu z napędem spalinowym i elektrycznym. Pierwszą różnicę można zaobserwować w budowie układu hamulcowego. Auto elektryczne nie posiada układu hydraulicznego. W trakcie hamowania wykorzystywane jest zjawisko rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z kół pojazdu. Podobnie jest z układem klimatyzacji, który jest zbliżony do wersji z samochodu spalinowego, różni się jedynie sprężarką. Nad tym wątkiem nie będziemy się rozpisywać. Serwis układu klimatyzacji auta hybrydowego możecie znaleźć w poprzednim wydaniu ProfINFO. Kolejne różnice zaobserwujemy w układach przeniesienia napędu. Zdecydowana większość samochodów elektrycznych nie ma skrzyni biegów. W tego typu pojazdach stosowane jest stałe przełożenie między silnikiem a kołami napędowymi.

Z zewnątrz auto elektryczne od spalinowego różni się zazwyczaj kolorem lub symbolem na klapie bagażnika, ale jak można zauważyć, różnic konstrukcyjnych jest znacznie więcej. Przed przystąpieniem do serwisu tego typu pojazdu powinniśmy sobie przypomnieć zasady obsługi pojazdów z układem wysokiego napięcia, które również opisywaliśmy w poprzednim wydaniu ProfINFO.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest bezpieczeństwo mechanika i zdrowy rozsądek. Do wymiany ogumienia czy pracy przy zawieszeniu nie potrzebujemy uprawnień ani oznaczonego stanowiska. W tym wypadku musimy tylko pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa.

Nie potrzebujemy również uprawnień, ale musimy być przeszkoleni do wykonania czynności przy instalacji wysokiego napięcia, jeśli zamierzamy serwisować układ klimatyzacji. Zgoła inaczej wygląda sytuacja z naprawą napędu auta elektrycznego, pracą przy prądnicy czy inwerterze. W tym przypadku musimy posiadać odpowiednie uprawnienia, oznaczyć stanowisko pracy, jak również posiadać narzędzia i środki ochrony.

Pojazdy elektryczne serwisujemy prawie tak samo jak pojazdy napędzane konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Dłuższy jest jednak okres wymiany elementów eksploatacyjnych, np. klocki hamulcowe wystarczają aż na 100 tys. km. Nie musimy też naprawiać elementów takich jak sprzęgło, alternator czy pasek napędowy – tych zwyczajnie w tego typu pojazdach nie ma.

Jeśli zatem chcemy się otworzyć na obsługę samochodów elektrycznych, musimy pamiętać o przeszkoleniu naszych pracowników do serwisu tego typu pojazdów oraz posiadaniu odpowiednich narzędzi. Liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach stale wzrasta i warto pomyśleć o otwarciu się na ten trend już teraz.


« powrót do listy