SPA dla twoich 4 kółek
- Jak dbać o samochód, żeby dłużej nam służył?
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
O samochód powinniśmy dbać tak, jak dbamy o siebie. Każdy z nas lubi jeździć czystym, zadbanym, pachnącym samochodem, ale żeby tak było, musimy w niego zainwestować i poświęcić mu trochę czasu.
Lakier samochodu narażony jest na niekorzystny wpływ wielu zewnętrznych czynników: słońca, deszczu i śniegu, kurzu z powietrza, smoły, żwiru, soli, sadzy, zimna i gorąca, czy choćby szczotek i gąbek używanych do mycia. Powodują one, ze lakier samochodu niszczy się i matowieje.
Jeśli chcemy, żeby nasz samochód starzał się jak najwolniej, powinniśmy regularnie go myć i woskować.
MYCIE
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Podstawowa zasada dbania o samochód jest prosta: trzeba go regularne myć. Wielu kierowców wciąż jeszcze myje swoje auto "domowym sposobem", czyli wodą z dodatkiem płynu do mycia naczyń. No niestety nie jest to zbyt dobry pomysł Tego typu środki zawierają dużą ilość soli, która nie owszem czyści powierzchnię, ale jednocześnie zżera lakier.
Warto więc kupić sobie specjalny, dobrej jakości szampon, bo dzięki temu będziemy pewni, że lakier się nie zniszczy. Dodatkowo kurz będzie się mniej przylepiać do umytej powierzchni, a deszcz nie będzie pozostawiał na niej zacieków i plam.
WOSKOWANIE
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Kiedy zauważymy, że nasze auto ma matowy lakier, jest bez połysku, i ma widoczne rysy możemy zdecydować się na woskowanie. Kierowcom, którzy nie robią tego, bo po prostu nie mają na to czasu podpowiadamy, że na rynku jest już coraz więcej preparatów do woskowania, które nie tylko dobrze zabezpieczają lakier i nadają mu połysk, ale są też łatwe w użyciu i mniej czasochłonne.
Po specjalny preparat możemy też sięgnąć, kiedy na naszym samochodzie pojawiła się głęboka rysa, a koszt lakierowania jest dla nas zbyt wysoki. Żeby ukryć plamy i rysy, zabezpieczyć samochód przed korozją, czy odświeżyć zmatowiony kolor można skorzystać ze specjalnych kredek maskujących i regeneratorów lakieru. Wystarczy dobrać odpowiedni kolor.
LUSTERKA
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Osobna kwestia to szyby i lusterka. Z błotem i śladami po owadach możemy poradzić sobie szamponem, ale zarysowania i mikropęknięcia to trudniejsza sprawa. Musimy sięgnąć po preparaty, które zabezpieczają szklane powierzchnie. Takie preparaty niwelują mikropęknięcia na szybie i wygładzają ją. Jednocześnie poprawiają bezpieczeństwo jazdy, bo zapobiegają refleksom słonecznym.
Opony i felgi naszego samochodu są najbardziej narażone na brud z drogi. Szczególnie trudno usunąć brud z felg aluminiowych. Producenci kosmetyków samochodowych opracowali więc specjalny środek także na tę ewentualność. Wystarczy nanieść płyn na felgi i klocki hamulcowe i poczekać, aż rozpuści on brud i pył.
Żeby samochód był nasza wizytówką powinniśmy zadbać też o jego wnętrze. Tutaj znów do naszej dyspozycji jest cała gama środków do pielęgnacji deski rozdzielczej, tapicerki i elementów gumowych.
ZAPACH
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Pamiętajmy też o zapachu we wnętrzu auta. Wybór różnych odświeżaczy: choinek i perfum do samochodu w szklanych fiolkach. Pamiętajmy jednak, że zawieszki zapachowe nie koniecznie muszą wyeliminować przykry zapach w samochodzie.
Dlatego, że źródłem brzydkiego zapachu może być zagrzybiona klimatyzacja, którą koniecznie należy odgrzybić i zdezynfekować, dym papierosowy - np. po poprzednim właścicielu samochód, czy też nieprzyjemny zapach z dywaników materiałowych. Pamiętajmy, że takie dywaniki po prostu nie nadają się do użycia w sezonie jesienno-zimowym, bo woda, czyli śnieg i deszcz, które wnosimy na butach po jakimś czasie psuje się i zaczyna brzydko pachnieć. Dlatego zimą i jesienią najlepiej używać dywaników gumowych.
We wszystkich takich trudniejszych przypadkach pomóc może wizyta w profesjonalnej myjni, gdzie nie tylko wypiorą nam i wyczyszczą, ale też zdezynfekują tkaniny obić foteli, dywaniki, czy podsufitkę
MYCIE ZIMĄ
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Wielu kierowców zastanawia się, czy powinno się myć samochód zimą. Odpowiedź brzmi: tak, ale nie na mrozie. Zima to prawdziwy poligon dla naszych aut aucie. Na drodze mamy już nie tylko brud i błoto, ale w dodatku sól, która niestety zżera po drodze wszystko. Dlatego moim zdaniem zimą powinniśmy odwiedzać myjnię równie często, jak wiosną czy latem. Najlepiej myjnię ręczną, bo w automatycznej nie zmyjemy dokładnie brudu, który się osadził w zakamarkach.
Pamiętajmy jednak, żeby po umyciu samochodu bardzo dokładnie go wysuszyć, a suche uszczelki posmarować preparatem do uszczelek, np. wazeliną, żeby móc rano bez problemu otworzyć drzwi.
Woda może się też podczas mycia dostać do zamków, dlatego zanim zaczniemy mycie użyjmy preparatu do zamków lub po prostu zaklejmy je taśmą na czas mycia.
Niestety, jak widać na naszych drogach, Polacy nie myją zbyt często samochodów. Kolejki do myjni ustawiają się zwykle w weekend, kiedy jest ładniejsza pogoda i od święta, głównie dlatego, ze tak wypada.
19 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Mycia Brudnych Samochodów. Warto także wtedy udać się na myjnię automatyczną, myjnię bezdotykową, czy ręczną.
MĘŻCZYŹNI NA MYJNI
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Czy mężczyźni częściej myją auta od kobiet? W Polsce z pewnością na myjni rzadziej spotkamy kobiety, ponieważ to zwykle ich mężowie, czy partnerzy jadą umyć samochód. Ale jeśli już kobieta zajmuje się swoim samochodem, to raczej udaje się do myjni ręcznej i zamawia kompleksową usługę mycia, niekoniecznie interesując się tym, czy samochód ma być woskowany czy nie. Po prostu chce żeby był on czysty i pachnący.
SPA DLA 4 KÓŁEK
- Dorota Paluch, ekspert motoryzacyjny ogólnopolskiej sieci ProfiAuto.pl:
Zresztą także myjnie coraz bardziej zabiegają i konkurują o klientów i klientki. Na rynku pojawiają się coraz częściej specjalne studia, czy salony kosmetyki samochodowej. W takim "SPA" dla samochodu możemy zamówić pakiet zabezpieczający dla nowego samochodu czy pakiet - nowe życie dla samochodu używanego. Takie salony zapewniają, że samochód będzie wyglądał jakby wyjechał dopiero co z linii montażowej.
Czy powinniśmy czasem wysłać nasz samochód do takiego SPA? Oczywiście. Jemu też należy się trochę "relaksu" po tysiącach kilometrów, które dla nas pokonuje.
Informacja prasowa 15 luty 2011
Biuro Prasowe ProfiAuto.pl
Jarosław Orzeł / Kobold Agencja PR
tel.: 721 181 915
Wszelkie wypowiedzi zawarte w tekście są autoryzowane. Zarówno one, jak i cała treść, pozostają do dyspozycji Państwa redakcji.
Witold Rogowski
tel.: +48 606 33 00 13
mail.: rogowski@profiauto.pl
***
ProfiAuto, to sieć niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępna w 200 mniejszych i większych miastach w Polsce. W sieci ProfiAuto można dostać części renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów i zamontować je w profesjonalnym serwisie. Firma jest też organizatorem znanych, ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych: ProfiAuto Show, Międzynarodowe Targi Wiedzy Technicznej i Szkoleń, Pikniki ProfiAuto, czy Drużynowe Mistrzostwa Mechaników Samochodowych.
« powrót do listy