Prawo do naprawy
Zły stan techniczny pojazdów jest jedną z przyczyn wypadków drogowych, w skutek których Polska traci rocznie 30 mld złotych. Z drugiej strony, każdy aktywny kierowca (a jest ich dziś w Polsce 16 milionów) to źródło dochodu dla państwa - w formie podatków (akcyza, VAT, opłata paliwowa) wpływa do budżetu ok. 50 mld zł rocznie.
- Warto robić wszystko, żeby zapewnić mobilność i bezpieczeństwo polskim kierowcom np. zracjonalizować koszt eksploatacji aut - mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), które jest inicjatorem powstania forum "Motoryzacja dla Wszystkich".
Dzięki temu polscy kierowcy nie będą zmuszeni odkładać przeglądów i napraw, które są niezbędne, by auto było bezpieczne. Zaniedbania w naprawach powodują też dodatkowo, że likwidacja kolejnych usterek jest droższa niż zapobieganie im.
Auto sprawne jest bezpieczne
Forum "Motoryzacja dla Wszystkich" chce promować stosowanie zasad uczciwej konkurencji na rynku napraw i części samochodowych. Np. zagwarantowanie kierowcom prawa wyboru miejsca, w którym będą serwisować swoje auta.
Według badań MotoFocus.pl blisko 90 % kierowców korzysta z usług niezależnych warsztatów, a tylko 10% - z serwisów autoryzowanych. To mniej więcej odpowiada stosunkowi samochodów relatywnie nowych (do 5 lat) do starszych. Tymczasem właściciele nawet aut objętych gwarancją producenta mogą bez obaw zlecać przeglądy i naprawy warsztatom niezależnym, zapewniają im to europejskie regulacje prawne "GVO".
W ciągu ostatnich 7 lat w cenie naprawy stale rośnie udział kosztów robocizny. W 2004 roku robocizna stanowiła 40% kosztu naprawy, dziś - już 53%. Cena roboczogodziny w warsztacie niezależnym jest zwykle o połowę niższa niż w serwisie autoryzowanym, zatem korzystając z usług niezależnych płacimy znacznie mniej.
Przystępna cena oznacza, że kierowcy nie muszą rezygnować z przeglądów lub czekać z naprawą do "ostatniej minuty", by zaoszczędzić. Niestety w Polsce to zjawisko bardzo częste. Według francuskiej firmy badawczej GIPA już 45% wizyt w europejskich warsztatach to profilaktyczne przeglądy i kontrole stanu technicznego. W Polsce zdecydowaną większość stanowią naprawy.
- Nie tylko czekamy aż wystąpi usterka, ale bardzo często ignorujemy pierwsze sygnały nieprawidłowości, dopóki samochód jedzie. Dopiero gdy się coś urwie, jakaś część rozleci i auto nie jest w stanie dalej jechać - szukamy warsztatu. W porównaniu do bardziej rozwiniętych motoryzacyjnie krajów powinniśmy jeszcze dużo nadrobić, jeśli chodzi o częstość zapobiegawczych kontroli stanu pojazdu - ocenia Witold Rogowski, ekspert ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto, członek rady forum Motoryzacja dla Wszystkich. Poprzez Forum będzie on min. upowszechniać wiedzę na temat dostępności nie markowych części zamiennych wysokiej jakości, które są alternatywą dla tzw. oryginalnych części i doradzać, jak je wybierać.
- Samochód składa się przeciętnie z około 12 tysięcy elementów. W takim gąszczu może zgubić się nawet fachowiec, a co dopiero przeciętny kierowca, który od czasu do czasu, chce którąś z tych części wymienić. Dodatkowe wyzwanie stanowi fakt, że na rynku dostępne są części zamienne wielu producentów. Trzeba więc wybrać nie tylko tę właściwą, ale też taką, która nie rozpadnie nam się na drodze po miesiącu użytkowania - mówi Witold Rogowski..
Polska - zagłębiem części
Forum, w którego radzie zasiada 9 ekspertów m.in. prof. Zdzisław Chłopek (Profesor Politechniki Warszawskiej oraz pracownik Instytutu Transportu Samochodowego), rajdowcy: Maciej Oleksowicz - Wicemistrz Polski w klasie N2, Maciej Wiesławski, najbardziej utytułowany i najpopularniejszy polski pilot rajdowy, czy Witold Rogowski, ekspert ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.pl, będzie nagłaśniać także tematy związane z bezpieczeństwem na drogach, nowoczesnymi technologiami motoryzacyjnymi i funkcjonowaniem ogromnego rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Polska nie bez powodu jest nazywana zagłębiem producentów części motoryzacyjnych.
Tak zwany aftermarket, czyli niezależny rynek części zamiennych i akcesoriów do samochodów, który działa równolegle do rynku pierwotnego jest branżą dającą pracę w Polsce ponad 250 tysiącom osób. Wartość eksportu branży motoryzacyjnej w 2010 roku wyniosła niecałe 68 mld zł. Rekordowy poziom osiągnął eksport części i akcesoriów. Wyniósł on niemal 23 mld zł, co stanowi 33,4% eksportu całego sektora motoryzacyjnego.
Informacja prasowa 5 lipca 2011
Biuro Prasowe ProfiAuto
Jarosław Orzeł
tel.: 721 181 915
Oświadczamy, że przesłany tekst można wykorzystywać do swobodnej publikacji na zasadach informacji prasowej. Wszystkie wypowiedzi zawarte w tekście są autoryzowane. Zarówno one, jak i cała treść, pozostają do dyspozycji redakcji.
KONTAKT:
Witold Rogowski - kontakty z mediami
tel.: +48 606.330.013
mail: rogowski@profiauto.pl
ZDJĘCIA eksperta do pobrania: http://picasaweb.google.com/koboltu/ProfiAuto#
***
ProfiAuto, to sieć niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępna w 200 mniejszych i większych miastach w Polsce. W sieci ProfiAuto można dostać części renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów i zamontować je w profesjonalnym serwisie. Firma jest też organizatorem znanych, ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych: ProfiAuto Show, Międzynarodowe Targi Wiedzy Technicznej i Szkoleń, Pikniki ProfiAuto, czy Drużynowe Mistrzostwa Mechaników Samochodowych.
« powrót do listy