Polska motoryzacja nadal przyhamowuje
W 2011 roku Polacy ograniczyli zakupy samochodów - nie tylko nowych, ale także używanych. Prognozy ekspertów rynku motoryzacyjnego przewidują, że do końca tego roku sprzeda się ich mniej, niż dwa lata temu.
- Dalszy spadek sprzedaży nowych samochodów jest konsekwencją kryzysu w branży, natomiast spadek importu aut używanych świadczy o spowolnieniu rynku i obawach konsumentów, którzy są bardziej skłonni do oszczędzania - mówi Bogumił Papierniok, ekspert sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.pl.
Wzrost sprzedaży aut nowych, który miał miejsce w roku 2010 nie okazał się stałym trendem (patrz tabela). Był więc jedynie tymczasowym efektem zapowiadanych przez Rząd zmian w odliczeniach podatku VAT za auta z "kratką".
Homologacyjny znak zapytania
Do zakupu samochodu w 2011 roku nie zachęcały także polskich kierowców ceny części zamiennych. Obserwowane w tym roku zmiany kursów walut spowodowały, że rosły także ceny detaliczne części, i to zarówno tych sprowadzanych ze strefy euro, jak nawet części producentów dalekowschodnich.
Zdaniem Bogumiła Papiernioka, sytuacja w tej kwestii w najbliższym może się nawet pogorszyć, a to za sprawą projektu zmian w zasadach homologacji części, który ujrzał światło dzienne w tym roku.
- Pomysły Ministerstwa Infrastruktury są groźne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego i mogą w dużym stopniu utrudnić dystrybucję części, ograniczyć konkurencję i wpłynąć mocno na wzrost kosztów naprawy i eksploatacji samochodów - mówi ekspert ProfiAuto.pl. Dodaje, że projekt zmian w obecnym kształcie jest niezgodny z prawodawstwem unijnym, nierówno traktuje niezależny rynek części zamiennych i producentów pojazdów.
- Ministerstwo chce nałożyć obowiązek homologacji każdej części, łącznie z przysłowiową spinką do tapicerki. W dodatku proponowane przepisy są niejasne, uznaniowe i mocno restrykcyjne wobec niezależnego rynku - mówi Bogumił Papierniok.
Bezpieczeństwo i przyszłość
Pozytywnymi - zdaniem ekspertów - wydarzeniami na rynku motoryzacyjnym w 2011 były: start projektu "Dekada BRD" w Polsce reaktywacja grupy CARS 21 (ang. Competitive Automotive Regulatory System for the 21ST Century) na szczeblu europejskim i udane targi motoryzacyjne.
Akcja "Dekada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego" w Polsce ruszyła 11 maja. W ten duży projekt pod auspicjami ONZ, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego zaangażowane są duże koncerny samochodowe, a jego koordynatorem w Polsce została poseł Beata Bublewicz, córka rajdowego Mistrza Polski Mariana Bublewicza.
Z kolei w skład zespołu CARS 21 powołanego przez Komisję Europejską do opracowania wytycznych dla przyszłych ram prawnych przepisów regulujących branżę motoryzacyjną w XXI wieku wchodzą przedstawiciele rządów dziewięciu państw UE, a Polskę reprezentuje wicepremier Waldemar Pawlak i przedstawiciele organizacji oraz dużych firm branży motoryzacyjnej.
O tym, jak wiele ciekawych rzeczy dzieje się w polskiej branży motoryzacyjnej, można było się w 2011 roku przekonać co najmniej na dwóch największych imprezach targowych: czerwcowym Profi Auto Show i wrześniowych Targach części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów organizowanych przez Inter Cars.
TEBELA: Sprzedaż samochodów nowych i używanych w Polsce
Rok |
Samochody nowe |
Samochody używane |
2009 |
273.000 |
800.000 |
2010 |
333.500* |
723.000 |
2011 (prognoza |
250.000 |
700.000 |
*wzrost był efektem zapowiedzianych zmian w odliczeniach podatku VAT za auta "z kratką"
« powrót do listy