Profesjonalne sklepy i serwisy samochodowe

Składamy się z najlepszych części

Okulary do auta dla zdrowia i bezpieczeństwa

Nie tylko Włoszki kochają okulary przeciwsłoneczne. Po dobre markowe okulary sięga też coraz więcej Polek, choć większość wciąż traktuje je jedynie jako modny dodatek do stroju. Tymczasem wybór odpowiednich soczewek - a na rynku jest ich już naprawdę duży wybór - może decydować o zdrowiu naszych oczu, a nawet o naszym bezpieczeństwie - np. kiedy prowadzimy samochód.
- Powinnyśmy pamiętać, że choć rodzajów soczewek okularów słonecznych jest na rynku bardzo wiele, to nie każde nadają się do prowadzenia samochodu - mówi Dorota Paluch, ekspert ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.
Jak zatem wybrać te najodpowiedniejsze?

Kolor szkieł równie ważny co polaryzacja!

Gdy już zdecydujemy się na zakup okularów przeciwsłonecznych do samochodu, musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Takie okulary, po pierwsze powinny mieć filtry UV chroniące przed niekorzystnym wpływem promieniowania oraz powłokę polaryzacyjną, która niweluje refleksy świetlne odbijające się od gładkich powierzchni np. mokrej szosy.
- Aby nasze okulary były jeszcze bardziej "wydajne" możemy wybrać te z dodatkową warstwą np. utwardzającą, która zwiększa odporność na zarysowania, czy antyrefleksyjną - poprawiającą ostrość i kontrast widzenia oraz niwelującą zaparowania - radzi ekspertka ProfiAuto.

Tak, jak w życiu kobiety kolor ma duże znaczenie, tak ważną kwestią jest również kolor soczewek naszych okularów.
- Soczewki o zabarwieniu czerwonym, co prawda zwiększają kontrast i ostrość widzenia, ale nie nadają się dla kierowców ponieważ mogą zniekształcać kolory używane w sygnalizacji świetlnej - ostrzega Dorota Paluch. - Z kolei fioletowe i niebieskie zwiększają przejrzystość, ale nie pozwalają odróżnić kolorów w oddali. Zielonych również nie polecam do samochodu, bo uniemożliwiają prawidłowe odczytywanie kolorów, nadają się raczej na wycieczki i spacery. W pochmurne dni i nocą możemy sięgnąć po okulary z żółtymi soczewkami, ponieważ wzmagają koncentrację, dostrzegamy więcej szczegółów na drodze i rozjaśniają to, co widzimy - mówi ekspertka ProfiAuto.

Dodaje, ze najlepsze dla kierowców, jeśli chodzi o jazdę w dzień, są okulary z soczewkami brązowymi i w odcieniach szarości, które mają zróżnicowane natężenie barwy na powierzchni tzw, cieniowane. Okulary również nie powinny być zbyt ciemne, ponieważ zmieniają widziany obraz, a jakiekolwiek zaburzenie w odbieraniu kolorów może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Jeśli chodzi o oprawki okularów, pamiętajmy, aby były wygodne, lekkie oraz nie uciskały nas w skronie, a także nie ograniczały nam widoczności. Zwróćmy również uwagę, na to, czy mają osłonki boczne chroniące oczy przed światłem padającym z boku.


W nocy - w antyrefleksach

Pewnie każdy kierowca wie, że trudniej jeździ się w nocy. Nasz organizm powinien już wtedy odpoczywać we śnie, tymczasem musi być jeszcze bardziej skoncentrowany, a wzrok bardziej wytężony. W nocy człowiek gorzej widzi kątem oka, mniej precyzyjnie ocenia odległość i słabiej rozróżnia kolory. Dodatkowo widzenie utrudniają nam oślepiające światła nadjeżdżających samochodów, które nie zawsze są dobrze ustawione.
- Unikajmy wtedy oślepienia patrząc na prawą krawędź drogi, używając jej jako punktu odniesienia.

Nie ma idealnego rozwiązania w postaci jednej pary okularów do jazdy w dzień i w nocy. W nocy powinnyśmy korzystać z okularów ochronnych o szkłach bezbarwnych z powłoką antyrefleksyjną, lub blueblockerem, które eliminują zmęczenie oczu i poprawiają kontrast widzenia w trudnych warunkach jak zmrok, mgła, czy deszcz - mówi ekspertka ProfiAuto.
Dodaje, że choć okulary z soczewką "drivewear", które pojawiły się na rynku, mogą się wydawać idealne do prowadzenia auta (soczewka ta łączy takie właściwości jak blueblocker, fotochrom, czyli zaciemnianie się soczewki i przeciwsłoneczne z polaryzacją), to jednak także one mają wadę.
- Pomimo tego, że możemy je używać w różnych warunkach, począwszy od słonecznej do pochmurnej pogody, to niestety nie możemy używać ich w nocy. Pozostaje więc nam zaopatrzyć się w dwie pary okularów: na noc i dzień - mówi Dorota Paluch.


Chroń oczy przez cały rok
Eksperci motoryzacji radzą, by okulary przeciwsłoneczne używać w aucie przez cały rok - tak latem, jak i zimą. Pomagają w tym nawet producenci samochodów.
- Niektóre z "babskich" samochodów np. Volkswagen New Beetle posiadają na wyposażeniu specjalny elegancki schowek na okulary. Jeśli nie jeździmy kultowym "chrząszczem", to aby mieć pod ręką okulary słoneczne możemy zamocować w naszym samochodzie specjalny "klip" - uchwyt na okulary - radzi Dorota Paluch.
Kierowcy są bardziej narażeni również na oślepiające światło słoneczne, ponieważ promienie słońca odbijają się od gładkich, szklanych, czy lustrzanych powierzchni takich jak lakier samochodu, lusterka i szyby nadjeżdżających pojazdów. Nocą natomiast mogą nas oślepiać światła samochodów jadących z naprzeciwka, jak również jadących za nami, które widzimy w lusterkach naszego samochodu.

Dla wielu pań prowadzących auto to, że zakładamy okulary latem jest czymś oczywistym. Ostre słońce podrażnia nasze oczy, które w rezultacie bardziej się męczą i nie zawsze wystarczy nam schronić się za "daszkiem" przeciwsłonecznym w naszym samochodzie. W zależności od tego, na jakiej wysokości jest słońce i w jakiej pozycji siedzimy, uciążliwe światło słoneczne może nam nadal dokuczać. Jednak słońce może być równie, a nawet bardziej uciążliwe zimą.
- Płatki śniegu, na które padają promienie słoneczne, działają jak rozdrobnione lustro odbijając rozproszone światło, które wraca do naszego oka w zdecydowanie większej ilości, co w konsekwencji równie mocno męczy nasze oczy.

Zanim ruszymy w drogę jeszcze jedna uwaga: kupując okulary wybierajmy te dobrych, renomowanych firm, które mają odpowiedni certyfikat. Okulary, które już posiadamy możemy sprawdzić u optyka. Z pewnością dowiemy się tam, czy poprawnie odtwarzają barwy i nadają się do jazdy samochodem.


PODPIS pod FOTO:  Odpowiednio dobrane okulary przeciwsłoneczne wpływają nie tylko na nasz wygląd i zdrowie, ale też na bezpieczeństwo prowadzenia samochodu - mówi Dorota Paluch, ekspertka ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto

ZDJĘCIA Doroty Paluch do pobrania:

http://www.koboldpr.pl/pliki/Dorota_Paluch_ProfiAuto1_fot_P_CieslinskiProfiAuto.JPG

http://www.koboldpr.pl/pliki/Dorota_Paluch_ProfiAuto2_fot_P_CieslinskiProfiAuto.JPG

http://www.koboldpr.pl/pliki/Dorota_Paluch_ProfiAuto_fot_P_CieslinskiProfiAuto.JPG

http://www.koboldpr.pl/pliki/Profi_Auto_znak.JPG


Informacja prasowa 16 marca 2011
Biuro Prasowe ProfiAuto

Jarosław Orzeł / Kobold Agencja PR

tel.: 721 181 915
Wszelkie wypowiedzi zawarte w tekście są autoryzowane. Zarówno one, jak i cała treść, pozostają do dyspozycji redakcji.

***

ProfiAuto, to sieć niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępna w 200 mniejszych i większych miastach w Polsce. W sieci ProfiAuto można dostać części renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów i zamontować je w profesjonalnym serwisie. Firma jest też organizatorem znanych, ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych: ProfiAuto Show, Międzynarodowe Targi Wiedzy Technicznej i Szkoleń, Pikniki ProfiAuto, czy Drużynowe Mistrzostwa Mechaników Samochodowych.


« powrót do listy