Kierowco odwilż to jeszcze nie wiosna!

- Choć ostatnio wydawać się mogło, że warunki pogodowe są typowo wiosenne, to jednak nadal mamy zimę. Przy tak zmiennej pogodzie musimy pamiętać o tym, żeby zawsze jednak dostosować prędkość do warunków, jakie panują na drodze - radzi Dorota Paluch, ekspert ogólnopolskiej sieci warsztatów, hurtowni i sklepów motoryzacyjnych ProfiAuto.
Kapryśna aura może być bardzo niebezpieczna. Ostatnio częściej pada deszcz, a temperatury nocą są dużo niższe niż w dzień, w efekcie nawierzchnia drogi, szczególnie rano może być dużo bardziej śliska. Pojawiają się również mgły, których efektem był np. ostatni karambol na autostradzie A4 pod Gliwicami.
- Z drugiej strony w ciepłe dni, częściej mamy do czynienia z mocno oślepiającym słońcem, które odbija się od szyb nadjeżdżających samochodów. Pamiętajmy więc o tym, aby niezależnie od pogody być zawsze czujnym, rozsądnym i ostrożnym na drodze - mówi Dorota Paluch.

Zwolnij bo... dziury
Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto dodaje, że choć ciepłe dni mogą nas bardziej pozytywnie nastrajać i mamy dzięki nim więcej energii, to niekoniecznie powinniśmy tę energię wykorzystywać na wciśnięcie gazu "do dechy" na drodze.
- Rzeczywistość na polskich drogach jest nieco smutna. Po wcześniejszych mroźnych dniach, nastąpiły te cieplejsze, ale również w efekcie mamy więcej dziur w asfalcie. Pędząc z dużą prędkością nie jesteśmy w stanie ominąć mnóstwa dziur na drodze, a jazda slalomem to raczej sport dla narciarzy. Aby nie uszkodzić w najlepszym wypadku opony, czy felgi zdejmijmy więc nogę z gazu mówi ekspert ProfiAuto.
Kolejny test dla zawieszenia i kół naszych aut czeka nas pod koniec marca, kiedy zima na dobre zakończy swoje panowanie.
- Powinniśmy wtedy udać się do serwisu i sprawdzić stan takich elementów jak: amortyzatory, sworznie, sprężyny zawieszenia, łączniki stabilizatorów, tuleje stalowo-gumowe oraz osłony przegubów. Nie powinniśmy bagatelizować takiego przeglądu i wymiany elementów zawieszenia, ponieważ mają one dość istotny wpływ na nasze bezpieczeństwo - mówi Witold Rogowski. Dodaje, ze samochód z np. pękniętą sprężyną zawieszenia, czy uszkodzonym amortyzatorem nie trzyma się stabilnie drogi, a jego droga hamowania może się znacznie wydłużyć. Uszkodzony amortyzator może mieć również wpływ na pogorszenie widoczności w nocy, bo nocne oświetlenie drogi jest wtedy chwiejne lub nieregularne.

Za chwilę czas na przegląd
Zdaniem ekspertów najlepszy moment na wymianę opona na letnie, to przełom zimy i wiosny, kiedy już zeszły śniegi i skończyły się przymrozki. Wtedy też najlepiej skontrolować stan techniczny samochodu. Sprawdzamy przede wszystkim czy letnie nadają się do ponownego założenia - mierzymy głębokość bieżnika i sprawdzamy ogólny stan opon.
- Bardzo ważne jest też sprawdzenie układu hamulcowego. Kontrolujemy, czy nie parcieją gumowe przewody hamulcowe, i czy nie rdzewieją metalowe. Sprawdzamy zużycie tarcz i klocków hamulcowych i wymieniamy je jeśli to konieczne - mówi Witold Rogowski.
Szczególną uwagę powinniśmy też zwrócić na elementy zawieszenia i układu kierowniczego: sprawdzić, czy nie występują nadmierne luzy, czy osłony gumowe nie są popękane. Warto również zajrzeć pod podwozie i sprawdzić, czy układ wydechowy nie koroduje.
Osobną kwestią jest używanie w zimie klimatyzacji. Zdaniem ekspertów powinniśmy jej bowiem używać także zimą - oczywiście jeśli tylko pozwalają na to warunki (układ nie włączy się jeśli temperatura na zewnątrz jest niższa niż 4 stopnie Celsjusza). Niezależnie od tego, przed pierwszym wiosennym użyciem powinno się dokonać przeglądu układu klimatyzacji.
Zdaniem Witolda Rogowskiego polscy kierowcy mają bardzo różne podejście do kwestii wiosennych przeglądów. Niektórzy traktują to jako zło konieczne, czy też są zmuszeni do przeglądu, kiedy np. z zawieszenia zaczynają dochodzić wyraźne dźwięki stukania, inni nie wyobrażają sobie, by takiego przeglądu nie zlecić.- Znam też kierowców, którzy będą jeździli do "zabicia" części twierdząc, że skoro musi część wymienić, to opóźnienie tego będzie korzystne dla jego portfela. Niestety nie zdają sobie oni sprawy z tego, że zwlekanie z naprawą powoduje uszkodzenie kolejnych podzespołów w samochodzie. Wiele zależy więc od świadomości kierującego - mówi ekspert ProfiAuto.

***
Zimowy bagażnik
Póki co, mamy wciąż ekstremalne zimowe warunki. Jest zimno, ślisko, śnieżnie, ruch na drodze jest spowolniony, częściej zdarzają się stłuczki, więcej czasu spędzamy w korkach. Powinniśmy być przygotowani na takie warunki, wożąc w samochodzie trochę więcej rzeczy niż w inne pory roku. W naszym bagażniku powinny się znaleźć:
- zmiotka, skrobaczka oraz odmrażacz w sprayu do szyb (pamiętajmy, że nasz samochód powinien być dobrze odśnieżony, aby śnieg na szybach nie ograniczał nam widoczności, oraz nie stanowił zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego);
- łopata do śniegu - przyda się kiedy zakopiemy się w zaspach śniegu na parkingu i nie będziemy mogli wyjechać;
- ciepły koc, gdybyśmy utknęli gdzieś z powodu nieprzewidzianej awarii;
- skórzane rękawiczki, które idealnie nadają się do prowadzenia samochodu, nie powodując ślizgania się dłoni po kierownicy, jak w przypadku wyrobów wełnianych;
- ładowarka samochodowa do telefonu - abyśmy mogli zawsze zadzwonić po ewentualną pomoc;
- przydać się również może nawigacja i cb radio, dzięki którym, w porę możemy ominąć utrudnienia na drodze;
- pełny bak paliwa. W zimie silnik samochodu potrzebuje więcej czasu na rozgrzanie się, co w efekcie powoduje spalanie większej ilości paliwa. Wynika to przede wszystkim z ujemnych temperatur powietrza, z większych oporów olejów i smarów w układzie napędowym, oraz oporów, jakie samochód musi pokonywać podczas jazdy po zaśnieżonych drogach. Częściej używamy nadmuchów na przednią szybę, ogrzewania tylnej szyby, lusterek oraz siedzeń, co również ma wpływ na zużycie paliwa.


Informacja prasowa 21 stycznia 2011
Biuro Prasowe ProfiAuto
Jarosław Orzeł / Kobold Agencja PR
tel.: 721 181 915
Wszelkie wypowiedzi zawarte w tekście są autoryzowane. Zarówno one, jak i cała treść, pozostają do dyspozycji redakcji.

***
ProfiAuto, to sieć niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępna w 200 mniejszych i większych miastach w Polsce. W sieci ProfiAuto można dostać części renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów i zamontować je w profesjonalnym serwisie. Firma jest też organizatorem znanych, ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych: ProfiAuto Show, Międzynarodowe Targi Wiedzy Technicznej i Szkoleń, Pikniki ProfiAuto, czy Drużynowe Mistrzostwa Mechaników Samochodowych.


« powrót do listy