Profesjonalne sklepy i serwisy samochodowe

Składamy się z najlepszych części

Auta za czynsz coraz popularniejsze

Nowy samochód na trzy lata, bez martwienia się o serwis, usterki, ubezpieczenie - to powody dla których usługa wypożyczania samochodu na długi termin staje się coraz popularniejsza w Polsce. Nawet mimo tego, że jest u nas droższa, niż np. w... Wielkiej Brytanii

Polscy przedsiębiorcy mają pod górkę nawet kiedy jadą samochodem. W większości branż trudno wyobrazić sobie dobrze funkcjonującą firmę bez służbowego auta, tymczasem polskie prawo daje im do wyboru jedynie kupno czterech kółek, lub leasing. Popularna od wielu lat na Zachodzie usługa wypożyczania długoterminowego (np. na trzy lata) u nas wciąż jeszcze dopiero raczkuje. Działające w tym segmencie firmy twierdzą jednak, że rok 2011 będzie dla nich przełomowy.

- Po 22 spadkowych miesiącach, począwszy od marca, notujemy wzrosty - mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. - Nasze prognozy na początku roku przewidywały wzrost rynku o 7,9 procent w stosunku do kryzysowego 2009 roku. Teraz szacujemy, że cały 2010 rok zamknie się 11,9 proc. wzrostem, bo po III kwartałach jest to 9,1 procent - mówi Andrzej Sugajski.

Jacek Bratkowski, prezes Moto Flota, jednej z pierwszych firm w Polsce, działających w sektorze wynajmu długoterminowego, dodaje, że do rozwoju rynku przyczyni się stosunkowo nowa a naszym kraju usługa wynajmu długoterminowego.

- Już w tym roku rynek wypożyczania długoterminowego full service wzrósł w Polsce o około 20 procent. Przewidujemy, że w 2011 nastapi dalszy dynamiczny wzrost w stosunku do poprzedniego - mówi Jacek Bratkowski.


Rata wyższa niż w Anglii
Do tej pory Moto Flota, która działa od 2005 roku, wykorzystywała efekt synergii zbudowanej przez ProfiAuto sieci specjalnie wyselekcjonowanych hurtownia, sklepów i warsztatów motoryzacyjnych. Sieć ProfiAuto oparta na specjalnie wyselekcjonowanych hurtowniach, sklepach i warsztatach motoryzacyjnych, pozwalała na serwisowanie w konkurencyjnych cenach ponad 5,5 tysiąca aut firmowych innych przedsiębiorstw i własnej floty - 70 pojazdów. Z tego faktu wynika też duża elastyczność Moto Floty, która od początku działa bardzo blisko rynku usług, importu i dystrybucji części, a nie jest firmą stricte finansową, działającą "zza biurka".
- Wypożyczanie długoterminowe jest usługą dedykowaną do średnich i małych, często jednoosobowych przedsiębiorstw. Rynek ten byłby jeszcze większy gdyby bez większych przeszkód wypożyczać mogły także osoby prywatne, wykonujące prestiżowe zawody takie jak prawnik, czy specjalista lekarz, które nie mają zarejestrowanej własnej działalności - mówi Jacek Bratkowski.
Niebagatelny wpływ na popularność wypożyczania długoterminowego ma też cena tej usługi. Co ciekawe w Polsce jest wyższa, niż na Zachodzie np. w Wielkiej Brytanii,. Moto Flota porównywała te ceny na przykładzie kilku modeli aut.
- Okazało się, że luksusowe nowe auto z segmentu premium, w Wielkiej Brytanii kosztowało... o ponad 15% niż w Polsce. Nie muszę wyjaśniać, że cena samochodu ma zasadniczy wpływ na wysokość miesięcznej raty, którą płaci użytkownik wypożyczonego samochodu - mówi Jacek Bratkowski.

Wlewasz i jedziesz
Największym atutem usługi wypożyczania długoterminowego aut jest to, że firma wypożyczająca zapewnia w jej ramach pełny serwis: od ubezpieczenia przez przeglądy gwarancyjne, po likwidowanie szkód komunikacyjnych. Klient nie musi martwić się żadnym z tych elementów eksploatacji pojazdu i ma pełną kontrolę kosztów użytkowania samochodu, bo raty są zaprojektowane na cały okres wypożyczenia - na dwa lub trzy lata z góry.
Wynajem nie daje co prawda możliwości kupienia samochodu po preferencyjnej cenie po zakończeniu okresu wynajmu (tak , jak ma to miejsce w przypadku leasingu) z drugiej strony pozbawia klienta konieczności zajmowania się całą operacją związaną z ewentualną sprzedażą samochodu po okresie eksploatacji, która jest zawsze ryzykowana - np. pod wzgledem ceny, jaką można uzyskać z tej sprzedaży.

Informacje dodatkowe

Kratka napędza popyt
W 2010 r. swoją pozycję w rynku ruchomości zaczęły sukcesywnie odzyskiwać zarówno pojazdy ciężkie specjalistyczne (20 proc. wzrost), jak i mniejsze, czyli z segmentu OSD (również 20 proc. wzrost). W tym ostatnim przypadku wzrost jest zasługą samochodów ciężarowych do 3,5 t., ze znacznym udziałem samochodów z tzw. kratką, gdzie odnotowano w po 9 miesiącach br. wzrost o 115 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Od początku roku zarejestrowano 54 470 aut z kratką. Związek Polskiego Leasingu szacuje, że do końca pula tych samochodów osiągnie poziom 80 tysięcy sztuk.
Popyt na samochody z tzw. kratką jest napędzany głównie przez zapowiedzi Ministra Finansów, ponownego wprowadzenia ograniczeń w odliczeniach podatku VAT od zakupu, leasingu, najmu i dzierżawy oraz paliwa od tego typu pojazdów. W ramach odstępstwa od art. 168 dyrektywy 2006/112/WE Rzeczpospolita Polska została uprawniona decyzją wykonawczą Rady UE do ograniczenia do 60 % prawa do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu zakupu, wewnątrzwspólnotowego nabycia, przywozu, wynajmu lub leasingu pojazdów silnikowych innych niż pojazdy osobowe, do maksymalnej kwoty 6 000 PLN. Ograniczenie to ma zastosowanie wyłącznie do pojazdów silnikowych, innych niż pojazdy osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Upoważnienie obowiązuje przez czas określony i wygaśnie w dniu 31 grudnia 2013 r. Intencja dyrektywy jest, aby świetle zdobytych w tym okresie doświadczeń można będzie dokonać oceny, czy dalsze utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione. Zgodnie z informacją z Ministerstwa Finansów wprowadzenie ograniczeń przewiduje się z początkiem 2011 roku i wszystkie umowy zawarte do tego czasu i zarejestrowane w urzędzie skarbowym w okresie 30 dni od daty wejścia w życie nowych regulacji zachowają nadal prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych, ale od paliwa już nie.

KONTAKT:
Dorota Paluch - kontakty z mediami
tel.: +48 728 849 441
tel.: +48 32 604 10 92
mail: paluch@profiauto.pl


***
ProfiAuto, to sieć niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępna w 200 mniejszych i większych miastach w Polsce. W sieci ProfiAuto można dostać części renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów i zamontować je w profesjonalnym serwisie. Firma jest też organizatorem znanych, ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych: ProfiAuto Show, Międzynarodowe Targi Wiedzy Technicznej i Szkoleń, Pikniki ProfiAuto, czy Drużynowe Mistrzostwa Mechaników Samochodowych.


« powrót do listy