Silnik diesla - najczęstsze usterki

Samochody z silnikiem diesla wciąż cieszą się ogromną popularnością wśród kierowców. Nic w tym dziwnego, ta jednostka napędowa ma wiele zalet, wśród których można wymienić m.in. elastyczność, niskie zużycie paliwa czy wysoki moment obrotowy. Minusem jest za to wysoka cena, z jaką wiąże się naprawa silników diesla. Na szczęście usterki łatwo można zdiagnozować i wyeliminować, co pozwala uniknąć kosztów. Jakie są najczęstsze awarie silnika diesla? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedź na to pytanie!

Typowe usterki silników diesla

Silnik diesla ma naprawdę świetne parametry, jest wydajny oraz ekonomiczny. Cechy, takie jak wysoki moment obrotowy, sprawiają, że samochód jest dynamiczny, osiąga spore prędkości, a przy tym zapewnia niskie zużycie paliwa. Niestety nowoczesne jednostki wysokoprężne mają wysoki stopień skomplikowania, co wpływa na koszt naprawy. Awarii może ulec praktycznie każdy element, w szczególności, jeśli nie dbamy odpowiednio o auto i nadmiernie je eksploatujemy.

Co najczęściej psuje się w silnikach dieslowych? Wymienić tutaj można:

  • wtryskiwacze,
  • pompę ciśnienia,
  • turbosprężarkę,
  • koło dwumasowe,
  • filtr cząsteczek stałych.
  • Wtryskiwacze i pompa ciśnienia

Silniki diesla z systemem typu Common Rail znane są od ponad 20 lat, a konkretniej od 1997 roku, kiedy to po raz pierwszy zostały zaprezentowane szerszej publice przez marki Bosch i Fiat. Wtryskiwacze Common Rail szybko zyskały uznanie, ponieważ pomogły dostosować silnik diesla do restrykcyjnych norm czystości spalin oraz poprawiły pracę jednostki napędowej. W zależności od generacji koszt jednego wtryskiwacza to około 1300-200 tys. zł.

Z kolei pompa wysokiego ciśnienia, która zasila tego typu wtryskiwacze, to koszt 3000-5000 tys. zł. Zarówno wtryskiwacze, jak i pompa psują się najczęściej w wyniku używania słabej jakości paliwa lub poprzez zassanie elementów cząstek stałych, takich jak opiłki metalu, piasku lub rdzy.

Skąd wiadomo, że wtryskiwacze uległy uszkodzeniu? Do pierwszych objawów zaliczamy utrudniony rozruch silnika, czarny dym z rury wydechowej, zwiększone spalanie oraz odczuwalne wibracje. W takiej sytuacji warto odwiedzić serwis diesla, aby jak najszybciej zdiagnozować i zapobiec problemowi.

Turbosprężarka

Turbosprężarka to maszyna, która jest niezbędna do tego, aby silnik diesla mógł uzyskać dużą moc i wysoki moment obrotowy. W zależności od eksploatacji pojazdu turbosprężarka działa bezawaryjnie przez ok. 200-300 tys. km. Kiedy wiadomo, że ten element zaczyna się psuć? Poznasz to po problemach z przyspieszaniem oraz po słyszalnym gwiździe. To znak, że albo trzeba wymienić turbosprężarkę, albo ją zregenerować. Ważne, aby jak najszybciej podjąć jakieś kroki, ponieważ efektem zwlekania z naprawą może być tzw. rozbieganie silnika, które najczęściej prowadzi do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.

Koło dwumasowe

Koło dwumasowe to jeden z tych elementów, który łatwo może ulec zniszczeniu, jeśli samochód jest nieodpowiednio eksploatowany. W szczególności szkodliwa jest jazda oraz gwałtowne przyspieszanie na bardzo niskich obrotach.

Jak poznać objawy uszkodzonego dwumasowego koła zamachowego? Jeśli w pojeździe wyraźnie czuć wibrację, a przy zmianie biegów lub włączania silnika słychać głośne stuki, to znak, że czas odwiedzić serwis diesla.

Filtr cząsteczek stałych

Filtr cząsteczek stałych jest urządzeniem, które wzbudza sporo kontrowersji oraz obaw. Zadaniem filtra jest wypalenie sadzy, która powstaje w wyniku spalania oleju napędowego przez silnik. Niestety, w praktyce samochody, które wykorzystywane są głównie do jazdy po mieście, mają z tym spore problemy. Bardzo często proces wypalania sadzy nie zostaje zakończony, a to powoduje, że filtr ulega zapchaniu, a jednocześnie podnosi się poziom oleju silnikowego. Zapchany filtr DPF sprawia, że olej silnikowy rozrzedza się, przez co zmienia się jego skład. Jeśli taka sytuacja będzie się powtarzać, to ryzyko awarii silnika znacznie się zwiększa.


« powrót do listy