Co czeka branżę aftermarket w 2025 roku?
Ponad 1200 przedstawicieli motoryzacyjnego aftermarket spotkało się na Moto-Forum 2024
Chorzów, 26 listopada 2024 r. - Największe wyzwania dla warsztatów związane z rewolucją technologiczną w motoryzacji, rola marek własnych w sieciach aftermarketowych czy kwestie prawne związane z prowadzeniem serwisów czy hurtowni - między innymi o tym dyskutowali uczestnicy serii konferencji „Moto-Forum 2024”. Spotkania przyciągnęły ponad 1200 gości, w tym właścicieli ponad 400 warsztatów samochodowych i blisko 260 hurtowni motoryzacyjnych. Podczas wydarzenia zorganizowano także akcje pomocy branży dla warsztatów dotkniętych wrześniową powodzią.
W tym roku spółka Moto-Profil zorganizowała dla reprezentantów sklepów i hurtowni ProfiAuto oraz serwisów samochodowych spod znaku ProfiAuto Serwis aż cztery spotkania, w czterech różnych regionach Polski. Konferencje Moto-Forum 2024 odbyły się w Łochowie, Karpaczu, Międzyzdrojach i Zakopanem. Oprócz części targowej z udziałem dostawców, którzy zaprezentowali swoją najnowszą ofertę, wydarzeniu towarzyszyły trzy panele dyskusyjne. Sesje z udziałem ekspertów dotyczyły wyzwań, z którymi mechanicy i pracownicy rynku aftermarket mierzą się na co dzień i jakie podejmą w przyszłości.
Serwis niezależny a współczesny samochód - wyzwania, przed którymi stoi mechanik
Podczas konferencji Moto-Forum omówiono m.in. kluczowe wyzwania stojące przed niezależnymi warsztatami samochodowymi w kontekście obsługi nowoczesnych pojazdów. Szczególną uwagę poświęcono systemom ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ich kalibracji oraz rosnącemu znaczeniu w zapewnianiu bezpieczeństwa na drodze. Eksperci przedstawili również nowoczesne technologie naprawczo-diagnostyczne, takie jak protokół PassThru (pozwalający warsztatom na komunikowanie się z platformą producenta pojazdu) oraz narzędzia, które umożliwiają niezależnym serwisom świadczenie usług na poziomie zbliżonym lub takim samym, jak w autoryzowanych stacjach obsługi.
Od dłuższego czasu mówiliśmy, że mechanik przyszłości będzie bardziej mechatronikiem czy informatykiem niż specjalistą w tradycyjnym wydaniu. Wydaje się, że mieliśmy rację, z jednym wyjątkiem – ta rewolucja zaczyna się w zasadzie już teraz i warsztaty muszą być na nią przygotowane. Już kilkuletnie samochody, które trafiają do niezależnych warsztatów, wyposażone są w technologie wymagające nowych umiejętności serwisowych i nowoczesnego wyposażenia warsztatowego. Jeśli jako niezależny aftermarket odprawimy je z kwitkiem, to mogą już do nas nie wrócić - mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto. - Dziś producenci pojazdów przyzwyczajają użytkownika do długoterminowego serwisowania w warsztatach autoryzowanych, które dodatkowo robią wiele pod kątem lobbingu. Dlatego tak ważne jest przygotowanie naszej branży do serwisowania i obsługi samochodów wyposażonych w nowoczesną technologię, ponieważ te systemy będą ewoluowały w stronę autonomiczności pojazdów i to dzieje się już na naszych oczach – podkreśla Adam Lehnort.
Mechanika to nie wszystko - serwis samochodowy od kuchni
W trakcie drugiego panelu skupiano się na aspektach prawnych działalności warsztatów motoryzacyjnych, w tym na odpowiedzialności cywilnej i ochronie ubezpieczeniowej. Zaprezentowano uczestnikom autorskie programy ubezpieczeniowe, dostosowane do potrzeb partnerów ProfiAuto i serwisów ProfiAuto, które mają na celu wsparcie w zarządzaniu ryzykiem oraz minimalizowanie skutków potencjalnych szkód. Dyskutowano również o znaczeniu świadomości prawnej w codziennej działalności warsztatowej.
Brutalny przykład powodzi pokazał, jak ważne w dzisiejszych czasach są kwestie związane z ubezpieczeniem naszych firm, ich oddziałów i naszej działalności serwisowej. Te tematy są często pomijane i wracamy do nich zwykle dopiero wtedy, kiedy zdarzy się coś złego - czy to w przypadku klęski żywiołowej, czy wyzwań związanych z odpowiedzialnością za szkody wyrządzone przez nas samych. Dlatego jako Moto-Profil wspieramy naszych partnerów, na przykład poprzez proponowanie autorskich dla branży programów ubezpieczenia mienia i OC - wskazuje Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.
Rola i przyszłość marek własnych w dystrybucji części zamiennych
Ostatnia część konferencji poświęcona była roli i przyszłości marek własnych w dystrybucji części zamiennych. Prelegenci omówili, jak zmieniało się ich postrzeganie przez klientów oraz które czynniki wpływają na wybór takiego, a nie innego producenta. Na przykładzie marek własnych Moto-Profil: ProfiPower, Oyodo czy JPN, analizowano również strategie promocyjne i działania zwiększające konkurencyjność, przy jednoczesnym monitorowaniu ich reklamacyjności i jakości.
Kiedyś marki własne kojarzyły się z tańszymi zamiennikami dla oryginalnych komponentów. Jednak dziś to już przeszłość, ponieważ bardzo często te produkty wykonywane są w tych samych fabrykach, w jakich części bardziej rozpoznawalnych producentów. Nie odbiegają również jakością. Tak jest choćby w przypadku naszych marek własnych - ProfiPower, Oyodo czy JPN. Co ważne dla członków sieci takich jak nasza - pozwalają one także na uzyskanie dużo lepszych marż i są szybko dostępne, a to czy część dojedzie do warsztatu na czas ma zwykle kluczowe dla serwisu (i klienta) znaczenie. Dlatego tak mocno promujemy nasze marki własne i tak mocno zachęcamy do ich stosowania - zaznacza Dariusz Chochel, manager działu rozwoju marek własnych w Moto-Profil.
Mechanicy solidarnie dla warsztatów dotkniętych powodzią
Podczas wrześniowej powodzi, jaka nawiedziła południową Polskę, ucierpiało wiele firm, w tym także warsztatów czy sklepów motoryzacyjnych. Dlatego Moto-Profil - poza bezpośrednią pomocą zrealizowaną w pierwszych dniach powodzi - podczas Moto-Forum przeprowadził specjalne aukcje dla zniszczonych warsztatów, w których udział brali uczestnicy konferencji. Właściciele warsztatów oraz sklepów i hurtowni mieli możliwość przekazywania darowizn na rzecz swoich koleżanek i kolegów z branży.
Po raz pierwszy postanowiliśmy połączyć spotkania przedstawicieli sieci ProfiAuto Serwis z eventem dla partnerów handlowych ProfiAuto. Ten pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, ponieważ nie tylko pozwolił na lepszą integrację naszego środowiska, ale też na bezpośrednią wymianę doświadczeń pomiędzy właścicielami serwisów oraz hurtowni i sklepów. Jednak najważniejsza była reakcja naszych koleżanek i kolegów z branży na tragedię, jaka w związku z wrześniową powodzią spotkała wielu mieszkańców Polski, w tym właścicieli warsztatów. Nasza akcja wsparcia pokazała, że reprezentanci branży aftermarket mają nie tylko umiejętności techniczne i głowę do biznesu, ale też wielkie serca. Tak empatycznego i solidarnego podejścia nie da ująć się w liczbach, Excelach czy zestawieniach i to chyba największa wartość naszych tegorocznych spotkań – podsumowuje Moto-Forum Michał Tochowicz, prezes Moto-Profil.
Partnerzy Moto-Forum 2024
Moto-Forum 2024 cieszyło się wsparciem czołowych marek branży motoryzacyjnej. Głównymi Partnerami były marki: ATE, Brembo, Castrol, DENSO, Febi i Blue Print, Hella, Hella Gutmann, JPN, MANN-FILTER, Magneti Marelli, NRF, Oyodo, ProfiPower, Schaeffler (LuK, IN, FAG), Tenneco/Monroe, Valeo, Varta, ZF (Lemforder, Sachs, TRW) oraz Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Partnerami Wspierającymi wydarzenie były marki: Bosch, Continental, Filtron, GKN, KYB, OSRAM, Philips, Purflux, Reinz, SNR i YUASA.
Do grona Partnerów należały również marki: Arko-Gum, ATH-Heinl, Banner, Beissbarth, BRINK TOWNING SYSTEM, Corteco, Energy, Exide, FAST, GTX (NeoTools), Hazet, Hitachi, Konstanta, Launch, Milwaukee, Nissens, Niterra (NGK, NTK), NOCO, Oximo, PEP, Scangrip, TEDGUM, Teng Tools, TOMEX i VIEROL.
###
O ProfiAuto i Moto-Profil:
ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieć niezależnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Prawie 260 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 2400 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi czy wirtualny ProfiAuto Serwis VR. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN.
Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl www.moto-profil.pl
Kontakt dla mediów:
Piotr Dembiński
Bullseye Consulting
tel.: +48797705317
p.dembinski@bec.com.pl
Adrian Leks
Moto-Profil
tel.: +48735995945
adrian.leks@moto-profil.pl
« powrót do listy