Profesjonalne sklepy i serwisy samochodowe

Składamy się z najlepszych części

ProfiAuto

Bądź Profinformowany ...

Chcesz podzielić się z nami opinią i otrzymywać co miesiąc wysokiej jakości materiały przygotowane specjalnie dla członków sieci ProfiAuto Serwis?

Zostań subskrybentem ProfINFO...

Temat miesiąca

Jak serwisować samochód z napędem elektrycznym?

Samochody elektryczne nie są wynalazkiem XXI wieku. Pierwsze pojazdy tego typu powstały w 1881 roku. Od tego czasu minęło ponad 130 lat, a na światowych drogach auta elektryczne stają się równie popularne, co wersje spalinowe. Jak więc iść z duchem czasu i przygotować swój warsztat do obsługi tego typu pojazdów?

Samochody elektryczne nie są wynalazkiem XXI wieku. Pierwsze pojazdy tego typu powstały w 1881 roku. Od tego czasu minęło ponad 130 lat, a na światowych drogach auta elektryczne stają się równie popularne, co wersje spalinowe. Jak więc iść z duchem czasu i przygotować swój warsztat do obsługi tego typu pojazdów?

Na początek warto poznać różnice w budowie samochodu z napędem spalinowym i elektrycznym. Pierwszą różnicę można zaobserwować w budowie układu hamulcowego. Auto elektryczne nie posiada układu hydraulicznego. W trakcie hamowania wykorzystywane jest zjawisko rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z kół pojazdu. Podobnie jest z układem klimatyzacji, który jest zbliżony do wersji z samochodu spalinowego, różni się jedynie sprężarką. Nad tym wątkiem nie będziemy się rozpisywać. Serwis układu klimatyzacji auta hybrydowego możecie znaleźć w poprzednim wydaniu ProfINFO. Kolejne różnice zaobserwujemy w układach przeniesienia napędu. Zdecydowana większość samochodów elektrycznych nie ma skrzyni biegów. W tego typu pojazdach stosowane jest stałe przełożenie między silnikiem a kołami napędowymi.

Z zewnątrz auto elektryczne od spalinowego różni się zazwyczaj kolorem lub symbolem na klapie bagażnika, ale jak można zauważyć, różnic konstrukcyjnych jest znacznie więcej. Przed przystąpieniem do serwisu tego typu pojazdu powinniśmy sobie przypomnieć zasady obsługi pojazdów z układem wysokiego napięcia, które również opisywaliśmy w poprzednim wydaniu ProfINFO.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest bezpieczeństwo mechanika i zdrowy rozsądek. Do wymiany ogumienia czy pracy przy zawieszeniu nie potrzebujemy uprawnień ani oznaczonego stanowiska. W tym wypadku musimy tylko pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa.

Nie potrzebujemy również uprawnień, ale musimy być przeszkoleni do wykonania czynności przy instalacji wysokiego napięcia, jeśli zamierzamy serwisować układ klimatyzacji. Zgoła inaczej wygląda sytuacja z naprawą napędu auta elektrycznego, pracą przy prądnicy czy inwerterze. W tym przypadku musimy posiadać odpowiednie uprawnienia, oznaczyć stanowisko pracy, jak również posiadać narzędzia i środki ochrony.

Pojazdy elektryczne serwisujemy prawie tak samo jak pojazdy napędzane konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Dłuższy jest jednak okres wymiany elementów eksploatacyjnych, np. klocki hamulcowe wystarczają aż na 100 tys. km. Nie musimy też naprawiać elementów takich jak sprzęgło, alternator czy pasek napędowy – tych zwyczajnie w tego typu pojazdach nie ma.

Jeśli zatem chcemy się otworzyć na obsługę samochodów elektrycznych, musimy pamiętać o przeszkoleniu naszych pracowników do serwisu tego typu pojazdów oraz posiadaniu odpowiednich narzędzi. Liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach stale wzrasta i warto pomyśleć o otwarciu się na ten trend już teraz.

Uwaga trend

Tania i skuteczna promocja warsztatu samochodowego

Jak pozyskać klientów bez wydawania majątku na reklamę? Wystarczy pomysłowość i trochę wolnego czasu, a resztę zrobi za nas internet. Nie trzeba dużego budżetu, by już niebawem o Twoim warsztacie dowiedzieli się wszyscy w okolicy.

Jak pozyskać klientów bez wydawania majątku na reklamę? Wystarczy pomysłowość i trochę wolnego czasu, a resztę zrobi za nas internet. Nie trzeba dużego budżetu, by już niebawem o Twoim warsztacie dowiedzieli się wszyscy w okolicy.
W obecnych czasach głównym źródłem informacji stał się internet. Według statystyk aż 80 procent kierowców szuka mechanika w sieci. Dlatego każdy warsztat powinien być obecny online. Swoje działania powinniśmy rozpocząć od zbudowania prostej, ale estetycznej strony internetowej, która będzie naszą wizytówką. Ważne, by strona została zrobiona przez profesjonalistę, jeśli sami nie czujemy się na siłach, by ją stworzyć.

Dopełnieniem strony internetowej będzie założenie fan strony na Facebooku. W tym portalu społecznościowym obecnie jest prawie 16 milionów Polaków. Na pewno wśród nich są Twoi obecni, ale również potencjalni klienci. Dlatego zgodnie z maksymą "Jak Cię nie ma na Facebooku, to nie istniejesz" profil tam jest niezbędny. Nie możemy jednak poprzestać tylko na jego założeniu, ale trzeba go regularnie prowadzić. Wystarczą 2-3 ciekawe posty w tygodniu, pokazujące wykonywane przez nas usługi. Nie są potrzebne specjalne umiejętności. Doceniana jest transparentność i profesjonalizm prowadzonej komunikacji.

Kolejnym nieocenionym miejscem darmowej promocji warsztatu są fora internetowe. Obecni na nich pasjonaci motoryzacji szczególnie docenią fachową poradę motoryzacyjną. Dzieląc się naszą wiedzą, pokażemy profesjonalizm i wiedzę. Na pewno zostanie to docenione i z czasem przybędzie nam klientów. Musimy jednak pamiętać, by nasze posty były merytoryczne, a nie zawierały tylko reklamę warsztatu. Takie praktyki nie są mile widziane w społeczności forumowiczów i często są blokowane.

Warto również pamiętać o cyklu ProfiAuto PitStop, który jest organizowany corocznie w wielu polskich miastach. W trakcie spotkań kierowcy zapraszani są do skorzystania z darmowego przeglądu swojego auta. To doskonała okazja do zaprezentowania swoich usług i przekazania informacji o lokalizacji warsztatu.

Ostatnim, lecz nie mniej ważnym elementem promocji są... ulotki z kuponami rabatowymi, które możesz rozdać w trakcie akcji PitStop. Każdy z klientów doceni oferowany rabat, a przy okazji na ulotce możesz zaprezentować dodatkowe informacje z opisem świadczonych usług.

Problem i rozwiązanie

W warsztacie wybuchł pożar. Spłonęła część wyposażenia. Jakie ubezpieczenie wybrać, by taka sytuacja nie oznaczała dla nas konieczności "zamknięcia biznesu"?

Oprócz standardowego ubezpieczenia mienia powinniśmy zdecydować się na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone innym osobom. Pożar, który wybuchnie w warsztacie, może zniszczyć nie tylko jego wyposażenie, ale także np. samochody klientów. W tym przypadku warto rozważyć ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie. O warunkach ubezpieczenia ERGO Hestia, jak i ochronie kosztów stałych i dodatkowych, możesz się dowiedzieć poprzez kontakt z koordynatorem sieci ProfiAuto Serwis.

Oprócz standardowego ubezpieczenia mienia powinniśmy zdecydować się na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone innym osobom. Pożar, który wybuchnie w warsztacie, może zniszczyć nie tylko jego wyposażenie, ale także np. samochody klientów. W tym przypadku warto rozważyć ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie. O warunkach ubezpieczenia ERGO Hestia, jak i ochronie kosztów stałych i dodatkowych, możesz się dowiedzieć poprzez kontakt z koordynatorem sieci ProfiAuto Serwis.

Co chciałbyś zmienić w swoim serwisie

To ciekawe!!!

Odświeżenie serwisuJak szybko i efektywnie odświeżyć warsztat? Bez względu na powierzchnię czy liczbę zatrudnionych osób zawsze warto pomyśleć o kosmetycznych zmianach, które pozytywnie przełożą się na nasz wizerunek. Odmalowanie samego wnętrza to podstawa. Warto jednak rozszerzyć ten element o aranżację poczekalni, w której klient będzie mógł się napić kawy, skorzystać z komputera, czy też przeczytać najnowszą prasę. Opłaca się również postawić automat z napojami oraz przekąskami. My zyskamy dodatkowe źródło dochodu, a klientowi umilimy czas oczekiwania na odbiór samochodu. Pamiętaj również, że darmowy dostęp do WIFI w warsztacie, to podstawa.

Rozrywka

W trakcie targów motoryzacyjnych w Genewie studio projektowe Italdesign oraz firma Airbus zaprezentowały… latający samochód. Pojazd może poruszać się po drodze, ale również latać. Co prawda kapsułowy koncept wymaga jeszcze udoskonalenia pod kątem technicznym i dopasowania do obecnych przepisów, ale tak ma wyglądać podobno przyszłość motoryzacji.

Zgadzacie się z tą wizją? Zachęcamy do KOMENTOWANIA.

Latający samochód

Zapraszamy ponownie

W kolejnych odsłonach PROFINFO doradzimy w takich kwestiach, jak:

  • pełne wykorzystanie przynależności do sieci warsztatowej,

  • ekologiczne rozwiązania w warsztacie,

  • współpraca ze szkołami średnimi,

  • profesjonalna myjnia jako element warsztatu samochodowego.

BĄDŹ PROFINFORMOWANY!!!

Archiwum

Przegapiłeś poprzednie wydanie ProfINFO? Sprawdź archiwum: