Oto cała prawda o okładzinach hamulcowych

Żywice jako podstawa: okładziny organiczne

"Organiczne" okładziny hamulcowe składają się z żywic na bazie węgla. W tym raczej miękkim spoiwie, jakim jest żywica, znajdują się twardsze cząsteczki, które odpowiadają w znacznej mierze za efekt hamowania. Równie rozpowszechnione i w pierwszym rzędzie odpowiedzialne za odprowadzanie energii są sproszkowane metale, zwłaszcza żelazo i miedź. Udział wagowy metali w okładzinie organicznej waha się od 20 do 60%. Specjalnym wariantem organicznych okładzin hamulcowych są pochodzące pierwotnie z Japonii okładziny "NAO".

Te hybrydowe okładziny w ogóle nie zawierają sproszkowanego żelaza ani metali lub zawierają ich relatywnie niewiele. Ma to jednak zalety i wady. Okładziny NAO oferują wysoki komfort hamowania, wzbudzają niewiele pyłu hamulcowego oraz zapewniają długą żywotność okładzin i hamulców. Jednakże rezultaty hamowania tymi okładzinami są raczej przeciętne, podobnie jak ich odporność na działanie temperatury. Przykładowo okładziny te nie nadają się do samochodów sportowych. Obecnie Brembo współpracuje z Hitachi Chemical, największym producentem okładzin hamulcowych w Japonii, nad hybrydą NAO, która miałaby oferować optymalny komfort, współczynnik tarcia i obciążalność oraz spełniać wysokie wymogi europejskich odbiorców.

Cykliści to uwielbiają: okładziny ze spieku metalowego

Okładziny te - w połączeniu z tarczami hamulcowymi ze stali szlachetnej - znajdują zastosowanie przede wszystkim w motorowerach. Metal, głównie miedź, jest dla tych okładzin sprasowywana na płycie nośnej w postaci proszku. Daje to wprawdzie wysokie współczynniki tarcia i równocześnie niskie zużycie, ale niezwykle wysoka przewodność cieplna, duży ciężar i wysokie koszty produkcji powodują, że okładziny te nie nadają się do zastosowania w samochodach.

High-End za wysoką cenę: ceramiczne okładziny hamulcowe

Prawdziwe ceramiczne okładziny hamulcowe były dotychczas stosowane w połączeniu z ceramiczno-węglowymi tarczami hamulcowymi. Okładziny te są mieszanką sztucznych żywic z proszkiem metalowym, które poddaje się procesowi ceramizacji. Wraz z tarczami ceramiczno-węglowymi spełniają one wymogi odnośnie odporności na działanie wysokich temperatur. Jednak niezwykle wysokie nakłady produkcyjne, a do tego jeszcze zawrotne koszty surowców, ograniczają zastosowanie tego produktu do pojazdów sportowych i luksusowych. Brembo dostarcza takie wyroby do m.in. firmy Ferrari, która wszystkie swoje pojazdy przeznaczone do jazdy ulicznej wyposaża wyłącznie w ceramiczne okładziny w połączeniu z tarczami ceramiczno-węglowymi. Pod nazwą "Brembo Ceramic Extreme" firma Brembo zaprezentowała pierwsze ceramiczne okładziny hamulcowe, przeznaczone dla ruchu ulicznego, które charakteryzują się bardzo wysokim współczynnikiem tarcia, również przy wysokich temperaturach, a do tego są wyjątkowo odporne na zużycie. Po raz pierwszy zostały one zastosowane w przednich zaciskach hamulcowych Ferrari 599.

Zamieszanie z nazewnictwem, czyli co w zasadzie oznacza "okładzina ceramiczna"?

Pod nazwą "Ceramic" niektórzy producenci, już od ponad 10 lat, sprzedają na rynku okładziny, które nazywają "ceramicznymi". Są to jednak konwencjonalne okładziny NAO japońskich producentów - z ich wszystkimi opisanymi powyżej wadami i zaletami. Okładziny te nie mają nic wspólnego z drogim tworzywem ceramiczno-węglowym stosowanym przez Brembo.

Materiał wyścigowy czystej krwi: węgiel wzmacniany włóknami karbonowymi

Materiał ścierny tych okładzin składa się w pełni z włókien karbonowych, które wiążą się z sobą przez czysty węgiel. Wytwarzane w kosztownym procesie wiązania, mogą być stosowane wyłącznie w kombinacji z tarczami z tego samego materiału i tylko w pojazdach wyścigowych (np. bolidy formuły 1 lub motory wyścigowe MotoGP). Okładziny te są wprawdzie lekkie i oferują najwyższe wartości tarcia, ale wyczuwalne efekty hamowania osiągają dopiero w temperaturze eksploatacji powyżej 350°C. W efekcie są one absolutnie niezdatne do użytku w pojazdach ulicznych.

Siła rynkowego lidera

W sektorze High-End międzynarodowych wyścigów samochodowych i motocyklowych Brembo już od dziesiątków lat przyczynia się w dużej mierze do odnoszonych sukcesów. Innowacyjne rozwiązania, takie jak tworzywa ceramiczno-węglowe czy hamulce dla bolidów formuły 1, to domena Brembo, jako lidera w dziedzinie badań, prac rozwojowych i produkcji.

Z takim samym zaangażowaniem i skupieniem nad uzyskaniem optymalnego rezultatu pracujemy i produkujemy każdy produkt dla rynku wtórnego - czyli każdą okładzinę hamulcową Brembo.


« powrót do listy