Jesienią zmień styl jazdy nie tylko opony!

Woda i gnijące liście leżące na drodze, mogą być dla kierowców równie niebezpieczne jak oblodzona nawierzchnia. Częstym błędem, jaki popełniają kierowcy - szczególnie ci mniej doświadczeni - jest kojarzenie śliskiej nawierzchni jezdni wyłącznie z zimowym oblodzeniem i myślenie: "mam dobre opony, więc mogę bezpiecznie docisnąć gaz, nawet kiedy pada"œ.
Mokra, czy też pokryta gnijącymi liśćmi droga może być wręcz bardziej niebezpieczna niż oblodzona - ostrzegają eksperci. Dlaczego? - Zimą generalnie jeździmy uważniej, bo drogi są śliskie w wielu miejscach. Woda jest bardziej zdradliwa, bo pojawia się  często pomiędzy odcinkami suchej jezdni. Nagłe wpadnięcie jednym kołem w głębszą kałużę, czy na pas zgniłych, mokrych liści może ściągnąć samochód i... wypadek gotowy - ostrzega Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto, sieci niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępnej w 200 miastach w Polsce. - Dlatego już jesienią, a nie dopiero zimą, powinniśmy zmienić nasz styl jazdy - dodaje Witold Rogowski.

Przełom października i listopada to zwykle także dobry moment, by wymienić już opony na zimowe. Decyzja nie jest prosta, bo jesień jest okresem przejściowym. Jesienią często będziemy mieli do czynienia z sytuacją, że rano temperatura będzie niższa niż siedem stopni (przy tej temperaturze opona letnia traci swe właściwości), a po południu przekroczy plus piętnaście (co z kolei jest bardzo "niezdrowe"œ dla opony zimowej).

- Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszy moment wymiany opony, to okolice pierwszego listopada. Jest to ważne także ze względu na okres świąt, w czasie którego dużo podróżujemy. Także floty firmowe zaczynają wymieniać opony zwykle w okolicy połowy października - mówi Witold Rogowski.

Dodaje, że wymieniając opony trzeba pamiętać przede wszystkim o bezpieczeństwie. Nie warto więc kupować używanych opon, a kupując nowe powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na wymiary, ale też na indeks prędkości. Jeśli producent samochodu zaleca indeks prędkości opon np.: H (210 km/h) to dotyczy to zarówno opon letnich jak i zimowych. Zmniejszenie tego współczynnika np.: na T może skutkować problemami z uzyskaniem wypłaty z ubezpieczalni w razie wypadku.


Witold Rogowski, epkspert ProfiAuto radzi:
Co zrobić, by jeździć bezpieczniej na jesiennej drodze?

STYL JAZDY
1. Jedź wolniej - już teraz przejdź na łagodny, "zimowy"œ styl jazdy
2. Jedź płynniej - staraj się nie hamować, ani nie przyspieszać gwałtownie.
3. Hamuj wcześniej - zwalniaj już kilkaset metrów przed przeszkodą, światłami, skrzyżowaniem itp.
4. Zdejmuj nogę z gazu - szczególnie rano, bo szron może pojawiać się np. w zalesionym odcinku drogi, nawet jeśli wcześniej trasa jest sucha; na zakrętach (uwaga na zgniłe liście i kałuże) i na mostach, które narażone na działanie zimnego wiatru szybciej mogą zamarzać i oszraniać się.

PORADY TECHNICZNE
Jesienią szczególnie zadbaj o:
- Opony - najlepiej wymienić w okolicach pierwszego listopada
- Układ hamulcowy i zawieszenie - kiedy wymieniasz opony poproś mechanika, by obejrzał także stan klocków hamulcowych i elementów zawieszenia (czy nie ma w nich nadmiernych luzów).
- Płyn hamulcowy - ma właściwości higroskopijne (wchłania wilgoć z otoczenia) jesienią płyn może szybciej tracić ściśliwość, a to przekłada się na wydłużenie drogi hamowania. Kiedy ilość wilgoci w układzie przekroczy 4% należy wymienić płyn.
- Światła - ich ustawienie ma jesienią większe znaczenie niż latem, bo szybciej robi się ciemno. Ustaw je tak, by nie oślepiać innych kierowców.
- Akumulator - przy niskich temperaturach traci sprawność. Jeśli widzisz, że światła przygasają, mrugają jak lampki choinkowe, spróbuj naładować akumulator. Jeśli to nie pomaga, najprawdopodobniej musisz go wymienić.
- Wycieraczki (!) - lekceważony, ale niezwykle ważny element w okresie deszczów i błota na jezdni. Zniszczone pióra wycieraczek zamiast zbierać wodę i błoto rozmazują je tylko na szybie. Takie ograniczenie widoczności jest szczególnie niebezpieczne wieczorem. Nie kupuj najtańszych piór wycieraczek. Nawet wycieraczki znanych marek nie są bardzo drogie, ale mają zagwarantowaną dłuższą trwałość.
- Szyby - pamiętaj, że powinny być czyste zarówno na zewnątrz, jak i od wewnątrz pojazdu. Warto raz w tygodniu umyć ją specjalnym płynem zapobiegającym parowaniu lub choćby zwykłym - do mycia szyb.
- Płyn w układzie chłodzenia - sprawdź u mechanika, czy zachowuje swoje właściwości. Jeśli temperatura jego zamarzania waha się w okolicach -15, -20 stopni - Celsjusza powinieneś go wymienić (przy okazji można także przepłukać układ). Możesz też dolać koncentratu, który spowoduje polepszenie właściwości płynu (optymalne jest uzyskanie temperatury zamarzania w okolicach -35, - 37 stopni Celsjusza).
- Uszczelki w drzwiach - warto wydmuchać z nich kurz i przesmarować (np. wazeliną techniczną). Unikniesz kłopotów z otwarciem drzwi w razie przymrozków.
- Dywaniki - jesienią i zimą lepiej używać gumowych niż materiałowych - łatwiej wylewać z nich wodę, dzięki czemu w aucie nie będzie pojawiać się para, która może potem np. zamarzać na usczelkach drzwi i osadzać się na szybach.

Biuro Prasowe ProfiAuto
Wszelkie wypowiedzi zawarte w tekście są autoryzowane. Zarówno one, jak i cała treść, pozostają do dyspozycji redakcji.

***
ProfiAuto, to sieć niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych, dostępna w 200 mniejszych i większych miastach w Polsce. W sieci ProfiAuto można dostać części renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów i zamontować je w profesjonalnym serwisie. Firma jest też organizatorem znanych, ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych: ProfiAuto Show, Międzynarodowe Targi Wiedzy Technicznej i Szkoleń, Pikniki ProfiAuto, czy Drużynowe Mistrzostwa Mechaników Samochodowych.


« powrót do listy