Przyszłość serwisowania samochodów

Regulacje GVO, które weszły w życie w Polsce z dniem 1 listopada 2004 roku (Dz. U. Nr 38, poz. 329) spowodowały bardziej liberalne podejście do obsługi samochodów. Wszyscy konsumenci, bez względu na formę prawną, mają prawo do decydowania o miejscu serwisowania swojego samochodu. Jednak Volvo w nowych samochodach usuwa gniazdo OBD. Jak sobie poradzić bez niego?

W projekcie rozporządzenia unijnego jest rozdział o dostępie do informacji potrzebnych do diagnostyki, naprawy i utrzymania pojazdów dla niezależnych operatorów (określonych skrótem RMI). Jednak tworząc nowe rozporządzenie, niejako zapomniano o tzw. złączu diagnostycznym OBD, umożliwiającym dostęp do danych dotyczących stanu poszczególnych układów pojazdu. Najczęściej jest ono jedyną drogą komunikacji z pojazdem dla podmiotów działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym, jak punkty serwisowe ProfiAuto Serwis.

Tworząc sieć warsztatów ProfiAuto Serwis i jej ofertę usługową staramy się spełniać wymagania rynku motoryzacyjnego. Warsztaty w sieci zapewniają pełną obsługę samochodów wszystkich marek w zakresie napraw, diagnostyki, przeglądów okresowych, wykorzystując przy tym części spełniające warunki takie same, jak części oryginalne, zakupione w autoryzowanej sieci sprzedaży danej marki - mówi Łukasz Ryś.

Dziś, gdy zastąpienie OBD innym systemem, na przykład całkowicie zdalną diagnostyką jest możliwe, część producentów pojazdów może wykorzystać to do zapewnienia sobie monopolu na dostęp do danych pobieranych z samochodu. Takie działanie mogłoby oznaczać zamknięcie dostępu do całego segmentu napraw oraz spowodować całkowite podporządkowanie się producentom samochodowym.

Jako dział pomocy technicznej staramy się z tym walczyć i na podstawie zapisów GVO realizować pomoc dzięki dostępnym danym, otwartym platformom diagnostycznym czy kontaktowi z zaprzyjaźnionymi serwisami autoryzowanymi - wyjaśnia Łukasz Ryś.

Warsztaty dzisiaj posługują się urządzeniami diagnostycznymi, które dają możliwość oceny sterowników za pośrednictwem złącza OBD. Sytuacja zmienia się jednak powoli. Nowe modele samochodów (np. Volvo XC 90 od roku 2015) diagnozowane mogą być np. metodą bezprzewodową – za pośrednictwem centrali producenta samochodu. Diagnostyka OBD jest ściśle ograniczona do parametrów związanych z normami emisji spalin lub w ogóle nie jest możliwa.

Jeśli inni producenci pójdą tą drogą, warsztaty niezależne stracą wówczas dostęp do odczytywania kodów błędów naprawianych samochodów i będą zdane na łaskę producentów samochodów – podsumowuje ekspert.

Można przewidywać, że skutki usunięcia OBD odbiłyby się praktycznie na wszystkich podmiotach działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym. Dlatego musimy działać i lobbować na rzecz zablokowania tego typu aktywności. Wierzymy, że razem mamy realny wpływ na całą branżę automotive.      


« powrót do listy