Wymiana opon w czasie koronawirusa

Branża motoryzacyjna wytyka kolejny problem dotyczący wprowadzonych ograniczeń w przemieszczaniu. Temperatura rośnie, a policja zaczyna karać mandatami kierowców jadących na sezonową wymianę opon, także tych, którzy używają swoich aut do pracy w czasie panującej pandemii.

Wprowadzone przepisy, na które powołują się mundurowi, są niejasne i nieprecyzyjne, a w sytuacji zagrożenia epidemicznego kierowcom trudno dyskutować z policjantami. Problem dostrzegł Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, który wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego i Związkiem Dealerów Samochodowych, wstawił się za kierowcami u premiera Morawieckiego, prosząc o niekaranie osób, którzy będą jechali na sezonową wymianę opon.

Robi się zbyt ciepło na jazdę na zimówkach

W wysłanym do Prezesa Rady Ministrów liście eksperci z branży motoryzacyjnej domagają się od premiera o uznania sezonowej wymiany opon za spełniającą definicję potrzeb dnia codziennego określonych w §5a ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r.

Eksperci słusznie zauważają też, że policja, która odpowiedzialna jest, m.in. za bezpieczeństwo na drogach, nie może zmuszać do jazdy na oponach zimowych przy temperaturach sięgających 20 stopni Celsjusza, co aktualnie robi, karząc kierowców za wizytę w serwisie oponiarskim.

Autorzy listu przypominają, że opony są jedynym elementem pojazdu mającym kontakt z drogą. Z kolei opony zimowe, na których jeździ jeszcze znaczna część kierowców nie nadają się do bezpiecznej jazdy w temperaturach powyżej 10-15 stopni Celsjusza. Bardziej miękka mieszanka gumowa bieżnika, przy takich temperaturach jak obecnie, nie zapewnia przyczepności na suchych drogach. Jako argument podają wyniki testu organizacji ADAC, według których droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich.

Co więcej, już przy temperaturze + 11 stopni samochód na oponach zimowych klasy budżetowej, (według cytowanych badań na takich oponach porusza się ponad 44 proc. kierowców), potrzebuje na zatrzymanie auta o 2m więcej niż opona letnia.

– Postawa kierowców, którzy nawet w tym trudnym okresie myślą jak bezpiecznie dojechać do pracy i nie obciążać systemu ochrony zdrowia skutkami wypadku, zasługuje na szacunek organów państwa, a nie na karę. PZPO, PZPM i ZDS apelują do policji o niekaranie kierowców za wymianę opon w bezpiecznych serwisach – czytamy w liście otwartym do premiera Morawieckiego.

W innych krajach korzystanie z serwisów jest dozwolone

Związek Przemysłu Oponiarskiego zapewnia, że przygotował też wytyczne dla serwisów oponiarskich na temat tego, jak zachować bezpieczeństwo klientów i pracowników w warsztatach w trakcie pandemii. Podaje też przykłady z innych krajów. Wymianę opon na letnie w okresie pandemii dopuściły władze Bawarii, a w USA serwisy samochodowe są wpisane na listę infrastruktury krytycznej i korzystanie z nich jest dozwolone.

Eksperci ProfiAuto radzą:

Dla większości użytkowników pojazd jest niezbędnym narzędziem do realizacji niezbędnych spraw życia codziennego, czyli m.in. dojazdów do pracy, zakupów, dojazdu do aptek i lekarza. Realizacja takich potrzeb jest wyłączona spod ograniczeń w przemieszczaniu! Sezonowa wymiana opon to również kwestia bezpieczeństwa i zabranianie jej z całą pewnością nie byłoby racjonalnym rozwiązaniem. Najbezpieczniejszym i najwygodniejszym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji skorzystanie z usług serwisu, który oferuje usługi door-to-door, czyli takiego, który odbierze samochód spod naszego domu, a po wymianie kół, odstawi go z powrotem i to ze zdezynfekowanym wnętrzem, klamkami i kluczykiem. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych dyskusji i niesłusznie nałożonego mandatu.

Jeśli jednak zdecydujecie się na samodzielną wizytę w serwisie, radzimy się na nią umówić telefonicznie lub przez odpowiednią aplikację . Pozwoli to maksymalnie skrócić czas wykonania usługi i uniknąć oczekiwania w warsztacie.

door_to_door.jpg

W dobrych warsztatach wdrożono już procedury pozwalające ograniczyć ryzyko zdrowotne dla klientów i pracowników do absolutnego minimum – wymiana opon, nawet w obecnej, trudnej sytuacji – może być bezpieczna.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl

 


« powrót do listy