ProfiAuto Serwis VR: rozwój w szkołach

Na przestrzeni ostatniego roku niemal 400 uczniów szkół mechanicznych w Polsce i Czechach po raz pierwszy uczyło się zawodu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości i oprogramowania ProfiAuto Wirtualny Warsztat. O projekcie oraz o tym, jak nadal wspierać wdrażanie nowoczesnych form kształcenia w polskich i europejskich szkołach, dyskutowano na organizowanej 7 grudnia br. konferencji pn. „Nowe horyzonty edukacji”, organizowanej przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, przy współpracy z Akademią WSB i partnerami biznesowymi: ProfiAuto i VRTechnology. Patronat nad wydarzeniem oraz inicjatywą objęła m.in. NATO DEEP eAcademy – specjalna agenda Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierająca jego członków w reformowaniu systemów szkolnictwa. Konferencji towarzyszył II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR, z udziałem 21 drużyn ze szkół województwa śląskiego.

Głównym celem projektu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, marki ProfiAuto, VRTechnology oraz Akademii WSB – ogłoszonego w październiku 2021 r. – było stworzenie nowoczesnego narzędzia edukacyjnego, które ułatwi przyszłym mechanikom profesjonalny start w zawodzie. ProfiAuto Wirtualny Warsztat to aplikacja, w której użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera kilkanaście scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz bądź klocków hamulcowych czy oleju w automatycznej skrzyni biegów i na bieżąco koryguje błędy, ucząc dobrych nawyków. Jest tym samym uzupełnieniem regularnych praktyk zawodowych, gdyż przygotowuje uczniów do pracy w serwisie jeszcze przed pierwszymi zajęciami praktycznymi. Jednocześnie jest nowoczesną i atrakcyjną dla pokolenia „Z” formą kształcenia, zgodną z jego zainteresowaniem nowymi technologiami.

- Za rewolucją w branży motoryzacyjnej, której jesteśmy obecnie świadkami, muszą iść także rewolucyjne metody kształcenia. Fakt, że nasz projekt został tak dobrze przyjęty przez nauczycieli i – przede wszystkim – uczniów szkół branżowych to potwierdzenie, że należy iść w tym kierunku. Virtual Reality i oparte na niej narzędzia to już nie pieśń przyszłości, a rzeczywistość. Musimy ją wdrażać, a wyjątkowe sukcesy naszego projektu potwierdzają, że to właściwy kierunek. Cieszymy się, że jako największa sieć serwisów motoryzacyjnych w Polsce możemy go nadawać naszej branży i szkolnictwu – mówi Michał Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil, będącej właścicielem marki ProfiAuto.

 

fot3.jpg

Rozwój projektu w Polsce i Czechach (z poparciem NATO)

Sieć ProfiAuto oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – udostępnili technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie. Ze względu na sukces pilotażowych wdrożeń na Śląsku, inicjatywa została rozszerzona również na inne województwa oraz Czechy. Na przestrzeni 2021 i 2022 r. ze szkoleń z udziałem trenerów największych globalnych producentów części motoryzacyjnych skorzystało łącznie niemal 400 uczniów ze szkół mechanicznych. Oprogramowanie jest wciąż rozwijane, czego efektem jest przetłumaczenie scenariuszy serwisowych na języki: angielski, ukraiński, czeski i słowacki oraz dalsze prace nad wersją z wykorzystaniem okularów VR Oculus Quest.

Podczas I Kongresu VRT oprogramowanie ProfiAuto Wirtualny Warsztat otrzymało nagrodę w kategorii „VR w kształceniu zawodowym”. Wtedy też projekt wzbudził zainteresowanie NATO DEEP eAcademy – specjalnej agendy Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierającej szesnaście krajów partnerskich NATO w reformowaniu systemów szkolnictwa wojskowego i harmonizacji programów kształcenia. W ramach współpracy z NATO DEEP eAcademy, oprogramowanie było prezentowane m.in. na spotkaniach DDHE Workshop "Digitalization of Educational Resources and Virtual Reality" realizowanych przez agendę w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (we współpracy w Wydziałem Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Sztuki Wojennej z Warszawy), na konferencji "Zastosowanie VR/AR w praktyce" czy na organizowanych przez agendę Sojuszu warsztatach w Filii w Ełku Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Bezpieczeństwa). Jego prezentacja odbyła się także podczas wizyt delegacji Armenii, Azerbejdżanu i Ukrainy w Polsce. W ostatnim tygodniu projekt był również przedstawiony publiczności konferencji i targów I/ITSEC 2022 w Orlando (Floryda, USA), największym na świecie wydarzeniu poświęconym modelowaniu, symulacjom komputerowym i szkoleniom.

W maju br. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Akademia WSB, firma VRTechnology oraz Moto-Profil – właściciel marki ProfiAuto i twórca projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat – podpisały porozumienie, które pozwoli na dalszy rozwój projektów z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości do kształcenia uczniów techników i szkół branżowych.

ProfiAuto Wirtualny Warsztat_wdrożenia w szkołach (2).jpg

- Istota NATO DEEP polega na kompleksowym wspieraniu krajów partnerskich Sojuszu w zakresie reformowania systemów szkolnictwa wojskowego. Program obejmuje następujące państwa: Armenia, Azerbejdżan, Bośnia i Hercegowina, Gruzja, Irak, Jordania, Kazachstan, Kirgistan, Kolumbia Mauretania, Mołdawia, Mongolia, Maroko, Serbia, Tunezja i Ukraina. Celem NATO DEEP, którego dyrektorem jest Mariusz Solis, dr h.c. z Kwatery Głównej NATO w Brukseli, jest wnoszenie wkładu w bezpieczeństwo międzynarodowe poprzez profesjonalizację kształcenia i szkolenia oficerów, podoficerów oraz pracowników cywilnych resortów obrony krajów partnerskich, zgodnie z obowiązującymi w Sojuszu standardami. W przedsięwzięcia programu zaangażowanych jest corocznie ponad 700 ekspertów z ponad 80 instytucji edukacji powiązanych z bezpieczeństwem oraz obronnością. Instrumentem programu jest NATO DEEP eAcademy im. Jeana d'Anduraina - instytucja utworzona w 2020 roku. Powiązane z nią dwa portale (NATO DEEP ADL/LMS ILIAS Portal oraz BBB Videoconferencing Portal) są narzędziami prowadzenia konferencji, e-programów certyfikacyjnych, kursów, szkoleń, warsztatów on-line. To także tworzenie i aktualizacja kursów e-learningowych w różnych językach, np. ukraińskim i arabskim oraz prowadzenie działalności naukowej, np. w ramach inicjatywy podcastowej NATO DEEP Dive (szerzej - https://deepportal.hq.nato.int/eacademy/). Moje motto brzmi „nauczyciele nie zostaną, i nie powinni zostać zastąpieni przez platformy e-learningowe oraz technologie XR/AI. Ale ci, którzy nie będą ich używali, zostaną wyparci przez tych, którzy z nich będą śmiało korzystali” – mówi dr hab. Piotr Gawliczek, prof. UWM, dr h.c., dyrektor NATO DEEP eAcademy.

 

fot1.jpg

Konferencja „Nowe horyzonty edukacji” oraz II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR

Kontynuacją projektu był „II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR”, który odbywał się w ramach konferencji „Nowe horyzonty edukacji” oraz programu KSSE „Śląskie.Zawodowcy” 7 grudnia 2022 roku w Akademii WSB. Celem wydarzenia było stworzenie okazji do dyskusji nt. potrzeb i przyszłości nowoczesnego kształcenia zawodowego oraz prezentacja projektu „Śląskie.Zawodowcy”, realizowanego wraz z partnerami biznesowymi dla uczniów szkół zawodowych województwa śląskiego. Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele władz województwa śląskiego, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu oraz dyrektorzy i nauczyciele szkół kształcących w zawodach branżowych.

W turnieju udział wzięło 21 drużyn – młodych adeptów mechaniki samochodowej. Konkurencje turniejowe zawierały zadania praktyczne oraz testy teoretyczne, z wykorzystaniem aplikacji ProfiAuto Serwis VR.

- Głęboko wierzymy, że nasz projekt zrewolucjonizuje system nauki i przyczyni się do budowania kompetencji zawodowych nowego pokolenia pracowników serwisów samochodowych. Ta inicjatywa to także doskonały przykład na to, że współpraca szkolnictwa i nauki z biznesem oraz instytucjami, jak KSSE, może mieć bezpośrednie przełożenie na rozwój tak ważnej gałęzi przemysłu, jaką jest w Polsce motoryzacja. Szczególnie na Górnym Śląsku, który jest przecież produkcyjnym sercem polskiej branży automotive – mówi dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

- Wykorzystanie technologii VR to przyszłość szkolenia, która pozwala przeskoczyć istniejące ograniczenia i osiągnąć maksymalną wydajność tak zwanego "uczenia się przez działanie". Liczne rezultaty badań potwierdzają, iż uczestnicy szkoleń VR są nawet do czterech razy bardziej skoncentrowani, trenują nawet do czterech razy szybciej i są o 275 procent bardziej pewni zastosowania nowych umiejętności po szkoleniu. Tworzone przez nas rozwiązania VR pozwalają hiperrealistycznie odtworzyć rzeczywiste procesy oraz ryzykowne sytuacje w całkowicie bezpiecznym środowisku wirtualnym. Eliminuje to także ryzyko obrażeń członków zespołu i uszkodzenia sprzętu – mówi Karol Jędrasiak, prezes firmy VRTechnology.

- Akademia WSB jest otwarta na innowacyjne kształcenie wsparte nowoczesnymi technologiami, w tym VR. Aktualnie mamy do dyspozycji wirtualny symulator starości, który pozwala realizować interdyscyplinarne projekty studentom z różnych kierunków studiów oraz wirtualną symulację medyczną obejmującą kilkadziesiąt scenariuszy symulacji wykorzystywanych na kierunkach bezpieczeństwo narodowe, pielęgniarstwo czy ratownictwo medyczne. Dzięki zjawisku immersji studenci korzystający z VR uczą się szybciej, efektywniej, w bardziej praktyczny i bezpieczny sposób. Wirtualna rzeczywistość daje nieograniczone możliwości, a II wojewódzki turniej mechaników VR jest tego bardzo dobrym przykładem – mówi dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB, Rektor Akademii WSB.

 

fot2.jpg

_____________________________________

Partnerami projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat są czołowi producenci części zamiennych: ATH Heinl, Bosch, Brembo, MANN-FILTER, MILWAUKEE, Monroe, Osram, Schaeffler, VARTA, Valeo oraz ZF. Projekt rozwijany jest we współpracy z firmą VRTechnology.

Patronami tegorocznej konferencji byli m.in.: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Śląski Kurator Oświaty oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.


« powrót do listy