Najczęstsze usterki układu wydechowego

Jednym z zespołów elementów samochodu, który najczęściej ulega usterkom, jest układ wydechowy. Poddawany na działanie wysokich temperatur, szkodliwych substancji czy niesprzyjających warunków atmosferycznych łatwo się psuje. Jakie awarie układu wydechowego najczęściej się zdarzają? Jakie są przyczyny tych usterek? Więcej na ten temat w dalszej części artykułu.

Działanie i funkcje układu wydechowego

Układ wydechowy jest składnikiem osprzętu silnika pełniącym ważną funkcję – ma on głównie za zadanie usuwać spaliny z silnika. Ponadto układ wydechowy zmniejsza ilość szkodliwych gazów znajdujących się w spalinach oraz poziom hałasu, jaki wydobywa się z silnika. Dzięki temu silnik może optymalnie pracować.

W zależności od modelu pojazdu konstrukcja układu może się różnić, jednak system urządzenia jest praktycznie taki sam. Układ wydechowy składa się z takich części samochodowych jak:

  • kolektor wydechowy,
  • sonda lambda,
  • katalizator,
  • tłumik dźwięku,
  • filtr cząsteczek stałych.

Jak działa układ wydechowy? Pierwszy element, czyli kolektor, który połączony jest z silnikiem, zbiera gazy z sąsiadujących ze sobą cylindrów, a następnie odprowadza je do jednego przewodu. W większości modeli samochodów zainstalowana jest sonda lamba – element, który ma za zadanie badać skład tych gazów, a potem, na podstawie wyników, dawkować paliwo tak, aby skład spalin był optymalny.

W kolejnej części, czyli katalizatorze, mają miejsce reakcje chemiczne, które pozwalają rozłożyć spaliny na podstawowe pierwiastki. W ten sposób eliminowane są szkodliwe wiązania między nimi. Następna część układu, czyli tłumik dźwięku, ma za zadanie redukować hałas. W silnikach diesla znajduje się także filtr cząstek stałych – ten z kolei wychwytuje i usuwa szkodliwe substancje.

Przyczyny usterek układu wydechowego

Co powoduje awarie układu wydechowego? Za usterki mogą odpowiadać różne elementy. Poniżej znajdziesz dwie najczęstsze przyczyny usterek układu wydechowego.

Obluzowane wieszaka układu wydechowego
Układ wydechowy łączy się z podwoziem za pomocą gumowych wieszaków. Niestety, te elementy wraz z eksploatacją tracą elastyczność, przez co cały układ zaczyna się przemieszczać, a w najgorszym wypadku może nawet spaść. Naprawa układów wydechowych jest w takiej sytuacji prosta – wystarczy wymienić wieszak i po kłopocie.

Pęknięty katalizator
Co prawda katalizator został zaprojektowany w taki sposób, aby żadne wstrząsy go nie uszkodziły, ale zdarza się, że silne uderzenia czasami niszczą jego mocną strukturę. W takich przypadkach słychać w trakcie jazdy dźwięki, które przypominają grzechotanie. Jeśli kierowca usłyszy taki dźwięk, powinien od razu zgłosić się do serwisu, aby wymienić katalizator na nowy.

Najczęstsze awarie układu wydechowego

Elementy układu wydechowego wykonane są ze stali, więc jak nietrudno się domyślić, narażone są one na proces rdzewienia. Niestety, początkowo niewielki nalot rdzy z czasem powiększa się, co najpierw prowadzi do osłabienia struktury materiału, a potem do powstania ubytku. Powstałą nieszczelność łatwo usłyszeć – objawia się ona dość charakterystycznym metalicznym dźwiękiem, który nasila się przy wyższych obrotach silnika. W takich sytuacjach warto udać się do serwisu samochodowego, aby naprawić układ wydechowy, zanim powstanie jeszcze większy ubytek.

Kolejną częstą usterką układu wydechowego jest przerwanie przewodów zasilających sondy lambda. Sygnałem, że sonda uległa awarii, jest duży spadek mocy silnika oraz znaczy wzrost poziomu zużycia paliwa.

Ostatnią usterką, z którą często muszą mierzyć się kierowcy, jest zapchanie filtra DPF/FAP. Ten problem pojawia się, jeśli auto użytkowane jest na krótkich trasach bądź dochodzi do awarii podzespołów. Na szczęście filtr można poddać regeneracji, taka naprawa układów wydechowych może zostać wykonana w serwisach samochodowych ProfiAuto.


« powrót do listy