Najczęstsze awarie silników benzynowych

Uznaje się, że silnik benzynowy zdecydowanie rzadziej ulega awariom niż jego wysokoprężne odpowiedniki. Jest w tym sporo racji, ale nie oznacza to, że jest on całkowicie niezawodny. Jakie więc są najczęstsze awarie silników benzynowych? Tego dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do czytania!

Typowe usterki silników benzynowych

Zanim przedstawimy Ci listę najczęstszych usterek silników benzynowych, chcemy zwrócić uwagę na jedną kwestię. W przypadku benzyniaków bardzo często podatne na uszkodzenia są nie tyle same silniki, ile ich osprzęt. W wielu sytuacjach to właśnie nieprawidłowo działający osprzęt powoduje problemy z rozruchem silnika. Nie zmienia to jednak faktu, że silnik może źle pracować ze względu na typowo mechaniczne usterki.

Co najczęściej powoduje awarię silnika benzynowego? Poniżej krótka lista.

  • Zużyte cewki zapłonowe,
  • uszkodzona przepustnica,
  • łańcuch rozrządu nadający się wyłącznie do wymiany,
  • wadliwe pierścienie tłokowe.

Objawy awarii silników benzynowych

Skoro wiesz już, które elementy mogą przyczynić się do tego, że naprawa silników benzynowych będzie konieczna, czas pokrótce opisać poszczególne części samochodowych i to, w jaki sposób rozpoznać ich awarię.

Jedną z usterek, z którą bardzo często muszą zmierzyć się właściciele benzyniaków, jest uszkodzona cewka zapłonowa. To niezwykle kłopotliwa awaria, której pojawienie się oznacza unieruchomienie cylindra. Na szczęście objawy tej usterki łatwo rozpoznać – ciężko uruchomić auto, a silnik pracuje nierówno i kierowca ma wrażenie, że brakuje mu mocy. Najczęściej cewki zapłonowe psują się w samochodach francuskich. Jeśli chodzi o producentów, to zdaniem mechaników najbardziej zawodne są cewki marki Sagem. Większym uznaniem cieszą się produkty Bosch lub Siemens.

Kolejną częścią, która często ulega awarii, jest przepustnica. Element ten ma za zadanie doprowadzić odpowiednią ilość powietrza do komory spalania. Obecnie w nowoczesnych pojazdach działaniem przepustnicy steruje komputer. To właśnie jego awaria odpowiada za większość uszkodzeń. W jaki sposób poznać, że przepustnica nie działa tak, jak powinna? Wśród objawów można wymienić: szarpanie autem podczas przyspieszania, czy gaśnięcie silnika w trakcie ruszania.

Utarło się, że łańcuch rozrządu powinien starczać na całe życie silnika, jednak praktyka pokazuje, że niestety tak nie jest. W niektórych samochodach już po przejechaniu około 40 tys. km pojawiają się problemy, które wynikają z rozciągnięcia się łańcuchów. Jeśli taka sytuacja będzie miała u Ciebie miejsce, to zauważysz problemy poprzez nierówną pracę silnika oraz trudności z zapaleniem auta.

Ostatnimi elementami, o których warto wspomnieć, są pierścienie tłokowe. Zadaniem tych części jest obniżenie współczynnika tarcia, jednak mają one, niestety, jedną wadę – przyczyniają się do zużycia sporej ilości oleju. Jeśli więc kierowca regularnie nie kontroluje poziomu oleju, pierścienie najprawdopodobniej spowodują szybsze zatarcie jednostki napędowej. Objawy? Jest ich dość dużo. Wymienić tutaj można: siwy dym z rury wydechowej, głośniejszą pracę jednostki napędowej oraz wyższe zużycie paliwa. Jeśli zauważysz ostatnie dwa znaki, to sygnał, że silnik benzynowy jest już poważnie uszkodzony.

Przyczyny awarii silników benzynowych

Przyczyn awarii silników może być naprawdę sporo, wszystko zależy od tego, który element spowodował usterkę. Do najpowszechniejszych i najbardziej ogólnych czynników można zaliczyć zaniedbania kierowcy, nieprofesjonalnie przeprowadzony tuning lub eksploatację konkretnego elementu. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie ważna, jeśli mówimy o czułych podzespołach takich jak elektronika, do której wliczają się m.in. czujniki, sterownik silnika i cewka zapłonowa.


« powrót do listy