Jak rozpoznać zużyty pasek rozrządu?

Pasek rozrządu stanowi jeden z najważniejszych elementów eksploatacyjnych wielu nowoczesnych silników wysokoprężnych oraz benzynowych. Awaria tego elementu może nieść ze sobą poważne konsekwencje, w tym może prowadzić do całkowitego zniszczenia silnika samochodu. Jak rozpoznać zużyty pasek rozrządu i zapobiec takiej sytuacji?

Czym jest pasek rozrządu i do czego służy

Pasek rozrządu to niepozorny element, od którego zależy prawidłowa i płynna praca silnika. To właśnie ten kawałek gumy pozwala zsynchronizować układ rozrządu, umożliwiając przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek bądź wałki rozrządu. Można śmiało więc powiedzieć, że pośrednio pasek odpowiada za sterowanie czasem otwierania oraz zamykania zaworów. Z kolei ten proces ma wpływ na napełnianie cylindrów mieszanką i wypuszczanie spalin do kolektora. Jak zatem widać, od pracy paska rozrządu zależy praca silnika – zaburzenie jego działania, czy to poprzez zerwanie lub przeskoczenie paska, może nieść poważne konsekwencje i sporo nas potem kosztować. Dlatego tak ważne jest, aby zabezpieczyć się przed potencjalnymi usterkami.

Jakie są oznaki uszkodzenia paska rozrządu

Ocenienie stanu paska będzie niezwykle trudne dla laika, ponieważ ten element ma to do siebie, że z zewnątrz wygląda niemal identycznie, niezależnie od tego, czy jest to nowy pasek, czy taki, który pracuje już od dłuższego czasu. Pasek rozrządu najczęściej zużywa się na brzegach (materiał wyciera się z zewnątrz lub wypracowuje się od wewnątrz), ale to jesteśmy w stanie ocenić dopiero wtedy, gdy zdemontujemy ten element.

Jak w takim razie można sprawdzić stan paska? Niestety, jedyną opcją jest regularna kontrola elementu oraz jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Z tego powodu warto zanotować sobie datę wymiany w kalendarzu wraz z przypomnieniem.

W jaki sposób uniknąć uszkodzenia silnika?

Na szczęście na tym polu mamy znacznie większe możliwości. W przypadku, gdy silnik w trakcie jazdy zacznie wydawać niepokojące dźwięki lub szarpnie, najlepiej od razu zjechać na pobocze, zgasić silnik oraz zadzwonić po pomoc.

Pasek rozrządu może ulec różnym usterkom, np. może się zerwać. Wtedy silnik zepsuje się w wyniku zderzenia tłoków z zaworami. Skutek tego może być różny – w optymistycznej wersji zawory ssące wygną się, w pesymistycznej silnik ulegnie całkowitemu zniszczeniu. Innym przypadkiem może być przeskoczenie paska. Taka sytuacja będzie skutkować nierówną pracą silnika bądź uniemożliwi jego uruchomienie. Aby nie powiększyć skali zniszczenia, zalecamy zaniechania prób ponownego uruchomienia auta.

Jak dbać o pasek rozrządu?

Każdy producent, niezależnie od tego, jakiej marki jest pasek rozrządu, podaje przebieg kilometrów, po przejechaniu których ten element nadaje się do wymiany. Przestrzeganie tego przebiegu jest niezwykle ważną kwestią, która niejednokrotnie pozwala uniknąć awarii paska bądź silnika.

Należy jednak pamiętać, że założenia producentów mogą okazać się błędne przy naszej agresywnej jeździe. Z tego powodu regularna kontrola stanu paska jest konieczna. Warto tutaj dodać, że właściciele używanych samochodów powinni profilaktycznie wymieniać pasek – w końcu lepiej zapłacić za wymianę paska rozrządu niż za awarię silnika.

Gdzie wymienić pasek rozrządu?

W zależności od poziomu wiedzy i doświadczenia w zakresie mechaniki samochodowej można wymienić samodzielnie pasek rozrządu lub zdecydować się na wymianę w profesjonalnym warsztacie. Wymiana paska rozrządu i inne czynności związane z naprawą i serwisem silnika mogą być wykonywana w serwisach samochodowych ProfiAuto


« powrót do listy