Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Z cyklu: zapomniane koncepty – Porsche C88

W latach 90. Porsche przeżywało trudności finansowe. By podreperować budżet, niemiecka firma przystąpiła do przetargu na opracowanie auta na chiński rynek. Poznajcie historię konceptu Porsche C88.


Ranking awaryjności aut. Raport 2017 wg polskich mechaników.

  


W 1994 roku rząd chiński ogłosił konkurs na opracowanie kompaktowego sedana dla chińskich rodzin. Szukając dodatkowych przychodów Porsche postanowiło taki samochód zaprojektować i zbudować.

Wymagania Chińczyków sprowadzały się do dwóch kwestii: pojazd ma mieć 5 miejsc i być niedrogi

Porsche C88

Specjaliści z Porsche Engineering Services wzięli sobie te zalecenia mocno do serca. Zaledwie 4 miesiące później zaprezentowali szerokiej publiczności na targach w Pekinie swoje dzieło. C w nazwie konceptu odnosiło się do komfortu i niskiej ceny (comfort/cheap), a liczba 88 odzwierciedlała wiarę Chińczyków w numerologię. Podwójną ósemkę w Państwie Środka powszechnie uważa się bowiem za liczbę bardzo szczęśliwą. Abstrahując od chińskiej tradycji, C88 miał również kosztować ok. 88 000 juanów.

Koncept realizował wszystkie wymagane kryteria, w tym konfigurację pięcioosobową

Porsche C88

Mierzył 4 metry długości i ważył zaledwie 980 kg, był więc kompaktowy i lekki. Spełniał również ówczesne europejskie normy emisji spalin. Niestety, pod jego maską nie pracował 6-cylindrowy boxer, a 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,1 l. Generował tylko 67 KM i 105 Nm momentu obrotowego. Napęd na przód przenosiła 5-stopniowa manualna przekładnia. C88 przyspieszał do setki w tempie żółwia, osiągając ją dopiero po 16 sekundach. Maksymalna prędkość sięgała 165 km/h, a średnie spalanie wynosiło 5,8 l na 100 km.

Wnętrze było bardzo… budżetowe

Porsche C88

Porsche zaprojektowało zaokrągloną deskę rozdzielczą z zakrzywioną konsolą środkową i tunelem.

Na uwage zasługuje także osobne logo, które miało przypominać rodziców z jednym dzieckiem

C88 koncept

Nie wiadomo, jakie byłyby dalsze losy tego konceptu, gdyby nie fakt, iż w 1995 roku projekt „China Family Car” został zamknięty. Zwycięzcy nigdy nie ogłoszono, a Chińczycy skopiowali wiele podpatrzonych rozwiązań w rodzimych pojazdach.

A co zrobiło Porsche? By odzyskać część zainwestowanych w koncept pieniędzy, Niemcy sprzedali C88 indyjskiemu producentowi, który jednak również nie zdecydował się na jego produkcję.

C88

Obecnie Porsche C88 można oglądać w muzeum Porsche w Stuttgarcie obok innych jednorazowych projektów, takich jak m.in. Porsche Panamericana.

 

Zdjęcia: motor1.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze