Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Mercedes ESF, czyli demonstracja innowacyjnych systemów bezpieczeństwa

Prototyp ESF, naszpikowany elektronicznymi systemami bezpieczeństwa i z funkcją autonomiczną, pokazuje możliwości działu rozwoju Mercedesa. Być może jakąś część z zastosowanej technologii zobaczymy w niedalekiej przyszłości w produkcyjnych modelach z trójramienną gwiazdą.


Ranking awaryjności aut. Raport 2017 wg polskich mechaników.

  


Mercedes a rozwój bezpieczeństwa

Powszechnie przyjmuje się, że producentem, który wyznacza standardy bezpieczeństwa na świecie jest Volvo. Zapominamy o Mercedesie. Marka ze Stuttgartu również ma na tym polu liczne dokonania. To dział rozwoju Mercedesa stoi za takimi wynalazkami, jak strefa kontrolowanego zgniotu (seria W 111), bezpieczna kolumna kierownicza, czy hydrauliczny układ hamulcowy. To Mercedes jako pierwszy rozpoczął crash testy z użyciem manekinów.

W 1979 roku zaprezentował klasę S z systemem ABS, a w 1982 roku poznaliśmy pierwszą poduszkę powietrzną i napinacze pasów bezpieczeństwa. W późniejszych latach nastąpił prawdziwy wysyp aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, które są stosowane po dziś dzień. Niemieccy specjaliści nie spoczywają na laurach. Ich najnowszy projekt – zrobotyzowany Mercedes ESF – stanowi próbę wglądu w przyszłość motoryzacji.

„Bezpieczeństwo jest częścią DNA Mercedesa. Począwszy od lat 70. wielokrotnie udowodniliśmy, że nie brakuje nam pomysłów w tej dziedzinie, a ostatnim na to przykładem jest nasz Eksperymentalny Pojazd Bezpieczeństwa. ESF (Experimental Sischerheit Fehrzeug) stanowi odzwierciedlenie mobilności przyszłości i szeroką gamę innowacyjnych rozwiązań, nad którymi obecnie pracujemy. I jedno już mogę zdradzić: niektóre z funkcji pojazdu są bardzo blisko produkcji” – powiedział Olla Kallenius, dyrektor generalny koncernu Daimler

Eksperymentalny Pojazd Bezpieczeństwa bazuje na hybrydowym Mercedesie GLE

Mercedes ESF

Jest wyposażony w funkcję autonomiczną na poziomie 4, czyli może samodzielnie poruszać się w warunkach drogowych.

Mercedes ESF

W trybie autonomicznym prostokątna kierownica oraz pedały chowają się, a fotele przesuwają do tyłu, zmniejszając tym samym ewentualne obrażenia kierowcy podczas wypadku.

Nowa aranżacja kabiny

Zaimplementowana autonomia wymusiła nową lokalizację poduszek powietrznych. Jedną z nich umieszczono na podszybiu deski rodzielczej.

 

ESF

Nowym rozwiązaniem są także dwa airbagi w boczkach foteli, które chronią kierowcę i pasażera w przypadku zderzenia bocznego.

Mercedes ESF

Konwencjonalne poduszki wg. Mercedesa nie są tak skuteczne, ponieważ poziom ochrony zmienia się po przesunięciu siedzenia.

Pasażerowie tylnych foteli również zyskują zabezpieczenie w postaci nowych poduszek, zmniejszających obrażenia głowy i szyi w razie wypadku.

Mercedes zachęca do zapinania pasów

ESF

Dlatego pasy są podświetlane i wysuwane z podajnika. Mają też funkcję ogrzewania. Podobny patent nie tak dawno temu złożył Ford.

Mercedes ESF

Rewolucja w bezpieczeństwie dotyczy ochrony dzieci. Mercedes zaprojektował fotelik dla niemowląt z opcją monitoringu. Kierowca będzie mógł śledzić w czasie rzeczywistym najważniejsze parametry życiowe swojego dziecka.

Ciekawym systemem jest Pre-Safe Impulse Rear

Jego rolą jest monitoring i przeciwdziałanie uderzeniu w tył pojazdu. Jeśli system wykryje, że wypadek jest więcej niż prawdopodobny, automatycznie przyspieszy auto, minimalizując skutki kolizji. Oczywiście po wcześniejszym ustaleniu, czy wolna przestrzeń z przodu na to pozwala.

GLE może komunikować się z innymi uczestnikami ruchu drogowego

Mercedes ESF

Robi to za pomocą ekranów LCD, zestawu świateł LED i reflektorów na dachu. Może też wydawać dźwiękowe sygnały, jeśli np. wykryje pieszego lub rowerzystę w niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Najbardziej szaloną innowacją jest… zautomatyzowany trójkąt ostrzegawczy

Mercedes ESF

Wysuwa się spod tylnego zderzaka na odległość 200 metrów, ostrzegając nadjeżdżających kierowców o wypadku lub kolizji drogowej. Wspiera go drugi trójkąt, który elektrycznie podnosi się na dachu.

Mercedes ESF swój publiczny debiut zaliczy podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu. Wcześniej jednak będzie można go oglądać w Eindhoven na czerwcowym kongresie ESF poświęconym bezpieczeństwu.

 

Zdjęcia: motor1.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze