Największe marki motoryzacyjne – do kogo należą?
Przemysł samochodowy ma bardzo rozbudowane drzewo genealogiczne, w którym co jakiś czas dochodzi do nowych rozgałęzień. Najwięksi producenci aut powiększają swoje imperia, ale czasami też muszą wyprzedawać. A to oznacza, że marki motoryzacyjne zmieniają swoich właścicieli.
Oto zestawienie na koniec roku 2018, które pokazuje, kto komu podlega, a kto jest nadal całkowicie niezależny.
Volkswagen Auto Group (VAG)
Pomimo skandalu Dieselgate jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie ma się całkiem dobrze. I wydaje się, że Niemcy kryzys mają już za sobą. W 2017 roku Volkswagen sprzedał rekordową liczbę 10,7 mln aut.
Obecnie grupa skupia 8 marek. Są to: Volkswagen, Audi, Seat (od 1986 roku), Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti i Lamborghini. Ostatnie trzy wymienione marki zostały kupione przez Volkswagena w 1998 roku i tworzą niszowy, tzw. ultraluksusowy segment.
Do Grupy VAG należy również producent motocykli Ducati oraz producenci samochodów ciężarowych: MAN i SCANIA.
BMW Group
Główną marką grupy jest BMW, z której prawdopodobnie wydzielona zostanie submarka BMW M – dla modeli cechujących się wysoką wydajnością.
Luksusowa marka Rolls-Royce jest w rękach BMW od 2003 roku
Do BMW należy też MINI. Prawa do tej marki Niemcy nabyli w 1994 roku od Rover Group. BMW produkuje także własne motocykle pod nazwą Motorrad.
Daimler AG
Głównym produktem Daimlera jest oczywiście Mercedes. To jedna z najbardziej cenionych marek w branży motoryzacyjnej, która od kilku lat notuje stały wzrost sprzedaży. Nie można też zapomnieć o marce Smart.
W skład Mercedesa wchodzą również następujące subarki: Mercedes-Maybach i Mercedes-AMG. Wkrótce dołączy do nich kolejna – Mercedes-EQ, która skupi pojazdy elektryczne niemieckiego producenta.
PSA Groupe
Jedna z największych sił w branży motoryzacyjnej. Francuski koncern PSA jest obecnie na drodze ekspansji i rozwoju. W zeszłym roku nabył prawa do Opla (i jego brytyjskiego odpowiednika Vauxhalla), stając się drugim co do wielkości producentem aut w Europie (po Volkswagenie). Poza tym w skład grupy wchodzi: Citroen, Peugeot i DS. Ta ostatnia marka, jak wiemy, stanowiła jeszcze do niedawna linię modelową Citroena.
General Motors
GM czasy świetności ma za sobą. Amerykańska firma była zmuszona zredukować zatrudnienie i sprzedać wiele marek. Z rynku zniknęły m.in. Pontiac, Saturn, Saab, czy Oldsmobile. W tej chwili filarami koncernu są Buick, Cadillac, Chevrolet i GMC (pickupy i pojazdy ciężarowe). W Australii GM sprzedaje także Holdena.
Ford
Ford z Wielkiej Trójki (GM, Ford, Chrysler) poradził sobie z kryzysem najlepiej. Obecnie w portfolio Forda znajdują się: Ford i Lincoln.
Fiat Chrysler Automobiles
Lista FCA jest długa. Obejmuje takie marki, jak Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserami, czy Abarth. Chrysler, Dodge, Jeep i Ram to z kolei marki, które do pewnego momentu były ściśle powiązane z USA, a teraz znajdują się pod kuratelą koncernu Fiat. W 2016 roku z grupy wydzieliło się Ferrari jako samodzielna marka.
Toyota
Jeden z nielicznych na rynku niezależnych producentów samochodów. Od lat w rękach jednej rodziny. Japończycy posiadają 3 marki. Są to Toyota, Lexus i mniej popularne Daihatsu. Poza tym Toyota ma 16,5% udziałów w Subaru.
Honda Motor Company
Podobnie jak Toyota, Honda również działa niezależnie i samodzielnie. Należy do niej submarka premium – Acura.
Suzuki Motor Corporation
Suzuki to kolejna niezależna marka na rynku, której początek sięga 1909 roku.
Aston Martin
Brytyjski producent sportowych pojazdów z Gaydon był własnością Forda w latach 1994 -2007. W tej chwili jest to niezależna firma z długą listą akcjonariuszy i inwestorów, m.in. londyńska firma Investindustrial. Udziały w firmie ma także Daimler.
Hyundai Motor Group
W skład południowokoreańskiej firmy wchodzi Hyundai i Kia. W 2015 roku Hyundai stworzył również markę premium – Genesis.
Mahindra & Mahindra
Do indyjskiej spółki należy koncern SsangYong.
Tata Motors
Indyjski gigant przemysłowy jest właścicielem marek: Land Rover, Jaguar oraz TATA.
Geely
Chiński koncern zasłynął tym, że w 2008 roku kupił szwedzką markę Volvo. Geely jest również właścicielem marki Lotus Cars, której w przeciwieństwie do Volvo nie wiedzie się tak dobrze. Nową marką mocno promowaną na targach motoryzacyjnych jest Lynk & Co.
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
Renault-Nissan-Mitsubishi stanowi największy na świecie sojusz motoryzacyjny. W 2017 roku sprzedał łącznie 10,6 mln aut w prawie 200 krajach. Obejmuje wiele marek, wśród nich najważniejsze to: Renault, Alpine, Dacia, Nissan, Infiniti, Datsun i Mitsubishi. Wspomnieć należy też o rosyjskim Autovazie (Łada).
Zdjęcia: motor1.com
Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.
Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>
Komentarze