Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Silnik wszechczasów – 1.9 TDI

Zarówno mechanicy, jak i kierowcy szczególną estymą darzą wysokoprężny, produkowany od 1991 roku silnik 1.9 TDI. To jednostka wręcz kultowa, ceniona przede wszystkim ze względu na dużą moc, uzyskiwaną przy niewielkim zużyciu paliwa. Co jeszcze sprawia, że akurat ten silnik Diesla cieszy się tak ogromną popularnością?

Jak działa 1.9 TDI?

Istotą działania tej jednostki napędowej jest bezpośredni wtrysk paliwa – stąd też wzięła się jej nazwa TDI, czyli Turbo Direct Injection. W pierwszych wersjach bezpośredni wtrysk realizowany był za pomocą rotacyjnej pompy wtryskowej i dwustopniowych wtryskiwaczy, jednak pod koniec lat 90., system ten zastąpiony został przez pompowtryskiwacze. Bezpośredni wtrysk paliwa sprawia, że silnik jest wydajny i oszczędny – z malej ilości paliwa możliwe jest uzyskanie dużej mocy. Konstrukcja jednostki 1.9 TDI jest również prosta i trwała, co znacząco ułatwia jej serwisowanie i użytkowanie.

Trochę historii

Legendarny silnik 1.9 TDI jest konstrukcją koncernu Volkswagen, produkowaną w latach 1991-2011. Przez 20 lat przeszedł on liczne modyfikacje – łącznie, dostępny był w ponad 40 wersjach, różniących się momentem obrotowym, systemem wtrysku, mocą, sposobem montażu czy niektórymi elementami. Pod koniec produkcji, stopniowo wypierany był przez nowszą jednostkę 2.0 TDI, a gwoździem do jego trumny okazała się być norma EURO5, dotycząca emisji spalin, której kultowy silnik nie był w stanie spełnić nawet po zastosowaniu w nim filtra cząstek stałych DPF.

Silnik 1.9TDI

Pierwszym modelem, w którym zastosowano silnik 1.9 TDI, było Audi 80. W kolejnych latach trafił on do wszystkich pojazdów koncernu Volskwagen. Łącznie, przez cały okres jego produkcji, jego różne wersje napędzały 187 różnych generacji i wariantów 21 modeli samochodów 5 marek – Volkswagen, Audi, Seat, Skoda i Ford. Do najbardziej znanych modeli z 1.9 TDI zalicza się m.in. VW Passat, Polo, Golf, Audi A3, A4, A6, Skodę Fabia, Octavia i Superb.

Za co kierowcy pokochali 1.9 TDI?

Mimo że aut z silnikiem 1.9 TDI nie produkuje się już od 7 lat, cieszą się one nadal ogromnym zainteresowaniem polskich kierowców. Jednostka 1.9 TDI uważana jest za niezawodną, prostą i tanią w naprawie i eksploatacji. Ten rodzaj silnika jest wyjątkowo popularny, więc łatwo znaleźć pasujące do niego części zamienne oraz mechanika, który podejmie się jego naprawy. Niestety, nie wszystkie 1.9 TDI są tak samo wytrzymałe. Za najlepszy, praktycznie bezawaryjny wariant uważa się 1.9 TDI/90 KM z pompą rozdzielaczową. Swoją długowieczność zawdzięcza on przede wszystkim prostej konstrukcji. W późniejszych modelach silnika zaczęto stosować m.in. dwumasowe koło zamachowe, pompowtryskiwacze, turbinę ze zmienną geometrią czy filtr cząstek stałych, co doprowadziło do skomplikowania jego budowy i w konsekwencji – do większej awaryjności.

Typowe problemy z silnikiem 1.9 TDI

Nawet silnik uważany za najbardziej niezawodną konstrukcję ostatnich dziesięcioleci czasem się psuje. Do najczęstszych bolączek 1.9 TDI zalicza się przede wszystkim:
uszkodzenia układu wtryskowego – objawiają się m.in. spadkiem mocy, zwiększeniem zużycia paliwa, czarnymi spalinami z rury wydechowej,
awarie zaworu EGR – świadczy o nich wyciek oleju, spadek mocy, brak dynamiki,
problemy z turbosprężarką – sygnalizuje je intensywne dymienie z układu wydechowego, większe zużycie oleju i spadek mocy,
uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego – objawiają się hałasami i drganiami z okolic sprzęgła,
problemy z przepływomierzem powietrza – świadczy o nich przede wszystkim wzrost zużycia paliwa.

Koszty naprawy są najwyższe w przypadku wymiany turbosprężarki, wtryskiwaczy i dwumasowego koła zamachowego – wynoszą one przeważnie od 1000 do 2500 zł. Na szczęście, przynajmniej w przypadku wtrysków i turbo ze stałą geometrią, zamiast wymiany można zdecydować się na znacznie tańszą regenerację tych części.

Komentarze