Twój blog motoryzacyjny

10 superaut wykonanych niemal w całości z włókna węglowego

Popularność włókna węglowego w motoryzacji ma swój początek w Formule 1. Prekursorem był McLaren, który wykorzystał ten materiał przy budowie bolidu MP4/1 w 1981 roku. Z czasem w ślad McLarena poszły inne marki. Oto 10 superaut, których nadwozia wykonano z lekkiego włókna węglowego.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Aston Martin

Owoc współpracy Astona Martina z Red Bull Racing. Hiperauto nowej generacji zbudowane z myślą o dominacji na torze. Według producenta jego czasy okrążeń mają być porównywalne do osiągów bolidów F1, a prędkość maksymalna ma przekraczać 400 km/h. Wstępnie powstanie tylko 25 egzemplarzy.

Hennessey Venom F5

Venom F5

Amerykańskie superauto, które ma wszelkie zadatki na złamanie granicy prędkości 480 km/h. Dzięki swojej konstrukcji jest lekkie, wyróżnia się niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cx 0,33) i ma podwójnie doładowaną jednostkę V8 o mocy 1600 KM.

Italdesign Zerouno Duerta

Zerouno roadster

Limitowane do 5 sztuk Italdesign Zerouno bazuje na podwozu Lamborghini Huracan. Napędza je wolnossące V10, które generuje 610 KM. co oznacza niezłe osiągi – 3,2 s do setki i prędkość maksymalną 320 km/h. Z kosmicznymi osiągami koresponduje jego cena – 1 800 000 euro.

Koenigsegg Agera RS

Koenigsegg Agera RS

Niczym wzorcowa miara z Sevres Koenigsegg Agera RS jest dla wielu wyznacznikiem superauta. Zastosowanie włókna węglowego i kevlaru sprawiło, że waży jedynie 1395 kg, co w połączeniu z 1360-konnym V8 czyni z niego etatowego pogromcę rekordów prędkości. Aktualny posiadacz tytułu „najszybszego auta na świecie” (447 km/h), na co z zazdrością spogąda Hennessey.

Donkervoort D8 GTO

Donkervoort D8 GTO

Holendrzy bywają szaleni, czego pośrednim dowodem jest ultralekki, odlany niemal w całości z włókna węglowego holenderski Donkervoort D8 GTO. Trzy istotne wartości, które ma wpisane w papierach to 700 kilogramów, 400 KM i 2,8 s do setki.

Noble M600

Z karbonu wykonano konstrukcję nośną oraz całe nadwozie egzotycznego i mającego już kilka lat Noble’a M600. Ręcznie składane brytyjskie superauto waży ok. 1200 kg i uzbrojone zostało w 4,4-litrową jednostkę V8 (659 KM) oraz dodatkowo dwie turbosprężarki Garretta.

McLaren Senna

McLaren Senna

Nazwa wzięta od genialnego kierowcy Formuły 1 zobowiązuje. Kierowca może liczyć na 4-litrowy silnik V8, wsparty dwiema turbosprężarkami, który zapewnia 800 KM i 800 Nm. Włókno węglowe pozwoliło uzyskać niską masę na poziomie 1198 kg. Oficjalne osiągi pozostają tajemnicą, ale można przypuszczać, że pierwsza setka to kwestia mniej niż 3 s., a prędkość maksymalna znacznie przewyższa 300 km/h.

Lexus LFA

Lexus

Japoński supersamochód zadebiutował w 2009 roku. Zgodnie z opublikowanymi informacjami jego nadwozie wykonano w 65% z włókna węglowego. Wpłynęło to na sztywność pojazdu oraz pozwoliło zaoszczędzić ok. 100 kg, w porównaniu z konwencjonalną stalową strukturą.

McLaren Speedtail

McLaren Speedtail

W przypadku ostatniej kreacji McLarena – modelu Speedtail – z włókna węglowego wykonano całą karoserię. Na szczególną uwagę zasługują lotki wykonane z tego materiału, które cechują się… giętkością. Przy odpowiedniej prędkości odkształcają się z poszycia nadwozia.

Porsche 911 DLS Singer

Porsche Singer

Magnez, tytan i oczywiście włókno węglowe użyte zostały do budowy nadwozia Porsche 911 DLS by Singer. W efekcie auto waży niecałe 1000 kg, co przy takiej masie i 500 koniach mechanicznych dostarczanych przez wolnossącego 4-litrowego boxera oznacza unikalne wrażenia z jazdy.

 

Zdjęcia: motor1.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze