Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Z cyklu: zapomniane koncepty i prototypy – Renault Espace F1

To prawdopodobnie najbardziej szalony minivan, jaki kiedykolwiek powstał. Poznajcie historię Renault Espace F1.


Ranking awaryjności aut. Raport 2017 wg polskich mechaników.

  


Renault Espace zapoczątkował trend na rodzinne minivany w Europie. Auto zadebiutowało na rynku w 1984 roku i dosyć szybko zyskało licznych fanów, którzy docenili nie tylko jego przestronność i pakowność, ale także oferowany komfort.

Francuski producent dobrze zdawał sobie sprawę z wyjątkowości rodzinnego minivana, dlatego okrągłe 10. urodziny modelu postanowił świętować z pompą. Okazja była szczególna, bo minęło również 10 lat od rozpoczęcia współpracy Renault z Formułą 1.

Tak powstał Renault Espace F1 – minivan na tor

Espace F1

„Rodzinny 4-miejscowy bolid” brzmi jak oksymoron, ale nie ma w tym ani trochę przesady. Espace F1 bazuje bowiem na bolidzie Renault Williams. Do jego napędu wykorzystano jednostkę V10 o pojemności 3,5 l, z której po interwencji – pierwotnie miała 700 KM – udało się wykrzesać aż 820 KM. Cała moc trafiała na tylne koła za sprawą 6-stopniowej półautomatycznej skrzyni biegów.

Pierwsza setka pękała po 2,8 s

Espace F1

Po 6,7 s od startu Espace F1 mknął już prawie 200 km/h. Prędkość maksymalna auta zamykała się w 312 km/h.

Wrażenie robiło również hamowanie

Renault Espace F1

Węglowo-ceramiczne hamulce umożliwiały zatrzymanie się z prędkości 270 km/h do zera na odcinku 600 m.

Takie osiągi nie byłyby możliwe, gdyby nie wykonane z lekkiego włókna węglowego nadwozie oraz zmodyfikowana pod kątem aerodynamiczności konstrukcja. Espace F1 został obniżony i poszerzony, a jego silnik zamontowano centralnie, by zoptymalizować rozkład masy.

Na uwagę zasługuje wnętrze, w którym silnik umieszczono pomiędzy fotelami

Espace F1

Nie ma tu nic, co by mogłoby wpływać negatywnie na wzrost masy pojazdu (tylko 1300 kg). Klatka bezpieczeństwa, 4 kubełkowe fotele i sportowe pasy wyczerpują wyposażenie kabiny.

Renault Espace F1 nigdy nie trafił do seryjnej produkcji. Prototyp znajduje się w muzeum Matra w Romorantin, ale od czasu do czasu pojawia się na torach wyścigowych jako auto pokazowe. O jego możliwościach sprinterskich zaświadcza poniższy film:

 

 

Zdjęcia: motor1.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze