Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Autonomiczny Range Rover Sport przeszedł testy na ulicach Coventry

Autonomiczny Range Rover Sport wyjechał na ulice zatłoczonego Coventry w Wielkiej Brytanii. Test zdał na piątkę. Co to oznacza dla nas?

Range Rover Sport

Zakończona pomyślnie próba autonomicznej technologii to efekt 3-letniego programu finansowanego przez rządową organizację UK Autodrive. Na kończący się w tym miesiącu projekt przeznaczono łącznie 20 milionów funtów. Jego pierwsza część odbywała się na zamkniętych torach, ale ostatnią fazę testów zaplanowano w miejskiej dżungli. Coventry z rozbudowaną infrastrukturą komunikacyjną świetnie się do tego nadaje.

Przy wyborze auta do testów zaważyła funkcja Adaptive Cruise Control

Range Rover Sport został wybrany ze względu na swoją wydajność oraz zamontowaną na pokładzie funkcję Adaptive Cruise Control.  Uzupełniono ją o dodatkowe sensory, kamery, radar i LIDAR. Tak wyposażony brytyjski SUV może wykrywać ewentualne przeszkody na drodze oraz całkiem płynnie radzić sobie w ruchu ulicznym, włącznie z parkowaniem, jak twierdzą specjaliści JLR.

Range Rover Sport

Na pokładzie prototypowego autonomicznego Range Rovera Sport znalazł się co prawda kierowca, ale nie ingerował w samą jazdę. Auto dostosowało się do warunków panujących na drodze, poruszając się z maksymalną prędkością 40 mil na godzinę (64 km/h). Nie straszne mu były ronda, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, piesi ani rowerzyści.

„Nasz samojeżdżący pojazd nie jest narażony na presję, ani zmęczenie, jakie odczuwa kierowca, przekształca więc potencjalnie stresującą sytuację w całkowicie bezstresową” – powiedział Mark Cund, kierownik ds. badań pojazdów autonomicznych w Jaguar Land Rover

Co ten test zakończony sukcesem oznacza dla nas, zwykłych użytkowników dróg?

Tak naprawdę w tej chwili niewiele. Technologia autonomiczna (szczególnie 4 i 5 poziom) to wciąż melodia przyszłości. Trudno oczekiwać, by w najbliższym czasie trafiła do komercyjnego zastosowania. Wyzwaniem jest stworzenie prawnych regulacji, dopuszczających tego typu pojazdy do ruchu ulicznego. Kluczowe będzie zdefiniowanie takiej kwestii, jak odpowiedzialność za naruszenie przepisów drogowych, co wydaje się stanowić większy problem niż okiełznanie samej technologii. Tę Jaguar Land Rover gotowy jest zaoferować klientom już w najbliższych 10 latach.

 

Zdjęcia: motor1.com

Komentarze