10 aut wyposażonych w technologie, które wyprzedzały swój czas
Oto 10 pojazdów z rozwiązaniami technologicznymi na pokładzie, które dzisiaj nie dziwią, a kiedyś uchodziły za innowacyjne.
Dezaktywacja cylindrów
Prekursorem zastosowania systemu odłączania cylindrów był Cadillac. Takie rozwiązanie znalazło się w modelu Seville z 1980 roku. Wielu właścicieli auta podczas normalne jazdy narzekało jednak na małą precyzję układu regulującego przełączanie cylindrów, co skutkowało mniejszą prędkością, szarpaniem czy trudnościami w pokonywaniu wzniesień. Dlatego pomimo faktu, że oszczędność paliwa była znaczna, to zdarzały się przypadki powrotu do konwencjonalnego V8.
GPS
W 1981 roku w Hondzie Accord można było zamówić w opcji Gyrocator – urządzenie, będące namiastką współczesnego GPS-u. Gyrocator wykorzystywał specjalne karty z mapami, monitor kineskopowy oraz żyroskop i czujniki przy kołach. Aby wyznaczyć trasę, trzeba było samodzielnie wyrysować ją na kliszach zmywalnym piórem, a następnie włożyć w przegródkę aparatury. Wysoki koszt (7000 dolarów) nie przyczynił się jednak do jego dużej popularności.
Cyfrowa deska rozdzielcza
Aston Martin Lagonda na początku produkcji, czyli w 1978 roku uchodził za jedno z najdroższych aut na świecie. Kosztował 50 000 funtów, podczas gdy cena za Rolls-Royce’a Silver Shadow wynosiła 41 000. Nie dziwi zatem luksusowe wnętrze, w który po raz pierwszy w historii motoryzacji zagościła cyfrowa deska rozdzielcza.
Elektrycznie składany dach
Za mechanizm otwierania dachu jednym guzikiem odpowiada… dentysta z zawodu, Georges Paulin, który wpadł na taki pomysł na początku lat 30. Opracowane przez niego rozwiązanie zostało wykorzystane przez Peugeota w modelu 601 Eclipse w 1934 roku.
Ekran dotykowy
Ekrany dotykowe w autach są dziś wszechobecne, choć początki były dość trudne i siermiężne. Szlaki przecierał Buick, który w modelu Riviera, produkowanym w latach 1986 – 1993, zamontował pierwszy ekran dotykowy w rozmiarze 9-cali. Umożliwiał on sterowanie temperaturą oraz systemem audio. Ekran wyświetlał również podstawowe parametry silnika.
Napęd na przednią oś
W 1929 roku firma Cord zastosowała przedni napęd w luksusowym modelu Cord L-29. W produkcji wieloseryjnej to rozwiązanie wykorzystał Citroen wiele lat później w słynnym modelu Traction Avant.
Napęd na cztery koła
Tytuł prekursora napędu 4×4 należy do angielskiej firmy Jensen, która zaoferowała go w 1966 roku w sportowym modelu FF napędzanym jednostką V8. Powstało tylko 320 egzemplarzy.
Turbodoładowanie
Do pierwszych seryjnych pojazdów, w których technologia turbodoładowania znalazła zastosowanie należą Oldsmobile Jetfire oraz Chevrolet Corvair Monza. Obydwa pojawiły się na rynku na początku lat 60.
Napęd elektryczny
Eksperymenty z napędem elektrycznym sięgają lat 30. XIX wieku, ale pierwszym pojazdem, który trafił do masowej produkcji był Flocken Elektrowagen z 1888 roku. Projekt wykorzystujący akumulator kwasowo-ołowiowy zaprojektował i zbudował niemiecki wynalazca, Andreas Flocken.
Układ hybrydowy
Twórcą pierwszej hybrydy jest nie kto inny jak sam Ferdynand Porsche, który współpracował nad projektem z Ludwigiem Lohnerem. Auto o nazwie Semper Vivus (z łac. „wiecznie żywy”) zadebiutowało na targach Paris World Exhibition w 1900 roku.
Źródło: jalopnik.com, carscoops.com, motor1.com
Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.
Komentarze