Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

10 aut wyposażonych w technologie, które wyprzedzały swój czas

Oto 10 pojazdów z rozwiązaniami technologicznymi na pokładzie, które dzisiaj nie dziwią, a kiedyś uchodziły za innowacyjne.

Dezaktywacja cylindrów

Seville - auto z systemem dezaktywacji cylindrow

Prekursorem zastosowania systemu odłączania cylindrów był Cadillac. Takie rozwiązanie znalazło się w modelu Seville z 1980 roku. Wielu właścicieli auta podczas normalne jazdy narzekało jednak na małą precyzję układu regulującego przełączanie cylindrów, co skutkowało mniejszą prędkością, szarpaniem czy trudnościami w pokonywaniu wzniesień. Dlatego pomimo faktu, że oszczędność paliwa była znaczna, to zdarzały się przypadki powrotu do konwencjonalnego V8.

GPS

Gyrocator

W 1981 roku w Hondzie Accord można było zamówić w opcji Gyrocator – urządzenie, będące namiastką współczesnego GPS-u. Gyrocator wykorzystywał specjalne karty z mapami, monitor kineskopowy oraz żyroskop i czujniki przy kołach. Aby wyznaczyć trasę, trzeba było samodzielnie wyrysować ją na kliszach zmywalnym piórem, a następnie włożyć w przegródkę aparatury. Wysoki koszt (7000 dolarów) nie przyczynił się jednak do jego dużej popularności.

Cyfrowa deska rozdzielcza

Lagonda

Aston Martin Lagonda na początku produkcji, czyli w 1978 roku uchodził za jedno z najdroższych aut na świecie. Kosztował 50 000 funtów, podczas gdy cena za Rolls-Royce’a Silver Shadow wynosiła 41 000. Nie dziwi zatem luksusowe wnętrze, w który po raz pierwszy w historii motoryzacji zagościła cyfrowa deska rozdzielcza.

Elektrycznie składany dach

Peugeot

Za mechanizm otwierania dachu jednym guzikiem odpowiada… dentysta z zawodu, Georges Paulin, który wpadł na taki pomysł na początku lat 30. Opracowane przez niego rozwiązanie zostało wykorzystane przez Peugeota w modelu 601 Eclipse w 1934 roku.

Ekran dotykowy

Riviera

Ekrany dotykowe w autach są dziś wszechobecne, choć początki były dość trudne i siermiężne. Szlaki przecierał Buick, który w modelu Riviera, produkowanym w latach 1986 – 1993, zamontował pierwszy ekran dotykowy w rozmiarze 9-cali. Umożliwiał on sterowanie temperaturą oraz systemem audio. Ekran wyświetlał również podstawowe parametry silnika.

Napęd na przednią oś

Przednionapedowy Cord L-29

W 1929 roku firma Cord zastosowała przedni napęd w luksusowym modelu Cord L-29. W produkcji wieloseryjnej to rozwiązanie wykorzystał Citroen wiele lat później w słynnym modelu Traction Avant.

Napęd na cztery koła

Jensen FF z napedem na cztery kola

Tytuł prekursora napędu 4×4 należy do angielskiej firmy Jensen, która zaoferowała go w 1966 roku w sportowym modelu FF napędzanym jednostką V8. Powstało tylko 320 egzemplarzy.

Turbodoładowanie

Jetfire

Do pierwszych seryjnych pojazdów, w których technologia turbodoładowania znalazła zastosowanie należą Oldsmobile Jetfire oraz Chevrolet Corvair Monza. Obydwa pojawiły się na rynku na początku lat 60.

Napęd elektryczny

Pierwszy elektryk - Flocken Electrowagen

Eksperymenty z napędem elektrycznym sięgają lat 30. XIX wieku, ale pierwszym pojazdem, który trafił do masowej produkcji był Flocken Elektrowagen z 1888 roku. Projekt wykorzystujący akumulator kwasowo-ołowiowy zaprojektował i zbudował niemiecki wynalazca, Andreas Flocken.

Układ hybrydowy

Semper Vivus

Twórcą pierwszej hybrydy jest nie kto inny jak sam Ferdynand Porsche, który współpracował nad projektem z Ludwigiem Lohnerem. Auto o nazwie Semper Vivus (z łac. „wiecznie żywy”) zadebiutowało na targach Paris World Exhibition w 1900 roku.

 

Źródło: jalopnik.com, carscoops.com, motor1.com

Komentarze