Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

McLaren nie planuje SUV-a, Aston Martin już nad takim pojazdem pracuje

Z roku na rok zmniejsza się grupa elitarnych producentów, którzy nie mają (jeszcze) SUV-a w ofercie. W 2016 roku klub opuścił Bentley, wprowadzając na rynek Bentaygę. Pod koniec zeszłego roku rezygnację z członkostwa złożyło Lamborghini, prezentując Urusa, a w tym roku zrobił to Rolls-Royce modelem Cullinan

Wciąż są jednak marki, które nie zamierzają produkować
SUV-a. Zaktualizowałem listę sprzed kilku lat:

Ferrari

wizualizacja SUV-a Ferrari

Zmarły w lipcu Sergio Marchionne wielokrotnie odżegnywał się od wprowadzenia do produkcji SUV-a, by w obliczu popularności tego segmentu na rynku zmienić całkowicie zdanie. Ferrari będzie miało SUV-a, a dokładniej rzecz ujmując – FUV-a (Ferrari Utility Vehicle), bo włoska marka nie chce być wkładana do jednego worka z innymi markami. I nic w tym dziwnego. Purystom i konserwatywnym miłośnikom marki pozostaje jedynie mieć nadzieję, że powstanie coś naprawdę wyjątkowego.

Lotus

Brytyjska marka pod rządami Jeana-Marca Galesa zanotowała 10% wzrost sprzedaży w 2017 roku względem 2016, sprzedając 1600 aut. Gale, którego na stanowisku zastąpił w czerwcu Feng Qingfeng, prognozował, że SUV zwiększy sprzedaż do ponad 10 000 aut rocznie. Prace nad pojazdem podobno już trwają. Ponieważ Lotus należy do Geely można przypuszczać, że pierwszy SUV marki będzie wykorzystywał rozwiązania zaczerpnięte z Volvo. Osobiście ciekawi mnie to, czy SUV Lotusa sprosta filozofii założyciela marki, Colina Chapmana, który zwykł mawiać: „uprość, a potem dodaj lekkości”. Czy w ogóle jest to możliwe w przypadku SUV-a?

Aston Martin

„Jeżeli Aston Martin chce przetrwać, musi zaprezentować SUV-a”– powiedział Andy Palmer, szef Astona Martina

DBX

W 2015 roku poznaliśmy wersję studyjną SUV-a o nazwie roboczej DBX. Pojazd miał dwoje drzwi i futurystyczną stylistykę. Od tego czasu czekamy na wersję produkcyjną, o której na razie z pewnością wiadomo tylko tyle, że będzie miała dodatkową parę drzwi. I być może otrzyma nazwę „Varekai” (co znaczy „gdziekolwiek”). Debiut w 2019 roku.

Bugatti

Bugatti

Niedawno Stephen Winkelmann, dyrektor generalny Bugatti, udzielił ciekawej wypowiedzi dla portalu CarAdvice, z której wynika jasno, że producent gotowy jest rozszerzyć rodzinę Bugatti o nowy model. Czy to będzie SUV? Tego CEO firmy z Molsheim wprost nie powiedział, ale wyraził gotowość do zrobienia czegoś „całkiem innego od superauta”. A że najpopularniejszym nadwoziem obecnie jest SUV… nie tylko moja wyobraźnia pracuje. Ostatnie zdanie należeć będzie w tej kwestii do Volkswagena.

McLaren

McLaren nie zbuduje SUV-a. Przynajmniej na tę chwilę decyzja taka nie ma zielonego światła.

„Na świecie jest aż nadto SUV-ów i nie potrzebujemy kolejnego” – powiedział Mike Flewitt, szef McLarena

Flewitt podał 3 główne powody, dla których stworzenie SUV-a jest nieopłacalne dla McLarena. Pierwszym z nich ma być dziedzictwo brytyjskiej marki, która kojarzona jest ze sportem. SUV stanowiłby wyłom w tym wizerunku, do czego producent z Woking nie chce dopuścić.

Problematyczną kwestią jest także ewentualne dzielenie technologii z innymi producentami, jak to ma miejsce w przypadku wielu SUV-ów na rynku. Jeśli McLaren chciałby tego uniknąć, to musiałby zaczynać od zera, a to z kolei oznaczałoby ogromne koszty. Trzecim argumentem przeciwko wypuszczeniu na rynek SUV-a jest niskie zapotrzebowanie na taki pojazd wśród klientów McLarena.

Koenigsegg

Christian von Koenigsegg zdecydowanie do fanów SUV-ów nie należy. Przyznał co prawda kilka lat temu, że jego firma mogłaby robić SUV-y i rynek by pewnie zaakceptował taki samochód, ale osobiście uważa pojazdy z gatunku Sport Utility Vehicle za „zasadniczo błędne”. Mam nadzieje, że nigdy nie zmieni zdania.

 

 

Zdjęcia: Peisert Design, motor1.com

Komentarze