Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Lamborghini Aventador SVJ – 5 rzeczy, które musisz o nim wiedzieć

Najbardziej hardkorowe Lamborghini w historii w końcu zrzuciło kamuflaż. O tym, że Aventador Superveloce Jota (SVJ) jest szybkie, dowiedzieliśmy się, gdy pobił rekord toru Nurburgring, należący do Porsche 911 GT2 RS. Oto co jeszcze musicie o nim wiedzieć.

1. Wolnossące V12 rządzi

Aventador SVJ

Sercem najszybszego produkcyjnego auta na Nurburgringu (rekord 6:44,97 s) jest wolnossący silnik V12, największy, jaki kiedykolwiek wyprodukowano we Włoszech i prawdopodobnie ostatni bez wspomagania prądem, jaki znajdziemy w Lambo.

Jednostka o pojemności 6,5 l zapewnia 770 KM (kręci się do 8700 obr./min.) i moment obrotowy sięgający 720 Nm (6750 obr./min.). Moc na wszystkie koła przekazywana jest za sprawą 7-biegowej przekładni ISR.

2. „Kosmiczne” przyspieszenie

Aventador SVJ

Aventador SVJ wystrzeliwuje do setki w 2,8 s, by po kolejnych 5,8 s mknąć z prędkością 200 km/h. Szybkie rozpędzanie kończy się na 350 km/h. Niebagatelny wpływ na takie osiągi ma obniżona masa względem „zwykłego” Aventadora (SVJ waży 1525 kilogramów) oraz aerodynamika.

3. Aerodinamica Lamborghini Attiva robi robotę

Aventador SVJ

Mowa o zaawansowanym aktywnym systemie aerodynamicznym – Aerodinamica Lamborghini Attiva. Po raz pierwszy system ten zadebiutował w Huracanie Performante, ale Lamborghini udoskonaliło go, zwiększając siłę docisku auta o 40%, przy równoczesnym zmniejszeniu oporu powietrza o 1%.

Jak funkcjonuje ALA? Para klapek umieszczonych przy przednim spojlerze aktywuje się w czasie krótszym niż 500 milisekund. Gdy system jest włączony, a klapy otwierają się, poprawia się współczynnik oporu powietrza, a Lambo staje się wydajniejsze i szybsze na prostej. Przy zamkniętych klapkach wzrasta docisk do podłoża, przez co Lambo efektywniej pokonuje zakręty.

Magia dzieje się, gdy system ALA jest włączony i powietrze jest przepuszczane przez tylne skrzydło. Gdy Aventador SVJ wchodzi w zakręt wloty powietrza z klapkami mogą otwierać się niezależnie, sterując tym samym siłą docisku po tej stronie, gdzie jest to w danej chwili najbardziej potrzebne.

4. Tylne koła skrętne, udoskonalony układ kierowniczy, poprawione zawieszenie

Aventador SVJ

Podobnie jak Aventador S, tak i SVJ wykorzystuje system 4 kół skrętnych, co wpływa korzystnie na zwrotność i stabilność podczas pokonywania łuków. Producent dopracował również układ kierowniczy i wprowadził poprawki do zawieszenia, które teraz charakteryzuje się większą sztywnością. Wszystkie te zabiegi podporządkowane zostały jednemu celowi – Lamborghini Aventador SVJ ma władać na torze.

5. Najdroższe Lamborghini aktualnie w sprzedaży

SVJ

„Lamborghini Aventador SVJ jest innowacyjnym pojazdem, który stanowi absolutny szczyt w naszej ofercie superaut” – powiedział szef marki, Stefano Domenicali

Dlatego cena Aventadora SVJ w Europie startuje od 349 116 euro, nie licząc podatku. W USA trzeba będzie zapłacić 517 700 dolarów, a w Wielkiej Brytanii cennik otwiera kwota 291 667 funtów. Jednym zdaniem – SVJ będzie najdroższym Lamborghini w ofercie producenta, przynajmniej na ten moment.

Produkcja tego supercara będzie limitowana do 963 sztuk, z czego 63 egzemplarze będą odznaczać się specjalnym malowaniem w nawiązaniu do roku powstania marki Lamborghini. Ciekawe, jak wiele z nich trafi na Bliski Wschód.

 

Zdjęcia: carscoops.com

Komentarze