Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

8 faktów na temat Rolls-Royce’a Cullinana

Jeszcze kilka lat temu mało kto sądził, że Rolls-Royce zbuduje auto o zwiększonym prześwicie, którym będzie można jeździć po bezdrożach. Ale świat się zmienił, a wraz z nim oczekiwania klientów. Producent z Goodwood wyszedł im naprzeciw i tak oto doczekaliśmy się ultraluksusowego pojazdu o niepospolitym nadwoziu i napędzie na cztery koła. 

Oto 8 faktów na temat Cullinana:

To SUV pojazd „all-terrain high-bodied car”

Cullinan

Rolls-Royce jak ognia unika terminu SUV wobec Cullinana, tak jakby to pojęcie było zbyt plebejskie i uwłaczało brytyjskiej marce. W materiałach prasowych pojawia się najczęściej określenie „all-terrain high-bodied car”, które można przetłumaczyć jako „pojazd o podwyższonym nadwoziu posiadający zdolności terenowe”.

Cullinan, czyli diament

Rolls-Royce Cullinan swoją nazwę zawdzięcza największemu diamentowi jaki kiedykolwiek został odkryty na świecie. Miało to miejsce w 1905 roku w Republice Południowej Afryki. Jego masa wynosiła 3106 karatów (621 g) i dzisiaj według rynkowej wartości ten szlachetny kamień wart byłby ok. 400 mln dolarów. Gdyby nie został wcześniej podzielony na kilkadziesiąt mniejszych części.

Architektura luksusu

Cullinan

Cullinan jest drugim modelem Rolls-Royce’a (po Phantomie), który wykorzystuje tzw. „architekturę luksusu” (Architecture of Luxury). Aluminiowa konstrukcja jest o 30% sztywniejsza od stosowanej poprzednio i można ją skalować, dzięki czemu znajdzie zastosowanie w przyszłych modelach brytyjskiej marki.

Rozmiary i waga

SUV Rolls-Royce’a jest ogromny i masywny – waży 2660 kilogramów. Długi na 5341 mm, szeroki na 2164 mm i wysoki na 1835 mm mógłby stanowić zasłonę dla niemałego przecież Bentleya Bentaygi (dł. 5140 mm, szer. 1998 mm, wys.1742 mm). Porównanie rozstawu osi również wypada na korzyść Cullinana – 3295 mm wobec 2995 mm Bentaygi.

Silnik

Cullinan będzie oferowany z dobrze już znaną 6,75-litrową jednostką V12 twin turbo o mocy 570 KM i momencie obrotowym wynoszącym 850 Nm, dostępnym już od 1600 obr./min. Współpracuje z nią automatyczna przekładnia ZF. Osiągi? Nie są znane, bo Rolls-Royce uznał, że jest to mało istotna informacja dla potencjalnych nabywców. Wiadomo tylko, że prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Jazda w terenie

Rolls-Royce Cullinan

Wyposażonym w napęd na 4 koła Cullinanem można bez obaw zjechać z asfaltu, a nawet pokonać 54-centymetrowy bród. Producent zapewnia, że w najmniejszym stopniu nie ucierpi na tym komfort podróżujących. Gwarantem jest adaptacyjne zawieszenie Magic Carpet Ride. Naszpikowany elektroniką system dopasuje ustawienia amortyzatorów optymalnie do nierówności nawierzchni.

Viewing Suite

To dwa skórzane fotele, które wysuwają się automatycznie z bagażnika. Można z nich podziwiać zachód słońca z nadmorskiego klifu, sącząc chłodnego szampana. Podobne rozwiązanie znajdziemy w najdroższej wersji Range Rovera SVAutobiography.

Cullinan

Rekreacyjny moduł z siedzeniami jest tylko jedną z opcji dla Cullinana. Na życzenie oddział Bespoke zaaranżuje przestrzeń ładunkową pod kątem naszej ulubionej aktywności. Na przykład, jeśli uprawiasz wędkarstwo muchowe, to możesz liczyć na odpowiedni zestaw wyposażenia oraz dopasowanie funkcjonalności całego bagażnika.

Cena

Rolls-Royce Cullinan

Cullinan został wyceniony na 325 000 dolarów. Bez zaglądania na listę opcji. Bentley Bentayga jest tańszy o ok. 100 000 dolarów. Cóż, nie bez powodu Rolls-Royce Cullinan ma w nazwie najdroższy diament świata.

 

Źródło: Rolls-Royce

Komentarze