Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Mitsuoka Motors, czyli w krainie dziwnych samochodów

Producent Mitsuoka Motors jest jak tekstylny na plaży pełnej nudystów – wyróżnia się. Jest również dziesiątym co do wielkości twórcą samochodów w Kraju Kwitnącej Wiśni, ale w Europie mało kto o nim słyszał. Oto najciekawsze modele tej oryginalnej marki.

Powstanie Mitsuoka Motors

Zanim firma Mitsuoka przekształciła się w niezależnego producenta aut funkcjonowała jako warsztat samochodowy w małej miejscowości Toyama – 250 mil na zachód od Tokio. Mechanika pojazdowa, blacharstwo, poprawki lakiernicze. Handlowanie samochodami również. Warsztat przeobraził się w sieć dilerską, a z czasem firma zaczęła tworzyć repliki wzorowane na modelach z rynku brytyjskiego z lat 60. Choć nie tylko. W portfolio marki można znaleźć np. replikę Porsche 356 Speedster, czyli Mitsuoka Bubu 356 Speedstar:

Mitsuoka Bubu 356 Speedstar

Zero-1

Zero1 jak Lotus Seven

Jest rok 1994. Mitsuoka prezentuje światu samochód w stylu Lotusa Seven. Nazywa się Zero-1. Kopia prawie idealna.

Galue

Galue

Mitsuoka tworzy wiele swoich modeli przy użyciu tej samej metody – bierze normalny samochód, z reguły jest to jakiś model Nissana, i następnie „dokleja” do niego przód klasyka. Tak było z Galue. Za bazę pierwszej generacji posłużył Nissan Crew, który sprzedawany był wyłącznie w Japonii. Mitsuoka przestylizował jego grill tak, by przypominał Bentleya. Przypomina?

Viewt

Mitsuoka Viewt

Najpopularniejszym i najdłużej produkowanym (od 1993 roku) modelem Mitsuoka jest jednak dziwaczny Viewt z liczbą przekraczającą 12 000 sprzedanych sztuk w ostatnim ćwierćwieczu.

4-drzwiowy sedan wydaje się z zewnątrz rażącą kopią znanego brytyjskiego klasyka – Jaguara MKII. Z drugiej strony auto powstało jako wyraz hołdu wobec legendarnego Jaguara, więc można to jakoś zrozumieć. Jeśli chodzi o konkrety – platforma pochodzi od Nissana Micry, podobnie jak wnętrze i 4-cylindrowy silnik 1.2 o mocy 79 KM.

Himiko

Himiko

Do 2016 roku Mitsuoka Motors sprzedawała swoje auta wyłącznie w Japonii. Wszystko zmieniło się wraz z modelem Himiko. Inspirowany Mazdą MX-5 Miata i Morganem pojazd zyskał przychylną reakcję odwiedzających londyńskie targi motoryzacyjne w 2015 roku, co przekonało producenta, by wejść z tym modelem na brytyjski rynek. W Japonii jest on w sprzedaży od 2008 roku.

Orochi

Orochi

Charakterystyczna kratka, podwójne reflektory i nadwozie zaprojektowano tak, by przyciągały uwagę. Mitsuoka Orochi jest prawdziwym zlepkiem części i podzespołów różnych pojazdów. Podwozie pochodzi z Hondy NSX, silnik V6 pobrano od Toyoty, skrzynia automatyczna należą do Lexusa RX 330, a dawcą hamulców jest Honda Legend. Auto ma 233 KM i przyspiesza do setki w 6,5 s. Powstała również wersja bez dachu – Orochi Nude Top.

Le-Seyde

Le-Seyde

Jednym z najbardziej szalonych aut z fabryki Mitsuoka jest inspirowany Lincolnem Excalibur model Le-Seyde. Auto w liczbie 500 sztuk powstało na bazie Nissana Silvia. Można nim nawet uprawiać drifting.

Auta to nie wszystko

Mitsuoka Like T3

Oprócz samochodów Mitsuoka znany jest z projektowania trójkołowych skuterów. Debiutował modelem Mitsuoka Bubu 50 w 1982 roku. W 2011 roku poznaliśmy elektrycznego Like-T3 dla dwóch osób (+ 100-kilogramowy ładunek).

Elektryczny Mitsuoka Like P3

Rozwinięciem projektu Like-T3 jest Like-P3 z 4 siedzeniami, który na jednym ładowaniu może pokonać ok. 60 kilometrów.

 

Źródło i zdjęcia: Mitsuoka

Komentarze