Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

8 faktów na temat Forda Focusa czwartej generacji

Premiera czwartej generacji Forda Focusa zbiegła się z jego 20. urodzinami. Laureat europejskiej nagrody Car of the Year z 1999 roku w nowym wydaniu prezentuje się świetnie. Oto, co warto o nim wiedzieć.

1. Wygląd

Pierwsza generacja Focusa wyróżniała się na tle innych aut na ulicy niebanalnym designem. Wygląd pojazdu był powiewem świeżości w motoryzacji końca lat 90. i przykuwał wzrok przechodniów. Nowa odsłona nie jest już tak rewolucyjna pod tym względem, ale zmian jest bardzo wiele. Styliści mieli czystą kartkę papieru oraz dużą swobodę realizacji, z której skrupulatnie skorzystali.

Nowy Focus

Ford Focus czwartej generacji ma wydłużoną maskę, pochylone przednie słupki i jest delikatnie obniżony. Producent przeprojektował tylne lampy, które teraz są dwuczęściowe. Większy jest też jego grill, nadal to jednak Focus z charakterystycznym przodem.

2. Platforma

Focus

Auto powstało na nowej platformie C2. Focus charakteryzuje się sztywniejszym nadwoziem (o 20%), krótszymi zwisami i większym rozstawem osi, co z kolei oznacza większą ilość miejsca w kabinie.

3. Aerodynamika i zawieszenie

Nowy Focus

Nadwozie Focusa zostało zoptymalizowane pod kątem aerodynamiczności. Fordowi udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza, który wynosi 0,25 dla sedana i 0,273 dla hatchbacka (to najlepsze wyniki w tej klasie). Niższa jest również masa pojazdu (o ok. 88 kg), co ma mieć przełożenie na mniejsze zużycie paliwa oraz emisję CO2.

W słabszych wersjach silnikowych tylne zawieszenie oparte jest na belce skrętnej, w mocniejszych – jest to zawieszenie wielowahaczowe.

4. Wnętrze

Kokpit Focusa

We wnętrzu dominuje prostota połączona z elegancją. Deska rozdzielcza wykonana została z miękkiego w dotyku tworzywa sztucznego, a liczbę przycisków ograniczono do minimum. W zależności od wersji wyposażenia kierowca ma do dyspozycji 6,5- lub 8-calowy wyświetlacz systemu SYNC3, który jest kompatybilny z AndroidAuto i Apple CarPlay. Muzyczne doznania zapewnia 675-wattowy system audio Bang&Olufsen (w opcji).

5. Mobilność i łączność z internetem

Ford otwarty jest na tzw. zjawisko „connected cars”. Nowy Focus ma wiele rozwiązań, które ułatwią korzystanie ze smartfonów w codziennej eksploatacji auta. Z pozycji telefonu można m.in. blokować i odblokować drzwi, monitorować poziom paliwa, lokalizować auto na parkingu, czy odpowiednio wcześniej uruchomić ogrzewanie. Za sprawą hotspotu WI-FI na pokładzie połączymy z internetem nawet 10 urządzeń.

6. Bezpieczeństwo

Nowy Focus

Debiutuje system Co-Pilot 360, znany z amerykańskiego modelu Fusion. W jego skład wchodzi m.in. system awaryjnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, aktywny tempomat, asystent martwego pola, kamera cofania, system reflektorów adaptacyjnych z funkcją doświetlania zakrętów, czy system utrzymania na pasie ruchu. Na wyposażeniu znajdą się 2 kamery, 3 radary i aż 12 czujników ultradźwiękowych, monitorujących obszar wokół pojazdu.

Z ciekawostek: będzie można dokupić wyświetlacz head-up, co do tej pory było niemożliwe.

7. Silniki

Pod maską Focusa znajdziemy znane jednostki z serii EcoBoost: 1.0 (w wariantach mocy 85, 100 i 125 KM) i 1.5 (150 i 180 KM). Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, będzie można wybierać spośród 1.5 EcoBlue (95 i 120 KM) oraz 2.0 TDCI (150 KM). Za przeniesienie napędu będzie odpowiadać manualna 6-biegowa skrzynia biegów lub 8-biegowa przekładnia automatyczna.

8. Nie ma wersji 3-drzwiowej

Nowy Ford Focus

Podobnie jak w poprzedniej wersji, nie ma odmiany 3-drzwiowej. Powód jest prosty – nikt już takich aut nie chce kupować.

Cenę Focusa poznamy prawdopodobnie jeszcze w kwietniu, ale sprzedaż ruszy dopiero w drugiej połowie roku.

 

Źródło i zdjęcia: carscoops, Ford

Komentarze