Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Serwis samochodów hybrydowych – czy Polska jest na to gotowa?

Koncept samochodu hybrydowego nie jest nowy – pierwszy pojazd spalinowo-elektryczny zaprezentowany został przez Ferdynanda Porsche już w 1900 roku.

Mimo to pojazdy z napędem hybrydowym stały się ogólnodostępne dopiero w 1997 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek Toyoty Prius. Początkowo samochody hybrydowe uważane były za ekologiczną ciekawostkę, jednak, wraz ze wzrostem cen ropy, zwiększyło się również zainteresowanie w tym kierunku. Liczba hybryd stale rośnie. Czy za tym trendem podąża także dostępność usług serwisowych dla tych pojazdów?

Serwis samochodów hybrydowych - ProfiAuto Blog

Specyfika samochodów hybrydowych

Samochody wyposażone w napęd hybrydowy posiadają silnik spalinowy i elektryczny. Wyróżnia się napędy równoległe, szeregowe oraz mieszane – różnią się one zasadą działania. W konfiguracji równoległej samochód może być napędzany bezpośrednio silnikiem spalinowym, elektrycznym lub oboma naraz. W przypadku układu szeregowego, pojazd napędzany jest bezpośrednio silnikiem elektrycznym, a silnik spalinowy napędza generator prądu. Napędy mieszane łączą obydwa te rozwiązania i w efekcie cechują się największą wydajnością. Niezależnie od typu napędu, akumulatory ładowane są przeważnie za pomocą systemu odzyskiwania energii podczas hamowania. W przypadku hybryd plug-in możliwe jest również ładowanie z zewnętrznego źródła.

Główną zaletą pojazdów hybrydowych jest mniejsze zużycie paliwa oraz niższa emisja spalin i hałasu. Samochody te cechują się jednak wyższą ceną zakupu oraz większa masą.

Koszty serwisowania

Usterki w samochodach hybrydowych są stosunkowo rzadkie – do najczęstszych awarii układu hybrydowego zalicza się uszkodzenia instalacji elektrycznej i niesprawności baterii trakcyjnej. Bardzo rzadko dochodzi do awarii układu napędowego i inwertera. Standardowy przegląd pojazdu hybrydowego przeważnie jest tańszy niż w przypadku spalinowego odpowiednika – brak paska klinowego, sprzęgła ciernego, rozrusznika i alternatora (obecnych w pojazdach spalinowych i zużywających się podczas ich eksploatacji) obniża koszty serwisowania samochodu hybrydowego. Należy jednak mieć na uwadze, że cena naprawy samochodów hybrydowych jest znacznie wyższa w przypadku uszkodzenia baterii. Po kolizji często konieczna jest jej wymiana. Jeśli uszkodzeniu nie uległy obudowy i przewody chłodzące, materiały z baterii można odzyskać w procesie recyklingu i częściowo zaoszczędzić.

Serwisy hybryd w Polsce

Serwis dedykowany samochodom hybrydowym musi posiadać odpowiednie, kosztowne wyposażenie oraz wykwalifikowaną załogę. Mechanik zajmujący się naprawą samochodów hybrydowych musi przejść specjalne szkolenia oraz zdobyć uprawnienia SEP do 1kV. Czy jednak w Polsce jest wystarczająco dużo hybryd, by przedsiębiorcy byli gotowi ponieść koszty dostosowania warsztatu do potrzeb ich właścicieli?
Liczba samochodów hybrydowych w Polsce rośnie w coraz szybszym tempie – lider polskiego rynku hybryd, Toyota, do lutego 2017 roku sprzedał ich łącznie ponad 20 000, z czego ponad 8 000 w samym roku 2016. Wzrasta także ilość pojazdów, które ze względu na wiek nie są już objęte naprawami gwarancyjnymi, a ich użytkownicy szukają tańszej alternatywy niż serwisy ASO. Serwis samochodów hybrydowych przestaje być więc inwestycją niszową i obarczoną dużym ryzykiem. Zaobserwować można rozrost tej gałęzi usług.

Rozwój rynku w kierunku obsługi samochodów hybrydowych sprawia, że serwisy niezależne muszą dostosować się do panującego trendu. Pomimo, że Polacy póki co podchodzą do tego zagadnienia z dystansem, to jednak jest to część motoryzacyjnej przyszłości, a naszym zadaniem jest maksymalne spełnianie potrzeb klientów, także tych, który przyjeżdżają do warsztatów ProfiAuto Serwis samochodami hybrydowymi. Pracujemy nad stałym rozwojem sieci w tym kierunku – mówi Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto.

W sieci ProfiAuto Serwis już 12 niezależnych warsztatów dostosowanych jest do serwisowania hybryd. Dalszy rozwój w tym kierunku zapewnią organizowane w całej Polsce szkolenia.

Komentarze