Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

5 trendów motoryzacyjnych na 2018 rok

W jakim kierunku zmierza motoryzacja? Co nas czeka w 2018 roku? Oto 5 trendów motoryzacyjnych, o których obecnie mówi się najczęściej. I które w najbliższych latach będą miały swoją kontynuację.

Elektryfikacja

Popularnosc aut elektrycznych w Norwegii

Nie tylko Elon Musk mówi o nieuniknionym rozwoju aut z napędem elektrycznym. Coraz więcej dużych producentów staje po elektrycznej stronie mocy albo deklaruje taki krok. Mercedes pracuje nad dedykowaną platformą z napędem elektrycznym, z letargu obudziło się Porsche. Volkswagen w najbliższej dekadzie zamierza wypuścić 30 nowych elektryków. Podobnie Audi, które do 2025 roku chce zaprezentować 25 elektrycznych modeli. Z kolei Volvo w ciągu 2 lat chce zelektryfikować całą gamę pojazdów.

Rywalizacji na tym polu nie boi się Toyota. Japończycy przesuwają jednak punkt ciężkości na akumulatory trakcyjne ze stałym elektrolitem, które w ich wydaniu mają charakteryzować się lepszym zasięgiem i krótszym czasem ładowania.

Planom producentów wychodzą naprzeciw politycy, wpisując się tym samym w ogólnoświatowy trend. W Europie dobrym przykładem jest Norwegia, w której w zeszłym roku sprzedaż elektryków i hybryd była wyższa od sprzedaży pojazdów napędzanych konwencjonalnie, czyli benzyną i olejem napędowym. Liczne przywileje (m.in. niższe podatki, zwolnienie z VAT) sprawiły, że zakup auta na prąd był dla Norwegów po prostu opłacalny. W Polsce jeszcze nie jest i długo nie będzie, choć trzeba wspomnieć o tym, że pierwszy mały krok został wykonany – Sejm przyjął Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według jej założeń do końca 2020 roku w naszym kraju ma powstać m.in. 6 000 punktów ładowania, a do 2025 roku na drogach ma jeździć… milion aut elektrycznych.

Car-sharing

Volvo XC40

Idea współdzielenia samochodu, czyli krótkoterminowego wynajmu auta (za pomocą smartfona), bez zawracania sobie głowy jego tankowaniem i opłatami za parking oraz z możliwością odstawienia w innym miejscu, zyskuje z każdym rokiem na popularności. Szczególnie wśród ludzi młodych. Według raportów Boston Consulting Group z takiej formy mobilności w Europie w 2015 roku korzystało 2,1 mln osób. Do 2021 roku ma to być już co najmniej 14 milionów osób. Na polskim rynku car-sharing jest na etapie raczkowania, ale prognozy są obiecujące. Aktualnie tę usługę świadczy 8 firm, które stale powiększają flotę pojazdów oraz zasięg swojego działania.

Autonomiczność

Wnetrze autonomicznego pojazdu od GM

Aby na drogę legalnie mogły wyjechać auta sterowane w pełni autonomiczną technologią, bez udziału kierowcy, uregulowane muszą zostać liczne kwestie prawne. Na razie na to się nie zanosi. Nie przeszkadza to jednak producentom w przedstawianiu autonomicznych i półautonomicznych projektów aut i przeprowadzaniu rozmaitych testów. Wygląda to trochę tak, jakby każdy z liczących się graczy na rynku trzymał rękę na pulsie, nie chcąc przegapić momentu, w którym nastąpi przełom i autonomiczność czwartego i piątego stopnia trafi „pod strzechy”.

Ostatnio w tym temacie najgłośniej było za sprawą General Motors. Amerykański koncern zaprezentował autonomiczny koncept na bazie Chevroleta Bolta, ale bez kierownicy i pedałów. Można oczekiwać, że w najbliższych latach będziemy oglądali zdecydowanie więcej tego typu hardkorowych projektów, budzących przerażenie wśród taksówkarzy.

SUV-y

Sprzedaż SUV-ów ma się cały czas dobrze, a badania JATO Dynamics wskazują na tendencję wzrostową. Z zestawienia tylko za listopad 2017 wynika, że zapotrzebowanie na SUV-y wzrosło o 21,6% i przełożyło się na sprzedaż prawie 400 000 aut. Generalnie udział tego typu pojazdów w rynku wyniósł 31,9%, co oznacza wzrost o 4,3% w ciągu zaledwie 12 miesięcy.

Analitycy z LMC Automotive również uważają, że rynek nie jest jeszcze nasycony. SUV-y są motorem napędowym całego przemysłu motoryzacyjnego. Jeff Schuster, wiceprezes LMC Automotive, przewiduje, że w najbliższych 4 latach udział SUV-ów na europejskim rynku wyniesie 35%, a w USA – 45%. Do 2021 roku będzie można wybierać spośród ponad 500 różnych modeli SUV-ów. Te prognozy są korzystne także dla Chin, gdzie sprzedaż SUV-ów i crossoverów rośnie bardzo dynamicznie z roku na rok.

Auto na abonament

auto na abonament

O nowej formie zakupu auta, który ma zrewolucjonizować sposób użytkowania pojazdów na świecie, zrobiło się głośno za sprawą debiutu Volvo XC40 i programu Care by Volvo. Co ważne, nie jest to leasing. Abonament obejmuje stałą miesięczną opłatę (bez wpłaty własnej), w skład której wchodzi ubezpieczenie, koszty rejestracji, serwisowanie i opony zimowe wraz z wymianą, a także dodatkowe usługi concierge, odstawienie pojazdu na przegląd, tankowanie, mycie i sprzątanie, a nawet dostarczanie zakupów do auta. Raz do roku można też wymienić pojazd na większy z dostępnej gamy modelowej i wyruszyć nim np. na rodzinne wakacje.

Podobną usługę, tyle że w USA, oferują takie marki, jak Cadillac, Lincoln i Porsche. Szczególnie ciekawie wygląda program Porsche Passport, który w ramach abonamentu umożliwia swobodny dostęp do gamy 22 różnych modeli, od sportowej Carrary S zaczynając, a na hybrydowym Cayenne kończąc. Teoretycznie każdego miesiąca można więc jeździć innym modelem auta, w zależności od potrzeby. Tak jak w Care by Volvo, Porsche bierze na siebie wszystkie koszty, podatki i ubezpieczenia. Można spodziewać się, że ścieżką przetartą przez Volvo i Porsche podążą w najbliższych latach kolejni producenci.

 

Zdjęcia: carscoops.com

Komentarze