Twój blog motoryzacyjny

Szalone deski rozdzielcze (część 4)

Cyfrowe wskaźniki, elektroniczne zegary i dotykowe ekrany swój początek miały w latach 80., kiedy to elektronika na szerszą skalę zaczęła trafiać do wnętrz aut. Obejrzyjcie kilka oryginalnych desek rozdzielczych z tego okresu.

Toyota Soarer

Można śmiało powiedzieć, że na początku lat 80. Soarer należała do najbardziej zaawansowanych pod względem technologicznym pojazdów w Japonii. W najbogatszej wersji 2-drzwiowe coupe Toyoty miało dotykowy ekran audio i panelu klimatyzacji, elektroniczne wskaźniki, system dźwiękowy Technics oraz bezprzewodową telewizję.

Z kierownicą po prawej stronie Soarer nie była jednak zbyt popularna w Europie.

Mazda MX-03 koncept

Całkowicie cyfrowa deska rozdzielcza, wyświetlacz HUD, telefon na pokładzie i kierownica-wolant. Tak prezentowało się wnętrze jeżdżącego konceptu Mazdy MX-03 z 1985 roku.

Auto nie trafiło ostatecznie do produkcji seryjnej, ale wiele elementów wykorzystano w modelu Eunos Cosmo.

Volvo Tundra

Pod koniec lat 70. Szwedzi wpadli na pomysł kompaktowego auta sportowego. Jego projekt zlecili Włochom ze studia Bertone. Pojazd bazował na Volvo 343, ale design mocno wyprzedzał swój czas. Futurystyczne wnętrze z cyfrowym wyświetlaczem również.

Szwedzi nie byli zadowoleni z projektu, który kompletnie nie współgrał z wizerunkiem marki. Cała koncepcja trafiła później na stół Citroena i została wykorzystana przy produkcji modelu BX.

Buick Reatta

Amerykanie zapoczątkowali erę dzisiejszych rozwiązań z dotykowymi ekranami.

We wnętrzu Buicka Reatty znalazł się wyświetlacz cyfrowy, który był sprzężony z komputerem i umożliwiał sterowanie klimatyzacją i radiem. Wszystko w roku 1988.

Subaru XT/Alcyone

Produkowane w latach 1985-1991 japońskie coupe nawiązywać miało z zewnątrz do wyglądu samolotu.

Konstruktorzy zadbali także o oryginalny środek, w którym uwagę kierowcy rozpraszała cyfrowa deska rozdzielcza z prędkościomierzem inspirowanym grami video.

Przeczytaj też: Szalone deski rozdzielcze – część 1, cześć 2, część 3

Zdjęcia: motor1.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze