Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Historia „Rambo-Lambo” (Lamborghini LM002)

4 grudnia, 5 lat po zaprezentowaniu konceptu Urus, Lamborghini pokaże produkcyjną wersję swojego SUV-a., który będzie bił się o zawartość portfeli klientów z Maserati i Bentleyem. Zanim to jednak nastąpi, przeczytajcie krótką historię oryginalnego Lamborghini LM002.

Zawsze musi być jakiś początek. Tym początkiem dla powstania Lambo LM002, zwanego też Rambo-Lambo, było inne Lamborghini o nazwie Cheetah – potężny buggy, który miał zrewolucjonizować wyposażenie czołowych armii świata. Z racji braku doświadczenia w budowie pojazdów terenowych przez Lamborghini w produkcji pojazdu uczestniczyła amerykańska firma Mobility Technology International.

Cheetah - Blog samochodowy ProfiAuto

Cheetah powstał, ale z umieszczonym z tyłu 5,9-litrowym silnikiem od Chryslera o mocy 183 KM, 3-biegową automatyczną przekładnia i ponad 2-tonową konstrukcją trudno było go sobie wyobrazić w sytuacji bojowej. Był zwyczajnie za wolny i fatalnie jeździł. Wbrew temu, co sugerowała poniższa reklama:

Lamborghini Cheetah co prawda zadebiutowało w Genewie w 1977 roku, ale cały projekt anulowano po stworzeniu (częściowym) 3 prototypów. Koncepty Cheetah był tak kosztowny, że niemal doprowadził do bankructwa koncernu.

Włosi jednak się nie poddali. Wsparci finansowo przez nowego nabywcę firmy – rodzinę Mimran ze Szwajcarii zbudowali jeszcze jedną terenówkę, bardzo podobną do Cheetah, ale z nowocześniejszym silnikiem i szerszym nadwoziem. LM001 wystąpił na genewskich targach w 1981 roku obok sportowego modelu Jalpa.

Szybko okazało się, że potężny SUV może rozpędzić się do ponad 160 km/h na prostym odcinku, ale nadal cierpi na przypadłość Cheetach – jego tył jest zbyt ciężki, a pojazd ma problemy z układem chłodzenia. Lekcja sprzed kilku lat nie została odrobiona.

Kolejne lata to eksperymenty i udoskonalanie konstrukcji. Lamborghini zaprezentowało m.in. prototyp LMA
z umieszczonym z przodu silnikiem V12 z Countacha.

SUV Lambo

Wspomnieć trzeba również o LM003 z 6-cylindrową wysokoprężną jednostką, która generowała tylko 150 KM i już na starcie skazana była na porażkę. Jej całkowitym przeciwieństwem była odmiana LM004 wyposażona w 7-litrowy silnik V12, który zaprojektowano pierwotnie dla łodzi motorowej.

Przełomem był rok 1986. W Brukseli zadebiutowało dopracowane Lamborghini LMA – LM002. Auto zbudowano na rurowej ramie stalowej, a jego nadwozie wykonano z włókna szklanego i aluminium. LM002 wyróżniał się 30-centymetrowym prześwitem i opracowanymi specjalnie dla niego oponami Pirelli.

Lambo-Rambo

Zamontowany z przodu silnik V12 z Countacha o pojemności 5,2-litrów wytwarzał 450 KM przy 6800 obr./min. Jednostka współpracowała z 5-stopniową manualną przekładnią.

Lamborghini LM002

Osiągi auta były niezwykłe. Prawie 3-tonowy kolos przyspieszał do setki w 8 sekund i mógł poruszać się z prędkością 210 km/h. Niezwykłe było też spalanie sięgające nawet 40 litrów na 100 kilometrów.

LM002

Z off-roadową charakterystyką – napędem na 4 koła oraz mechanizmem różnicowym z 75% szperą i opcją pełnej blokady, kontrastowało luksusowe skórzane wnętrze.

Kabina LM002

To była odpowiedź firmy na zapotrzebowanie bogatych klientów. Wśród właścicieli auta znalazły się takie postaci, jak Sylvester Stallone, Tina Turner, Mike Tyson, czy Eddie Van Halen.

Lambo LM002

W latach 1986 – 1992 Lamborghini zbudowało łącznie 301 egzemplarzy LM002. Unikalną wersję pojazdu
z przedłużonym dachem na zamówienie stworzono także dla Sułtana Brunei.

Lamborghini LM002

Obecnie za dobrze zachowany egzemplarz Lamborghini LM002 na aukcji trzeba zapłacić kilkaset tysięcy dolarów.

 

Zdjęcia: roadandtrack.com, oldconceptcars.com

Komentarze