Twoja pasja do motoryzacji zaczyna się tutaj

Autonomiczne busy na ulicach Helsinek

Po zakończonych sukcesem testach autonomicznych miniautobusów w Helsinkach, władze miasta ogłosiły wprowadzenie samojeżdżących pojazdów do regularnej komunikacji miejskiej na wybranych trasach. Usługa będzie obowiązywać od jesieni tego roku.

Autonomiczne busy w Helsinkach

W 2016 roku w ramach eksperymentu w Helsinkach testowano dwa autonomiczne, elektryczne busy francuskiej firmy EasyMile – EX10, które przewoziły pasażerów w normalnym ruchu miejskim w dzielnicy Hernesaari. Pojazdy mogły zabrać na pokład maksymalnie 9 osób i poruszały się z prędkością ok. 10 km/h. Na ich pokładach obecni byli jednak zawodowi kierowcy, którzy mieli przejąć kontrolę nad sterowaniem w sytuacji zagrożenia.

Testy autonomicznego transportu wypadły na tyle dobrze, że władze zdecydowały się na dalsze eksperymenty i wykorzystywanie busów do przewozu pasażerów pomiędzy helsińskim ogrodem zoologicznym a wyspą Mustikkamaa. Zaprogramowane busy mają wyjechać również na ulice innych fińskich miast – Tampere i Espoo.

Jednym z czynników, które sprawiają, że Finlandia należy do liderów w zakresie testów autonomicznej technologii w transporcie publicznym jest fińskie prawo – nie określa ono, że pojazd na drodze musi mieć kierowcę.

Co ciekawe, władze Helsinek nie postrzegają autonomicznych busów w rodzaju środka zastępczego dla tradycyjnej komunikacji, ale raczej jako rozwiązanie, które zapewni wydajny transport na jego ostatnim odcinku. Sterowane autonomicznie busy miałyby zabierać ludzi z określonych przystanków i bezpośrednio transportować do domów. Taka polityka wpłynęłaby na ograniczenie liczby aut w centrum miasta, przyczyniając się tym samym do odciążenia ruchu samochodowego i rozładowania korków.

Amerykański pisarz science fiction, William Gibson, zwykł mawiać, że „przyszłość dzieje się teraz, ale jest nierównomiernie rozłożona”. Przykład Finlandii jest tego dowodem.

 

Zobacz też: 5 miast, w których testowane są autonomiczne pojazdy

 
Źródło: metropolia.fi, curbed.com

Komentarze