Druk 3D w motoryzacji
Coraz głośniej jest w mediach o wykorzystanie druku 3D w przemyśle motoryzacyjnym. W tym poście przypominam kilka najbardziej znanych projektów stosujących tę technologię.
Strati
Strati jest chyba najpopularniejszym pojazdem z drukarki 3D. Samochód stworzony przez firmę Local Motors otworzył tak naprawdę dyskusję na temat wykorzystania tej technologii przez motoryzację na szerszą skalę. Więcej o Strati tutaj.
Olli
Przy użyciu drukarki 3D powstał również inny projekt Local Motors – autonomiczny, elektryczny minibus, który jest w stanie przewieźć 12 osób. Pojazd testowany był w Waszyngtonie.
4ekolka
W przypadku 4ekolki druk 3D miał zmniejszyć masę pojazdu i tym samym sprawić, że będzie on ekonomiczny w użytkowaniu. Dwuosobowy pojazd został wyposażony w silnik elektryczny, a swoją pierwszą jazdę testową miał na ulicach Pragi. Więcej o nim w serwisie tutaj.
Wymienne panele w Daihatsu Copen
Druk 3D otwiera nowe możliwości, jeśli chodzi o personalizację i dostosowanie wybranych elementów auta do indywidualnych potrzeb klienta. Współpraca Daihatsu z amerykańską firmą Stratasys (od druku 3D) zaowocowała ofertą wymiennych paneli do popularnego w Japonii modelu Copen. Cały projekt nosi nazwę Effect Skin i składa się z 12 rodzajów paneli w 10 wersjach kolorystycznych.
Wnętrze Kii Telluride
Wiele elementów w kabinie konceptu Kii Telluride powstało przy zastosowaniu drukarki 3D. Należą do nich m.in. deska rozdzielcza, panele drzwi i kierownica.
Samochód został zaprojektowany w centrum projektowym w Kalifornii, a światło dzienne ujrzał na targach NAIAS w Detroit w 2015 roku.
Honda Micro Commuter
Jednoosobowy mikrosamochód Hondy posiada napęd elektryczny oraz wydrukowane w 3D panele nadwozia i przedział bagażowy. Pojazd jako mini dostawczak powstał z myślą o krótkich dystansach, a zadebiutował na targach technologicznych CEATEC w Japonii w 2016 roku.
Blade
Pierwszy na świecie supersamochód z drukarki 3D. W swojej konstrukcji Blade wykorzystuje aluminium i włókno węglowe, co przekłada się na jego niską wagę – 635 kg. Pojazd ma 4-cylindrowy silnik o mocy 700 KM i przyspiesza do setki w 2,5 s. Blade jest również oszczędny, jeśli chodzi o zużycie paliwa, a jego produkcja jest mniej szkodliwa dla środowiska. Prototyp zadebiutował w 2015 roku, a w 2016 roku na targach w Los Angeles firma Divergent Microfactories zaprezentowała jego ulepszoną wersję.
Light Cocoon
Szkielet inspirowanego naturą konceptu Light Cocoon firmy EDAG Engineering powstał przy zastosowaniu technologii druku 3D. Całą konstrukcję wzmacnia włókno węglowe i bardzo wytrzymała i lekka tkanina poliestrowa. Przedstawiciele firmy EDAG widzą w wydruku 3D szansę na tworzenie ultralekkich pojazdów przyszłości.
Urbee
Pochodzi z Kanady i jest hybrydą. Rama projektu Urbee w całości została wydrukowana w drukarce 3D. Proces produkcji trwał wyjątkowo długo, bo aż 2500 godzin, a za jego powstaniem stoi firma Kor Ecologic.
Zdjęcia: newcarselloff.com, carscoops.com, divergent3d.com
Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.
Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>
Komentarze