Twój blog motoryzacyjny

Electrovan GM– pierwsze na świecie auto na ogniwa paliwowe kończy 50 lat

Wraz z debiutem wodorowej Toyoty Mirai rozgorzała w mediach dyskusja na temat wodorowych ogniw paliwowych. Początki tej technologii sięgają XIX wieku, ale pierwszym pojazdem, w którym udało się to rozwiązanie z sukcesem zastosować był Electrovan firmy General Motors. Miało to miejsce w 1966 roku.

Do zbudowania innowacyjnego w swoim napędzie pojazdu General Motors wykorzystało nadwozie popularnego w latach 60. Handi-Vana. Jego pokład wypełniły 3 zbiorniki z ciekłym tlenem, wodorem i elektrolitem – wodorotlenkiem potasu.
W sumie ogniwa paliwowe zastosowane w Electrovanie dostarczały stały dopływ mocy wynoszący 32 kW (43 KM) i maksymalny na poziomie 160 kW (217 KM).

Samochód z całym wyposażeniem był bardzo ciężki – ważył aż 3220 kg. Jego prędkość maksymalna wynosiła 112 km/h, a przyspieszenie do setki zajmowało ok. 30 s. Zasięg auta nie przekraczał 240 km.

Budowa Electrovana, wypełnionego 32 ogniwami paliwowymi, była bardzo skomplikowana (nie obyło się bez kilku małych wybuchów) i ze względów bezpieczeństwa pojazd użytkowano wyłącznie na terenie firmy.

Ostatecznie projekt okazał się zbyt kosztowny w realizacji i GM postanowiła go zakończyć. Obliczono, że koszt platyny wykorzystywanej w ogniwach paliwowych pozwalał na zakup całej floty pojazdów dostawczych, do tego dochodził problem
z brakiem infrastruktury.

Obecnie Electrovan GM przechowywany jest w muzeum w General Motors Heritage Center.

Źródło: conceptcarz.com, hydrogencarsnow.com


Sieć ProfiAuto zrzesza już ponad 1600 partnerów w całej Polsce. Należą do niej najlepsze sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne. W naszej sieci znajdziesz także w pełni wykwalifikowanych i doświadczonych mechaników samochodowych, którzy naprawią awarię szybko i sprawnie. Wszystkie warsztaty samochodowe posiadają nowoczesne rozwiązania technologiczne tak, aby diagnoza usterki trwała jak najkrócej.

  

Sprawdź bezpłatnie stan techniczny Twojego samochodu! >>

Komentarze